AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.002

Smörjning av drivaxelknutar, vad tänka på?

Hej!

Jag har ju lite obalans i min 540, som en den del säkert vet (bilen "skakar" kraftigt, mycket varierande osv), som kommer och går (mest kommer..) från 60km/h och uppåt, ett problem som tyvärr ingen BMW-verkstad jag varit hos klarat av..

Jag var hos en kille idag och han tippar till "99,5%" på att det är något på drivlinan som spökar. Nästan lika säker är han att felet ligger bakom kardan, dvs slutväxel, drivaxlar, osv. Han konstaterade att det i princip saknades fett vid knutarna, genom att helt enkelt känna och klämma på damaskerna (Det har ingen av mina anlitade verkstäder gjort, inte ens BMW:s!!). På gamla Mercedesar hörde knutsmörjning till 1000-mils servicen, iaf gjorde man det ofta. Hans enklaste råd blev alltså att smörja upp dessa knutar (4x) och se om det blir bättre. Om det bara blir bättre och inte helt bra, så vet man iaf vart felet ligger med största sannolikhet.

Till saken då: Är det någon som gjort detta och är det isf något speciellt man bör tänka på, mer än att ha rätt typ av fett? Enligt honom var det inte svårt, viktigt dock att allt är rent runtom innan man börjar spruta fett inunder gummit, såklart. Det som är lätt för en livstids bilmek är kanske inte lika uppenbart enkelt för en halvt kunnig lekman som jag.. Nåja, det vore intressant om någon med erfarenhet kunde berätta lite som hastigast. Tack.

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
Jo, Richard i Stenungsund:

Jag hittar inte ditt telefonnummer som jag fick för ett tag sedan, kan du maila det till mig så kan vi prata lite "540-obalans". Mvh Gunnar.

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
jag har förr på en del bilar använt en spruta med en nål modell grövre...bara att värma upp fettet så att det blir lite mer lättflytande och sedan sticka in nålen i damasken och spruta in fettet.....sen kan man antingen vulka igen det lilla hålet..eller lägga en liten limklick på det...
...angående vibrationerna...blir det någon skillnad om du har bilen tungt lastad??..
Nja, svårt att säga om bilens last påverkar obalansen något nämnvärt. Möjligtvis går den lite mjukare med mer last i, men det kan ju ha sin naturliga förklaring. Bakvagnsbussningar är f ö bytta för ett tag sedan, likaså kardanaxeln. Olja+filter i slutväxeln är bytt för inte så länge sedan, i och med bytet av kardan. Fälgarna är noga kontrollerade och likaså däcken, fälgarna är f ö svarvade då två av dem uppvisade viss skevhet, efter det blev det lite bättre. Det är orginalfälgar 15" och det är likadant med både vinterdäck och sommardäck, vi har även provat med andra hjul som funkat mycket bra på den personens bil, väl på min bil gav samma obalans som vanligt i princip.

Ska inte smörjning av knutarna ingå i inspection I/II, eller hur vet man när det är dags? Isf borde man ju ha upptäckt detta vid den senaste servicen hos BMW, slarv? Killen som kollade igår är mycket känd för sitt kunnande. Han sa att det var torrt som... och att det mycket väl kunde vara så enkelt att det bara behövs en rejäl uppsmörjning, alt behöves drivaxlarna bytas ut.

Vad har du för fälgar??

När jag köpte 530n satt det 15" oringinal på bilen gick vibationsfritt sen inköptes en omg. begade BMW M-kontur 8,5x17 ("M3-fälgar") himla massa vibrationer kring 80-100 + spårkänslig..
Lämnade in på balans 3 ggr inget bättre

renoverade fälagrna polering + riktning ( 1 sned fälg)( fälgfixarna Helsingborg ,Rekomenderas!!!)
på med däcken inte ett dugg bättre 2-3 nya balanseringar kollade även med däck klåparen då jag tyckte dom satt "slappt" på navet "ingen fara " sa han..( Vianor heter klåparn..)

Via en bekants bekant på Langes Gummi i Eskilstuna kom rådet: " E-34 med 3 serien fälg?? då skall du ha centrerings ringar på 1.2 mm 50:- st och alla vibrationer försvann!!
Jag skrev ovan att jag har 15" orginalfälgar, det är f ö snälla Good Year kvalitetsdäck på. Skräckhistorier där man efter x antal tusen kronor kommit på att det saknas center-ringar har jag hört några stycken, man har bytat det ena after det andra..
Mitt fall är tyvärr inte så enkelt, jag har lagt ut x TIOtusen på att försöka komma till rätta med problemet (-en). X antal BMW-verkstäder har varit inblandade och det tycker jag är högst anmärkningsvärt, som jag skrivit om tidigare. Men nog om det.

Vi är nu inne på att det kan vara någon/några knutar som kärvar, pga av tex för dålig smörjning. Om en knut är kass så hör man detta tydligt inne i bilen, och i min låter det absolut ingenting, alltså fyller de sin funktion iaf.
Vibrationerna kommer och går som sagt, men de senaste månaderna har de funnits där hela tiden i princip, alltså skulle det kunna vara just knutarna. Ingen inspection I eller II täcker kontroll av smörjpunkter, fettet ska helt enkelt finnas där enligt BMW, såvida inte en damasker spruckit. Det är också BMW:s policy, vi reparerar inte utan vi byter istället "snabbt och dyrt" ut det som EV är defekt!

Jag har bokat tid hos en bra kille, för uppsmörjning av samtliga knutar. Jag tror ganska mycket på teorin att det har med knutarna att göra. Vad skönt det skulle vara om obalansen försvann!

Hej!
Jag har ett minst lika jobbigt problem som är lite åt samma håll men inte riktigt, problemet har funnits hela tiden sedan köp och jag har gjort en hel del utan att få bort problemet.

Symptomen är att drivlinan är relativ slapp och kräver lite slir på kopplingen för att bli njutbar, vid svängar,belastning eller kraftig gas så får jag ett resonasljud i hela bilen, det låter typ som mellanaxeln skaver mot underedet, likaså irriterande så om jag släpper upp kopplingen ovarsamt eller om jag provocerar med hjälp av att släppa/slå på gasen så får jag ett ganska otäckt slagljud under bilen, det känns som det kommer från mitten av bilen och låter ungerfär som att mellanaxeln slår mot underredet. Samma fenomen kommer om jag kör på is och hjulen börjar spinna, det låter väldigt illa och det känns inte bra. Följande saker har jag gjort/bytt
Mellanaxel (inklusive knutkorset mot bakaxeln), stödlager,hardyskiva,koppling. samtliga saker har påverkat bilen i positv riktning men oljudet kvarstår hela tiden, senast i går då hardyskivan byttes så kikade mekken på bilen och kunde inte hitta något speciellt tokigt, det enda han kunde gissa på var att bakaxeln var kass på något vis (ett glapp på 5-10 millimeter snackade han om) En sak som jag funderat på är att jag har för mig det är viktigt att mellanaxeln montersa korrekt, om den inte monteras korrekt vad händer då? Deta problem gör mig tokig och jag kommer att byta bakaxel om någon verkligen kan överbevisa mig att det är problemet. vad kan det kosta med en bra beg. bakaxel inklusive byte hos en prisvärd mekaniker??

Bilen i övrigt går bra och jag vill inte sälja den då den är min ögonsten såklart...
530i-89 om någon undrar
kan väl passa på att säga en sak, det luktar ganska ofta bränt gummi från baken efter körning, även om jag kört normalt så luktar det, efter ett varv på Nurburgring så kom det Massor med rök från baken och det var nog inte bromsarna, det kändes på lukten
min mailadress är 530i@telia.com och telefon 040 599998 om någon har några tips.

There could only be one...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.