AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.285

Var är mina hästkrafter?

Ca
4
Carborn
320Ci-92
Köpte min första BMW (320 coupe -92 automat) för 3 veckor sedan...vänta med gratulationer...

Var glad i tre dagar sedan började det...
Först börjat det koka ... efter många verkstadsbesök blev kylaren, vatenpumpen, termostaten, termostatshuset - hela rubet - utbytta.
Samtidigt passade jag på och bytte motoroljan + filtret, växellådaoljan, tändstiftar...

Nu är det ett annat problem. Jag vet att jag har haft 150 hk. Men trycker man nu ned gaspedalen så händer det inte speciellt mycket. Motor varvar upp men bilen går sååååå trögt... Som om bilen har bara 2 hk istället. Var tog andra 148 hk vägen?

Har nån av Er upplevt nåt liknande? Tack på förhand

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Välkommen till forumet, Carborn! När min katalysator pajade blev bilen väldigt slö. det fanns ingen kraft alls. Det var delar av katen som gått sönder och hindrade avgaserna att ta sig fram. Nu är katalysatorer väldigt dyra, men det finns universal på marknaden för 1700:-

BMW CS #5206
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Hur ser motoroljan ut?
Vitt klägg i oljan kan betyda topplockspackingen.
Katalysatorn är ett annat typ fel på e36an.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
TYVÄRR KAN JAG INTE HJÄLPA DIG ...MEN OM DU HADE HAFT EN PEUGOUT(205GTI 405MI16)...SÅ HADE DEN GÅTT BÄTTRE OCH BÄTTRE...SEN RASAR MOTORN IHOPP...SÅ ÄR DET MED DOM BILARNA ......

///325///
TobbeBMW
Är det katalysatorn så ser du det om du gör ett avgastest, värdena ska vara skyhöga i så fall.
sen märks det ganska lätt om avgassystemet är tilltäppt, det hörs på bilen.

Att den har kokat är en klar nackdel, blev den så här efteråt så lutar det åt någt allvarligare motorfel. Tokkokte den eller var du snabb att stänga av den ??
Ca
4
Carborn
320Ci-92
Tack så mychet för era svar, ska åka nu och kolla avgasvärdena...

Oljan var Ok när vi bytte den, inga vita konstigheter. Däremot växellådas oljan var lite vattnig, men den är oxå utbytt nu. Stängde motorn varje gång tempmätarn var röd och låtit den kyllas ner först...

Det som är konstigaste i det hela att motorn arbetar som en klocka på tomgång, det är när man växlar till Drive resp Reverse, det är då händer sacker...
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

LÅter som att automaten har hamnat i ett så kallat "link home" läge. Åk in och läs av felkoderna på verkstan.

/B
Ca
4
Carborn
320Ci-92
Avgasvärdena var perfekta, men fortfarande är det inte uteslutet att det är nåt fel med min katalysator.

Min mekanik föreslog att jag diagnostestar bilen hos BMW.

Beppo, kan du utvekla det där med "link home" läge. Vad är det för nåt?

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Om ett fel uppstår så kan det aktiveras ett nödläge som enbart är till för att man ska kunna ta sig till verkstad så snart som möjligt. Det har hänt flera av mina vänner, och de har inte bara bmw-bilar, men senast hände det en kompis som åker 540iA-97. Han åkte ner och de läste av felkoderna. Visade sig att det var ngt skitfel, så de åtgärdade det och nollade feldiagnosprylen och han åkte hem med perfekt fungerande bil. Dagen efter så kändes det återigen som att bilen hade typ 50 hk..... så han åkte in igen. Sen har jag inte hört något mer.......
Jag skrev fel i mitt tidigare inlägg tror jag. Jag tror att det heter Limp Home, dvs halta hem läge....
Åk till verkstaden du, så ska du se att det löser sig
/B
Ca
4
Carborn
320Ci-92
Tack för tipset, Beppo, ska prova. Återkommer senare med resultat...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.