AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.898

9st tjänstefel av bilprovningen

Sida 1 av 3
ew
189
ewert84
320ik 88
när jag besiktigade min manmas 318 -93 i dag så fick den anmärkning på för att sidobilinkers saknas
jag vet att det är lag att man ska ha det men ändå har den klarat reg besiktning och 9 årliga besiktningar
från 95 då den importerades
Otroligt....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...varför påtalade du inte tjänstefelet första gången de gjorde det? ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är inte tjänstefel att missa någonting, tjänstefel blir det först om man gör det avsiktligt.

Jag håller med om att det är dåligt att missa det så många år, men det är å andra sidan fordonsägarens ansvar att se till att bilen är i godkänt skick. Din mamma har alltså inte fått använda bilen på nio år enligt lag...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Nja.. Där kan jag nog inte hålla med Jesperado. Om bilen har passerat en godkänd regbesiktning, så kan det ju inte ha varit olagligt att köra med den. Man måste ju kunna lite på Bilprovningen i sånna här fall. Man kan ju inte räkna med att alla kan hela reglementet för hur en bil ska se ut och fungera för att vara laglig i Sverige. Hade bilen däremot fått underkänt på regbesiktningen så hade det ju varit en annan sak.

///Jesper

BMWCS #5494
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Och givetvis så skulle ju Bilprovningen ha upptäckt och rättat till sitt misstag redan på första ordinarie besiktning.

///Jesper

BMWCS #5494
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
J.Dredd: Jag håller med om att det skulle upptäckts redan på registreringsbesiktningen, och om inte då så varje gång den varit på kontrollbesiktning. Mycket dåligt av Bilprovningen alltså.

Men faktum kvarstår, fordonsägaren har ansvaret. Att bilen är godkänd vid en besiktning innebär inte att fordonsägaren har ansvarsfrihet när det gäller bilens skick, detta står även beskrivet på protokollet. Och jo, ska man köra bil är man skyldig att känna till de lagar och regler som gäller...

Jeppe

Om man inte vet om att man är olaglig och bilen klarat besiktningen kan man väl inte klandras... Om man däremot är medveten om att att det är olagligt, då kanske...
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Om det nu skulle vara ett krav på att alla skulle kunna alla regler och reglementen så skulle ju bilprovningen vara ganska meningslös va?

///Jesper

BMWCS #5494
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Visst vill man kunna lita på att bilprovningen gör ett bra jobb, många saker är ju svåra att kontrollera själv, men ansvaret för att bilen är i lagligt skick ligger ju på bilägaren. Bilprovningen kontrollerar ju bara att bilen uppfyller lagkraven.

Bilprovningen blir ju inte meningslös bara för att alla måste kunna reglerna, det är ju knappast alla som följer reglerna även om man känner till dem.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
J.Dredd: Bara för att man kan reglerna betyder det inte automatiskt att man har kunskapen eller medlen att kontrollera allting. Men befintlighet av sidokörriktningsvisare kan de flesta kontrollera...

Jeppe

Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Ett litet sidospår på samma ämne är att exakt som Jesperado beskriver är även lagtexten formulerad angående vägmärken. Det är bilförarens ansvar att ta reda på vad som gäller för använd vägsträcka. Vägmärkena finns bara där för att underlätta det hela. Tro mig, jag blev fälld i domstol p.g.a detta. Mitt försvar att vägmärken saknades hjälpte föga.

Johnny

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Över huvud taget är det alltid den enskildes ansvar att veta vad det är som gäller lagmässigt!

Sedan finns det ibland viss skillnad mellan uppsåt och icke uppsåt, men man är likförbaskat skyldig att känna till lagarna....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Min har inga sidoblinkers och är besiktad utan dem typ 14 ggr.
Måste jag sätta dit såna nu så skulle jag förklara krig.

Men jag tror den är ett undantag från div. "sidoblinkerslagar" för att den är importerad så tidigt.
ew
189
ewert84
320ik 88
det var inte jag (min mamma) som importerade bilen utan den köptes 01 av en handlare i Göteborg
jag har svårt och tro att dom missade att det inte fanns sidoblinkers när bilen reg besiktigades då det är en så enkel sak att kolla
och det är väl den ända modifiering som behöver göras vid tysk import

så jag har antagit att bilen av någon anledning inte har behövt ha det t.ex flytgods men har aldrig kollat upp det
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Stavros: Samtliga bilar med undantag för flyttsak eller arvegods av årsmodell 1986 eller senare ska ha sidokörriktningsvisare, oavsett när den importerats.

ewert84: Det kan ju vara så att bilen har dispens genom att vara flyttsak eller arvegods, det känns nästan mer troligt att detta förbisetts i år än att körriktningsvisarna missats helt 9 år i rad...?

Titta i bilens registreringshandlingar hur den är registrerad, står det "flyttsak", "arvegods" eller "import tullfritt" har den dispens från befintlighet av sidokörriktningsvisare...

Jeppe

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jesperado: Japp, min är flyttgods.

ew
189
ewert84
320ik 88
på registreringsbeviset står det importerat, eget bruk
och då ska den väll ha sidoblinkers

det är inte mer än att lämna in bilen för att borra hål
(det känns fel att göra det själv efter som det inte går att blunda samtidigt)

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Stavros: Då har du dispens...

ewert84: Ja, då ska den ha....

Jeppe

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
"Man kan ju inte räkna med att alla kan hela reglementet för hur en bil ska se ut och fungera för att vara laglig i Sverige. Hade bilen däremot fått underkänt på regbesiktningen så hade det ju varit en annan sak."

När du tar emot körkortet så skriver du under på att du kan alla lagar gällande framförandet och hur din bil ska vara trafiksäker.

Samma sak gäller hela Sveriges Rikes Lag. Man är skyldig att kunna hela. Man kan inte begå ett bankrån och sedan säga att man inte visste att man inte fick göra så.

Schnelle fart, Härliche fart. Länk
Kunskapen hos bilprovningen skiljer mycket, särskilt angånde regler vid flyttgods. Varje år är det samma sak, du får inte ha fast oranget sken fram och avgaskontrollen blir underkänd. Efter att dom talat med alla på bygget, kommer dom alltid tillbaka med svansen mellan benen, dock vill dom aldrig erkänna att dom hade fel. Skickas inte besiktningsmän till utbildning, eller skippas vissa delar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.