|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
Helga |
Om 100 % ägs av olika statliga verk så är AB ett "verk". Inte på papperet det vet jag........... Vet att "normala statliga verk" inte är vinstdrivande som ett AB så klart. Och att SBP måste visa ett resultat. Det kan i gå i KK men då stöter ägaren (staten) till pengar innan det går så långt. MVH Helgas man från västkusten. |
|
Christer: Du behöver inte kunna reglerna för min del, men du behöver inte heller påstå att jag sagt att det är OK med orange-färgade positionslyktor fram när så inte är fallet. Det stora problemet med flyttsak och annan tullfri import är att det ska komma en upplysning om detta direkt i handdatorn, men att detta inte alltid fungerar. Tyvärr är inte Vägverkets databas riktigt up to date alla gånger, men de problemen jobbas på löpande... Helga: Staten äger 51-52% av aktiebolaget, men det drivs inte för den sakens skull som ett "statligt verk". Statens inblandning sträcker sig till monopolhanterandet och prissättningen, i övrigt sköts det som vilket annat aktiebolag som helst. Jag är alltså inte statligt anställd... Jag går i försvarsställning när jag tycker att något är värt att försvara. Jag har många gånger låtit bli att försvara och istället själv tyckt att det är dålig stil. Det är bara så lätt att skriva av sig en massa saker som inte är sant om man riktar det mot vad man tror är ett statligt bolag. Jag försöker till största delen reda ut begreppen och skilja på rätt och fel. Men visst, om någon hoppar på mitt yrke eller företaget jag jobbar för utan fog så försvarar jag mig/oss, det tycker jag bara är naturligt... Och du, försök att åtminstone en gång stava mitt namn rätt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Helga |
Tänker på företaget Ylva Johansson var VD för......Det hette privat AB. Jo pyttsan. OK Jesperado. Vilka äger resterande 49%. Jag tippar att det är AB som till största delen ägs av staten. Så kallat korsvis ägande. Kanske finns info på webben om det. Men tycker nog att det är galet att Besiktningsteknikern skall stå och räkna pengar. Det var det frågan gällde men som vanligt så hoppade det fel nånstans. MVH Helgas man från västkusten. |
|
Helga: Såhär ser ägandet ut: Svenska staten 52% Bilförsäkringsföretagen 12% Motorbranschens Riksförbund 12% Motormännens Riksförbund 5% Motorförarnas Helnykterhetsförbund 5% Kungliga Automobil Klubben 5% Svenska Taxiförbundet 3% Svenska åkeriförbundet 3% Svenska Bussbranschens Riksförbund 3% Och det finna naturligtvis att finna på "webben", prova Bilprovningens hemsida... På vilket vis tycker du det är fel att teknikern även hanterar pengarna? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Helga |
Klart att du skulle försvara det........... Måste väl vara billigare att automatisera det eller anställa en från gatan som tar emot pengar. Tycker att det är ett steg i fel riktning. Vad säger du om AB Apoteket då som gjort precis tvärtom. Där äger också staten över 50%. MVH Helgas man från västkusten. |
|
Tyckte mig kunna läsa att dom håller på att automatisera betalningen i tidigare inlägg. Att Jeppe sedan redovisar ägarförhållandena kan väl inte vara fel? Vad Apoteket har med saken att göra förstår jag inte riktigt. Knappast samma branch, eller hur? Känns som om nån är lite avigt inställd här. Lite väl, kanske. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Helga: Jag har inte försvarat någonting i detta fallet, jag undrade bara vad du tyckte var fel i hanteringen. Det gör jag för övrigt fortfarande...? Dels är det som sagt ett steg i riktningen att inga pengar eller betalning ska hanteras på stationen över huvud taget. Dels är det en rent ekonomisk vinst (stor sådan). Istället för att betala ett par "kassatanter" lön bakas det in i teknikerns arbete, utan att teknikern får längre tid på sig att besikta bilen eller bättre betalt. Förr skötte dessa "kassatanter" även bokning och inskrivningsprocessen, detta är nu helt automatiserat på de flesta stationer. Med kassahanteringen som enda arbetsuppgift är det inte ekonomiskt försvarbart... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Helga |
Enär min hustru tycker att jag är lite väl "elak" + lite för mycket åt högerflanken (enär hon själv jobbar på ett verk) så har hon tagit tillbaka sitt Helga. Återkommer som ny användare utan politiska/rasistiska åsikter utan enbart nyanserade inlägg. Men min "nya" 528 tar alldeles för mycket soppa fortfarande. Körde 25 mil igår och 95% landsväg. 1.02 enl. färddatorn och den stämmer. Nån som har referenser på landsväg 523/528. //Helga |
|
Har undrat länge varför Helgas islkna man inte skaffar sig ett eget användarkonto... skönt att du gör det. Men jag måste hålla med Jeserado här, det är mycket dyrare att ha en tant som sitter och bara tar betalt än att låta kontrollanten göra det. Dessutom är det nog inte långt borta att man i automaten där man knappar in sin ankomst kan dra sitt kort och betala om man nu inte gjorde det vid bokningen på nätet. Däremot anser jag det vara fel att ha monopol på en sådan funktion som alla måste använda, de skulle ju kunna sätta vilka priser som helst. Men det är ju knappast Jeppes fel.... /Christofer |
|
|
Fyller ut lite bara... besiktade 520:n idag (u.a.) 1. Han kollade chassinummer (vilket är bra i.f.s.) men när jag sa det till han att på ca. 20-25 bilar jag haft på 11 år, har ingen nånsin kollat det -då stod han som ett frågetecken och sa "det kollar vi alltid" -my ass tänkte jag.. 2. Jag glömde kroken hemma, då blev han tjurig (men var reko -han släppte det ändå) -jag nämde det till han att jag haft 3 bilar innan med löstagbar krok -ingen har nånsin frågat efter den förutom vid regbes. 3. När han skulle lyfta bakvagnen o snurra på hjulen bak, då glömde han växeln i -så säger han: de snurrar säkert bra... men att halvljuset var 1mm för högt, det fick jag skruva minsann Slutsats: alla s.k. tekniker gör lite som de känner för, ingen direkt standard där inte, jag menar, sist jag besiktade min förra 318 E30 sket han fullständigt i att skaka framvagnen -bara lyfte bilen, gick under o sa "det här ser jävligt bra ut du" ///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum! |
|
|
Hubbe325: Vid monopolverksamhet är prissättningen strikt reglerad, annars skulle det naturligtvis inte fungera. Det är ekonomistyrningsverket som i samråd med Bilprovningen och Vägverket avgör priserna för de obligatoriska besiktningarna. Ett villkor för Bilprovningens monopol är att verksamheten inte får gå med vinst, priset sätts alltså med förutsättningen att verksamheten ska gå jämnt ut. Det har till och med hänt (tror det var 1997) att priset på en kontrollbesiktning sänkts från 240:- till 230:- på grund av att det blev pengar över året innan... Kan även tillägga att vi i Sverige för närvarande har Europas lägsta avgifter när det gäller obligatoriska besiktningar, medelavgiften ligger runt 500:-. Och att tro att monopolets upphörande skulle medföra lägre avgifter är definitivt inte riktigt, de utredningar som gjort visar att avgiften sannolikt skulle fördubblas i snitt med fri prissättning. Tro nu inte att jag är för ett bibehållet monopol, ingen skulle bli gladare för en avreglering än de som idag jobbar för Bilprovningen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
FD-Ormen: 1. Det går inte att skicka iväg ett ärende utan att mata in chassinumret i handdatorn, de senaste 8 åren har det alltså inte gått att få ett protokoll utan att chassinumret kontrollerats. 2. En demonterbar kopplingsanordning ska alltid kontrolleras, medföljer den inte ska bilen underkännas på detta. Detta är tyvärr en bit som det slarvas en del med, både medvetet och av ren glömska. Ofta är det så att kuldelen ligger i bagageutrymmet och det tar tid att hitta den och montera den, då blir det lätt att det hoppas över. Inom kort kommer det att stå redan på kallelsen att kuldelen ska sitta monterad på fordonet när det inställs för besiktningen, förhoppningsvis leder detta till mindre slarv... 3. Det går alldeles utmärkt att kontrollera både anliggning och hjullager med växel i, så det borde inte vara några problem... Att helt eller delvis hoppa över framvagnskontrollen är definitivt inte bra, det är en viktig del av besiktningen. I ditt läge hade jag bett honom göra jobbet ordentligt, du har ju betalt för det. Alternativt hade jag i efterhand meddelat hans platschef om att besiktningen blev dåligt utförd, så blir det omhändertaget på den vägen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
håller helt med Jeppe, säger bara att det är lite si o så ibland, idag stod han som ett frågetacken o undrade om jag var riktigt klok när jag bad han att kolla extra på framvagnen.... ///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum! |
|
|
Ville bara gära ett inlägg här. Har också varit med om att det har slarvats. Ett exempel: Mina stötdämare på en E36 coupe jag köpte var HELT slut på höger sida. Fick säga det själv så det kom med på protokollet, han trodde FÖ att jag var idiot. Däremot så fick jag nedslag på bromsrör det inte var ngt fel på, klarlacken hade börjat flagna = några års livslängd kvar. Försökte förklara detta. Resultat några timmars onödigt jobb med krypande under bilen (rören under över tanken) Hade en amazon en gång i tiden. Fick 12! fel på den bilen hade gått ca 200 mil mellan besiktingarna! Ett fel var för stort glapp i dörrgångjärnen. Fan 36 år gammal bil. Varit med om massa bilar som haft mer glapp än den de rullar som de är. Så som jag ser det så beror besikting mkt på den induviduella besiktingsmannen, trots att det kanske inte skall vara så. Jobbigt att man ska behöva påpeka farliga fel och få nedslag på struntsaker som förbisetts innan. Har varit med om folk som rullat igenom med hjullager som varit helt kassa och glappat.... rejält. Varpå de också skurit, -nej men den gick igenom bes igår. -Jo men det är kasst. -Skyll dig själv = ras. Så man ska defenitivt inte lita på att besiktningen kollat bilen så den är trafiksäker. Det skall man göra själv och det är man också skyldigt till enligt lag om man tänkt köra bilen, vad jag förstår. MVH Philip |
|
|
Jesperado hur kollar du anliggande bromsar bak på en bil med diff? Beam me up scotty!!! ay ay sire!! |
|
|
Såvitt jag vet har alla bilar diff, det är bara att hissa upp bilen så hjulen går fritt sedan känna om bromsarna ligger på. Tänker du på en bil med diffbroms eller diffspärr gör man likadant, det känns tydligt om det är en broms som ligger på eller om det är diffen som bromsar... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
kilroy |
Frågor som rör bilbesiktningen engagerar många, det är tydligt... Det mesta om bilbesiktningen är nog sagt men det finns anledning att vara observant när det gäller kunskapsbristerna hos både Vägverket och bilbesiktningen när det gäller privatimporterade bilar som tas in som flyttgods. Innan jul så hjälpte jag en kille här på forumet att försöka bena ut regelverket i samband med en import av en M5 Dinan S2 från USA. Vid åtskilliga kontakter med både Vägverket och bilbesiktningen i Halmstad framkom det tydligt att oddsen för att bilen skulle godkännas var sådana att man lika gärna kunde singla slant... Problemen verkar ha löst sig nu...men lätt var det inte...Mvh kilroy |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.