|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Jag ar sugen pa en e 39 540 och undrar om det gor att kora v8 till vardags, alltsa till och fron jobbet pa vintern och sa... Finns det motorvarmare som passar v8.an , gar det att montera sjalv ? Ar det natt speciellt att tanka pa nar det galler 540 ? Skriver pa ett tangetbord utan vara svenska bostaver-) | |
| Absolut, fungerar utmärkt till vardags. Körde på vintern med min 96:a, hade originalmonterad bensindriven motor- och kupévärmare iofs. Drog dock massor av bensin vid kallstart. | |
| Inga problem att köra V8or på vintern, men som sagt tar dom lite bensin. Angående tangentbordet, tryck Alt+134, Alt+132 och Alt+148. | |
|
Motorvärmare finns till V8 men kostar multum då det är dubbla anliggningselement. V8 är mycket trevligt på vintern, bra lågvrid, kanon vinterbil. Då det är kallt och man har en stor V8 som ska upp i temp så drar bensinförbrukning dock lätt iväg till 1.8-1.9 om man inte har så långt till jobbet (jag har 6 km) dvs det drar mer än dubblt så mycket som på långkörning |
|
| Måste vara värdens bästa vardagsbil faktist...... allvar alltså | |
|
Jag pendlar och susar fram 9mil om dagen med ett jätteleende på läpparna. Går aldeles utmärkt. Drar inte ens mera soppa än mina gamla 240:s som man ägt i sin ungdom...host, host |
|
|
Jag tycker min 540 klarar vintern perfekt, mer rätt däck så är det inga problem. Kör man normalt så klarar man sig på runt 0,8 till 0,9 vid 90Km/h och över, men så snart det är stadstrafik ökar förbrukningen eller om man kör "oekonomiskt". Vintertid tycker jag den drar lite mer, beroende på däcken och att all kraft inte kommer till sin rätt (ASC/Spinner). Men i sin helhet är den absolut en mycket bra bil, sommar som vinter! Själv kommer jag ställa av min bil eftersom jag vill inte utsätta den för salt, smuts/slask, och kallstarter. (Och eftersom inte all kraft kommer till sin rätt på vintern) /Hammar |
|
|
Hur kommer man under litern med en 540 ? Jag har ännu inte lyckats, ens på lugn långkörning. Lita inte på färddatorn, jag fick programmera om min. Det enda som gäller är att räkna på pumpen. M.v.h. Kentx |
|
|
Jag körde ca 54 mil, en bit utanför Orsa -> Gbg blandad körning och fick den till 0,9 i genomsnitt och det var med snabba omkörningar och absolut inget tänkande på bensinförbrukning. Många som tvivlar men jag har kollat med mil jämfört med liter bensin som jag behövt tanka, synd om er andra då som inte lyckas... ;-) Det kan vara en sport att förmå "förbrukningsnålen" under 1, men det är inte omöjligt. Eller också har jag bättre teknik som är mer ekonomisk än ni andra? Hur som helst, jag vet vad min bil drar i alla fall vid snålkörning, ni som inte tror eller inte har lyckats få samma som jag kommer jag inte att kommentera, det intresserar inte mig att övertala er, det är upp till var och en. Att få ett genomsnitt på 0,8 är dock extremt ovanligt, det var bland annat under en ca 3 mil lång resa som jag har lyckats med detta (dock inte kontrollerat med verkligheten med att tanka efteråt). Bensinförbrukning har med så många faktorer att göra. * Rullmotstånd på däck (Mönstret) * Förarens körstil * Luftmotstånd (Hård motvind, takräcke osv) * Däcktryck * Bilens skick i övrigt (tändstift, luftfilter osv) * Bilens tyngd (Tungt lastad osv...) Så det är mycket man kan förbättra om man vill få lägre förbrukning men det är ett annat kapitel... ;-) /Hammar |
|
kilroy |
*Hammar...Helt klart går det att köra en 540 under litern. Under relativt snabba körningar (motorväg, 130-140 i marschfart) drar min 540 ca 0.95 i snitt. Kör jag den bara i stan drar den säkert 1.6...För att återgå till huvudfrågan...en 540 E34 eller E39 är en utmärkt vardagsbil. Bra utrymmen, prestanda som en sportbil, med en V8 som har massor med kraft kvar i hastigheter när de flesta andra bilar börjar få det jobbigt...Dessutom är det enligt min erfarenhet en mycket bra vinterbil tack vare att bilen är utmärkt balanserad. När den börjar svaja med bakänden så gör den det ärligt och utan krumbukter. Att köra en 540 på glashala vintervägar med dubbdäck går alldeles utmärkt förutsatt att man är varsam när det svänger... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.