AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.234

automatlådan växlar inte som den ska!

Har en 525 TDS-98:a, med vanliga automatlådan. Helt plötsligt slutade den växla som den skulle, har nyss köpt den, så jag vet inte om det är ett dolt fel så att säga... Den drar enormt långt på växlarna, och vägrar i princip växla från 3;an till 4:an, men sen hoppar den glatt till 5:an... Kan det ha att göra med att jag bytte däck, pga punktering, har räknat ut att jag gjorde en rulldiameterförändring med ca 3%, men så känslig ska väl inte antispinnfunktionen vara?! Mitt högra framhjul är nu lite långsammare än de övriga 3. Andra förslag?

There can be only one...
be
31
bever
523i touring
Ta bilen till en bmw handlare och be dom läsa va bilen och programmera om motor styrdornet och styrdornet till a lådan.
Kunde inte koncentrera mig på livet när bilen inte funkar... tog ett däck jag hittade med samma rullomkrets i bra-att-ha-lådan, som kommer från min andra e39:a, och satte dit: SimSalabim så var allt som det skulle!!! Kontenta: Det räcker alltså med så lite som 3% skillnad i rullomkrets för att lådan ska få ett frispel. Alltså bör alltså ett däck med för lite luft i kunna få lådorna att spöka, kanske inte i samma grad, men det kan vara bra att tänka på...

There can be only one...
stefannorr
Jo har läst här om nåra bilar som fått frispel med automater med olika däck,samma kan väl automatlådan få spel vid dåligt batteri med o ev gå in i nödprogrammet.
bm
8
bmw_janne
523iA-97
Kolla vartalsgivaren. Jag hade samma problem med min E38a opch det var varvtalsgivaren som hade gett upp. Enkelt att byta själv.
bm
8
bmw_janne
523iA-97
Sorry E39a skulle det vara.
bm
8
bmw_janne
523iA-97
Sorry E39a skulle det vara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.