|
|
|
|---|---|
|
Tjena Allihopa! Var och besiktiga bilen idag och fick värdena på utsläppskontrollen som såg ut så här: Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parentes): CO 1.2 (0.5) HC 376 (100) CO 2500 0.0 (0.3) LAMBDA 0.99 (0.97-1.03) Värdena var godkända på högre varvtal, men på tomgången så var dom usla som ni ser. Kan tillägga att ja precis innan besiktningen gjorde service av: oljebyte,filter,tändstift. Så vad är det som är kass på bilen? vill laga det ordentligt och inte nödlösa det eventuellt med att hälla någon K-sprit i tanken, eller fuska med något annat:) På sistone så har tomgången på bilen blivit lite ojämn, svajar lite uppochner. Besiktningsmannen påpeka detta... | |
| Det är troligen lamdasonden som är kass.prova och byt den så blir nog värdena ok. | |
| Är den svår/dyr att byta? | |
|
Hur ojämn är tomgången? Kolla att du inte har tjuvluft på insugningssidan innan du byter lambdasond. (startgas runt alla misstänkta ställen - om tomgången ändrar sig = tjuvluft!) Kanske kan det vara lämpligt att göra en avläsning av felkoder i motorelektroniken, för att slippa byta delar på måfå... Kom den ojämna tomgången i samband med servicen? Sportluftfilter? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den ojämna tomgången kommer alltid när det blir kyligare. Känns de som eller så e det jag som bara fått det för mig:) den går bra på sommaren. bilen kan kännas svag vid fullt rattutslag, och vid körning på låga varv samtidigt som man frikopplar. Bilen har original luftfilter. |
|
|
Har du kollat hur stiften ser ut? Kanske har för kalla stift som sotar när yttertemperaturen sjunker...!? Vilka stift använder du? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Stiften e precis bytta, dom jag använder mig av är: BOSCH SUPER F7 LDCR. | |
|
Den är inte svår att byta om du har möjlighet att lyfta upp bilen kostar väl ca1000kr tror inte det är nogon tjuvluft eftersom lamdavärdet är 0.99.om en lamda gårsönder så går styrenheten in i nödpogram med ett ersättningsvärde på0,45volt.vilket blir ca lamda 1 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.