|
|
|
|---|---|
|
Ska försöka beskriva problemet så tydligt som möjligt! Jag skulle åka till en vännina för att klippa håret, ca 3 mil från där jag bor! Efter ca 2 mil så tvärdör bilen utan någon förvarning, som om man slagit av tändningen! Jag försöker sen starta bilen, startmotorn går men bilen startar inte! Jag öppnar huven och kollar oljan, kylarvatten, säkringar m,m!! Hittar inga fel! Efter ca 5min hoppar jag in i bilen igen och vipps bilen startar! Inga felmedellanden, oljetryck direkt, normal vattentemperatur och inga missljud eller någonting! Jag fortsätter köra och kommer 5km sen händer samma sak igen, inget bludder, inget harkel, utan den bara tvärdör! Jag väntar i några minuter sen startar den och går perfekt! (nu har jag vänt och är på väg hem igen) Sen gick den i ca 4km:ers intervaller hela vägen hem! VAD kan det nu vara för fel på bilen? Det är alltså en BMW 530i -94 med m60b30 motorn i! Jag håller på och hobbymekar lite så jag kan lite om motorer! I mina tankar skulle det kunna vara någonting med tändningen som är felet, eftersom att den bara dör helt på direkten (utan några "harklingar") just som om man hade brutit tändningen! Detta är som sagt bara spekulationer från min sida! Vad kan det vara? Tackar så mycket på förhand / Martin Söderlind | |
Seaholm_888 |
Inte en aning har haft samma problem med min ibland dock inte så ofta men en kille sa att de kunde va glapp i tändningslåset vet inte hur mkt sanning de ligger i de tyvärr |
|
har du klurat på igentäppt ventilation till tanken... brukar bete sig lite så fast då segnar den ju ner iofs. Men ganska troligt är ju att när bilen stått länge, så går den ganska länge tills det blir vakum i tanken första gången... sen väntar du en stund så det kommer i mer luft, startar, och kör tills den luften blir vakum igen osv... Prova att öppna tanklocket nästa gång den stannar, så märks det ju om det finns vakum... Kan tänka mig att elektroniken kanske bryter tändningen för att inte förstöra kat och dylikt när soppan minskar eller uteblir... Diesel-räsern |
|
|
Ja tror de lutar mera åt bränslepumpen. |
|
| Vet inte om det är samma som på min 540 -93,men då tvärdog bilen titt som tätt. Ibland var jag tvungen att bryta strömmen för att få igång bilen. Felet på min var Reläet till motorstyrningen. På min satt detta till höger i motorutrymmet under elektronikkåpan som sitter fastskruvad. (Ej där vanliga säkringarna sitter på vänster sida) Reläet var vitt och av märket Siemens. När jag bytt det så funkade allt perfekt igen. Det kan ju även vara soppafilter alt. bränslepumpen. | |
| Kolla även bränslepumpsreläet! | |
|
Tror inte på bränslepumpen eller bränslepumpsrelä. Min pump tvärdog men trycket i ledningen gör att motorn ändå drar i 5-10 sekunder när den långsamt dör ut. Men det är busenket att kolla, lossa bara bränsleslangen där den går in i matingslisten till spridarna och se om du har tryck när motorn har dött. |
|
|
Tack för alla svar hittills! Jag skall kolla upp reläerna ni talar om. Det enda som jag tycker talar emot att det skulle vara något fel på bränslesystemet är ju just det att den vill tvärdö som om man vrider av nyckeln, mao inget att den segt dör ut! Bmw-lelle: Hur kollar jag enklast upp om det är just reläet till motorstyrningen är dåligt, kan man testa det eller är det bara till att byta ut? |
|
|
Typiskt symptom på fallerande bränslepump, men kolla upp och byt relät först. Mvh |
|
| Tyvärr är jag ingen hejare på elektronik-mätningar. Jag lånade samma relä av en polares 535 först, det var samma. Köpte sen ett eget på BMW för runt 150 spänn. | |
| På min 540 satt det ett vitt (DME) Orange (soppapump) och ett blått som var till något annat. Om du använder sökfunktionen och skriver "relä" så borde det finnas en närmare beskrivning för just din bil. | |
| Åter igen tack för alla svar! Jag skall imorgon åka till en bekant som extraknäcker på en bilverkstad där de har en "diagnos-dator", så får vi köra ett test där! Visar den inga fel på något såsom kamaxelgivare eller något annat, så testar jag att byta både motorstyrningsreläet samt bensinpumpsreläet! | |
| Köp ett relä i taget och börja med det som är troligast i så fall. (motorstyrningsreläet) | |
|
Hej. Kompisen blev magsjuk, så vi har inte gjort något diagnostest! Skulle bara säga att nu så vill bilen knappt ens starta och om den går igång så går den inte på alla cylindrar och låter konstigt! Kan det kanske endå vara något med bränslet? |
|
|
Det tar max 5 minuter att lossa besinslangen vid motorn och kolla om du har tryck. |
|
| Ja det låter snarare som bränslebrist än tändningsfel om den nu startar men går dåligt. | |
|
(Skall först påpeka att bilen inte startar över huvudtaget nu) Har nu varit på verkstaden hos polaren och kört ett diagnostest! det enda vi fick upp: strömförsörjning: STYRDON! Min kamrat är ingen hejare på elektronik och verkstadsägaren hade gått in för dagen! Så vi begrep oss inte på vad det kunde vara, men vi testade några andra saker! Motorstyrningsreläet knäppte till precis när man vred på tändningen och sedan igen när man stängde av och tog ur nyckeln! Vi testade med startgas i insuget och försökte få igång den, men den var helt död (tände inte över huvud taget)! Jag har läst i någon tråd att om batteriet på bmw 750 bilarna med v12 blivit lite dåligt så slog det ut styrdonen (motorstyrningen), det enda jag kan nämna också är att mitt batteri har det blivit sämre och sämre "kräm" i!? Så jag tog med mig batteriet hem nu och ska ladda det ordentligt för att se så att det inte är något så dumt som det som är felet! Någon som har något annat förslag på vad det kan vara!? |
|
| När motorstyrboxrelät är paj har du ingen ström till styrdonet (DME),bara så du vet. Du har inte kunnat läsa av några felkoder för motorn vad jag förstår? Mer än att strömförsörjningen till densamma är felaktig? Kolla relät! | |
| Kontrollera även säkringar och kontaktanslutningar.(Speciellt de för tändningen samt motorjordkabeln) En oxiderad anslutning kan vara boven. | |
| hur gick det med din bil till slut? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.