AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.529

Mekonomens spraylack...

ic
237
icho
320i, -04
Var in på mekonomen för att köpa lack att bättra stenskott och rostlagningar med. och idag när man stått där o slipat ner lacken runt rosten och ska fylla i, så ser man när lacken torkat att det är STOR skillnad i nyans på den. Sen ser lacken lite flammig ut, inte alls så jämn o fin som den ska va. Ser nästan ut som de e lackat med hammar lack... inte så jävla fint.
Bad dom på mekonomen att ta fram rätt lack för min bil, och dom fick namnet på lacken "Polaris metallic" Men inte blev de bra för de... Vart kan man då få tag på lack som är RÄTT nyans på..? Och varför är mekonomens så annorlunda?
Si
765
Simon01
120dM -08
Köper du på BMW så bör det ju bli rätt. Jag köpte på Meca och det blev bra.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Min polare köpte 2k lack på sprayburk mekonomen till sin svartgrå metallic MB den var helt perfekt i nyansen och resultatet blev mycket bra. Lackade bland annat hela bakluckan.
Samt en stor del av två dörrar, dock så användes en vanlig lackspruta med klarlack på dörrarna.'

Sedan måste ytan självklart poleras med maskin efteråt.

///MVH Hasso
Länk
pob
Köp på BMW, det är mitt tips!
Köpte spray där med färg och en till burk med klarlack..
Lackade ett par backspeglar med mkt lyckat resultat!

Kan poängtera att bilen är Diamantsvart Metallic

/Pontus Bergström
(OO=00=OO) Länk
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Den typ som Hasso beskriver är helt klart det bästa alternativet om man inte har tillgång till spruta.
Nyansen brukar stämma bra. Det varierar dock något beroende på kulör. (SamoaBlau metallic, som jag har på min bil är t.ex. svår att hitta bra nyans till). Dessutom är kvaliteten på lacken klart bättre än den som brukar finnas på "vanlig" sprayburk.

Denna 2k-lack på sprayburk innehåller en så kallad accelerator som reagerar med syret och börjar därmed härda lacken när den lämnar burken.
Vad jag hört bör man därför använda denna typ av lack inom ett år. Annars är risken att det börjar härda inne i burken. Detta har jag dock ingen erfarenhet av.

Jag brukar få betala ca 160:- för en 400ml burk. Jag tror BMW tar ca 150:- för sin spraylack och det är med all säkerhet "vanlig" spraylack. Jag antar dock att nyansen bör stämma bra med den lacken.

Hoppas du hittar något som passar!
bustorp
icho:
Ingen färgtillverkare kan garantera att just deras kulör stämmer oavsett var du köper färgen.
Flammigheten kan lika gärna bero på handhavandet d v s sprayvinkel, hur mycket du skakat flaskan, ojämn färgbeläggning m.m.
Det är inte så j---a lätt att bättra om man har höga krav på resultatet. Jag hade mycket krabb innan jag löste mitt problem med att få färg som stämmer.

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
52
10
525iA_Touring
525iA Touring -02
Jag varnar er köp inte lack på på mekonomen, det började rinna av när det regnade.

BMW straight six,a great concept,masterfully improved.people who still want a V6,please stand up
Är inte säkert att man får rätt färg hos BMW heller. Det fick iallafall inte jag. Jag skulle ha en liten burk delfingrå metallic och hoppades att det skulle bli rätt.
När jag sedan målat blev det ändå en kraftig nyansskillnad. Åkte efter det till en färgfirma som är bra på billack. Då frågade färgkillen vilken nyans jag hade på min bil eftersom det fanns 5-6 olika att välja på (alla med samma namn, delfingrå). Fick färgen blandad och resultatet blev mkt bra.

Anledningen till de olika nyanserna beror oftast på att det har varit flera olika färgleverantörer till BMW vid produktionen.

Dock förnekar Paulssons bil i Helsingborg fortfarande att det finns olika nyanser på samma färg...

/Martin
-jag räds inte långmilare-
Färg köper man hos proffsen som gör färgen när du beställer den och gör en sprayburk av den.

Problemet med färdiga burkar är att det ofta står tex Diamant svart. Men att det finns tre Diamant svarta nyanser står det inge om. För det står aldrig färgkod på burkarna, så man får gissa och hoppas på rätt nyans.

Bättre å billigare å vända sig till proffsen.
bustorp
Tyvärr så kan det ofta vara lika svårt för proffsen att hitta rätt variant då 4-5 olika varianter kan ha samma färgnummer men att det skiljer på årsmodellen på bilen (olika färgleverantörer olika år). Du kan t o m ha olika leverantörer för en o samma årsmodell. Då kan man få ett litet h---ete. Jag har själv varit ute för det o har fortfarande inte hittat exakt rätt variant trots att jag har jämfört 6 olika tillverkare än så länge......

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
mekonomens stämmer inte....de är bara en liknelse.......fast alting stämmde med färgkoderna så stämde det inte...

///325///
jag har aldrig haft problem med mekonomens färger.
har köpt vit till min gamla e30 320:a
någon gråmetallic till morsans saab
röd till min e30 318is o det kan inte bli myclet bättre
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
jag har då aldrig haft några som helst problem med mekonomens färg. Och dom har faktist en lista som man kan kolla färgkoden i, så man behöver inte gissa sig fram. M-fronten har jag lackat på 325an med mycket bra resultat. Och den färgen har då inte runit bort eller haft nå problem med nyans skillnad .. sen 323an har jag lagat mycket rost på och jag har inte haft nå problem med nyanskilland på deras alpinvita färg.

Mvh

micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Hasso: Var hittar man 2-k lack på sprayburk då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.