|
|
|
|---|---|
|
Det här är en fråga som jag tror att någon som hållit på och laborerat mycket med turboaggregat kan svara bäst på. Bäckis eller BMW-Andreas kanske.... Jag har kikat på Länk dom tillverkar ju kit till amerikanare och sätter då turbon bakom bakaxeln. Jag har funderat på att gömma min turbo bak i bilen för att inte bli påkommen i ex en flygande besiktning. Därför denna fråga. Enligt STS så är deras aggregat gjorda för att sitta så långt från motorn för att inte dom ska lagga och går därmed enligt dom inte att montera nära motorn. Gällande omvänt så påstår dom att man med ett vanligt aggregat gjort för att sitta fram vid motorn monterar det bak så kommer man att få fruktansvärda lagg. 1. Stämmer detta? "Om man har ett 2" tryckrör direkt tillbaka till insuget så blir inte volymen i röret större än en nerkapad scania IC som tar upp hela fronten på bilen.(Finns ju många som åker på det viset) " Min fundering är i dagsläget att skippa mitt 745grenrör och montera en exktraktor istället. Dra 2st 2.5" rör under bilen till bakändan och in i min KKK k27 (ja jag vet att det är ett ganka sunkigt aggregat redan från start men det är det som finns tillgängligt.) som jag funderar på att montera där istället. Huruvida det skall vara någon IC eller inte beror på hur jag monterar tryckröret tillbaka till motorn men det borde ändå vara bäst med IC. Smörjningen av turbon skall isåfall göras med STS system med en pump som trycker tillbaka oljan till tråget. WG ska också monteras bak vid turbon. 2. Hur kommer min min motor att reagera på detta samt hur kan man förvänta sig att turbon beter sig? 3. Turbon borde väl vilja ha ett visst mottryck i avgasröret efter sig. Vad skulle kunna vara en lämplig ljuddämpare som avslutning på systemet? Vore tacksam för lite teorier eller rena fakta i ämnet. Tack /Nisse | |
|
Det låter bra enligt deras beskrivningar, men hur bra det är det är ju frågan. Kanske det duger till moderata laddtryck vem vet. Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid plats till en stor kall öl... /Stefan F |
|
|
Som sagt. Duger nog till väldigt moderata laddningstryck, men du kommer att få sämsta responsen på denna sida av jordklotet. Sen får dom säga vad dom vill. Att dom har anpassat turbon mm. Man vill ju ha in så mycket varma avgaser som möjligt för att få bra verkningsgrad på turbon. När man monterar turbon sådär långt bak så hinner ju avgaserna svalna av betydligt och hastigheten på avgaserna minska ännu mer. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.