|
|
|
|---|---|
|
Har alltid kört manuellt i alla år, men efter att kört hyrbil med automat en längre tid med många mil och många tankningar har jag några tankar. Detta var några erfarenheter jag gjorde. -Vid landsvägskörning då automaten kunde göra "lock-up" så gick den snålt, kunde inte märka någon skillnad mot en manuell. -Vid kökörning då man rullar 2 meter, står till ett tag, och så rullar lite igen osv. Då drog automat rejält mer bensin än manuell. När "driven" ligger i så drar ju motorstyrningen upp gasen och det förbrukar massor av bensin. Genom att sitta och "jucka" med växelväljaren ur och i så kunde man komma ned till samma förbrukning som manuell men då får man ju "växla manuellt". -Vid belastning när det började bli lite kuperat eller man har släp så går "lock-up" ur och det drar mer bensin, det kan man förmodligen undvika med en stor fet V8 som har en annorlunda växellåda som kan hålla "lock-up" längre. Verkar detta stämma? | |
|
Ja, det verkar rimligt. Vad var det för bil du körde? Har kört en Volvo s80 140hk med automat, den växlade mest hela tiden, tung bil med för svagmotor? Vår s60 t5 med automat går ej ur lockup i ländsvägsfart även om det är lite kuperat... |
|
|
Tycker också att det verkar stämma bra mot mina reflexioner. Jag vill dock mena att en automatare är snålare än en manuell vid landsväg/motorvägskörning, på grund av Lock-up och att motorn arbetar vid ett lägre varvtal och därmed mer avspänt. Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
|
Kalle, växlar din bil ner för en uppförsbacke i säg 90km/h? Inga alpvägar bara en "normal" backe... Vad varvar din 525:a i 100km/h? |
|
|
Jaken, Ja, den växlar ned i uppförsbackar, hur små de än må vara, åtminstone i ekonomiläge. Detta beror troligen på någon nivågivare i lådan. Detta stör mig ganska mycket, om jag vill att lådan ska växla ned så ger jag mer gas, alternativt väljer sportläge - vill inte att lådan ska bestämma detta åt mig. Annars är jag väldigt nöjd med min 5HP18. I 100 km/h så har jag cirka 17-1800 varv/minuten om jag inte minns fel. Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
| Ska väl tillägga att den bara växlar ned ifall den ligger på en hög växel med ett lågt motorvarv och svagt gaspådrag; det vill säga vid fiskörning :P | |
|
>Kalle, Dobre rano! Tycker de låter extremt lågt med 17-1800 vid 100. Min ligger vid på ca 1900 i 90. Men men... Vad menar du skulle vara skillnaden på en LockUp i landsvägsfart och en vanlig överväxel på en manuell låda? *BAWORAK* |
|
|
Kan vara så att automat tar mindre vid landsvägskörning på grund av något högre utväxling, verkar högst troligt. Skillanden är dock för liten för att jag ska kunna märka något säkert. Skillnaderna åt andra hållet vid stillastånde/kökörning, kuperad/släpkörning var dock klart märkbara. När man t.ex klättrade upp i några bergspass på 3000 meter så får ju konverten slira hela tiden och det märks duktigt på förbrukningen. |
|
|
Skillnaden på BMW är väl att femman på en automat på sex cyl är mycket högre växlad än motsv manuell. /Simon |
|
| Vad är lock up? | |
| Lock up gör att lådan "låser" karftöverföringen i lådan så att den inte slirar vilket den gör i normala fall. Det leder till lägre bränsleförbrukning. | |
| vår s60 t5 varvar 2000rpm vid 100km/h med lockupen i...verkar ha lägre utväxling än 525:an.... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om man räknar lockupen som en sjätte växel så skiljer det mot 5an på en manuell, ganska rejält på varvtalet. Vid 3400 vara så ligger en automat på ca 200 km och en manuell på ca 140 km/h 528/523 ///MVH Hasso Länk |
|
Vad e egentligen normal förbrukning på en M50motor med automatlåda? jag kommer nog max 40-45 mil på 60 liter. Tycker att d låter lite mycket.. kör en del stadskörning och landsväg/motorväg. Kan inte säga att jag kör jättelugnt men inte "racer" hela tiden... vad drar era? mvh Daniel "E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån" |
|
|
hasso: så man kan känna när den går in i lockup-läget? som en 6e växel? Alltid undrat varför d känts/låtit som att den växlar till en sjätte växel vid motorvägskörning o så..hehe "E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.