AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.170

Vilken skiva till Navin?

Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Jag är helt ny på området Navigationssystem. Vad jag vet är att det saknas en skiva i min 740-95. Misstänker att jag har mod MKl. Har blivit erbjuden att köpa en skiva från Navtech, men vad bör jag kolla och vad ska den ha för spec för att den ska fungera i min bil.

Tacksam för hjälp.

Felix
Ras.mus
Det är väl VDO Dayton som bmw använder... Kolla din mail förresten, skickade lite mer info där som inte passar sig att skriva på forumet! hehe

Men som sagt, det är VDO och skivorna kostar ganska mycket på bmw!
VDO Dayton är väl själva navigationssytemet.
Navteq gör skivorna.

Am I right?

/Lazze
Länk
Det finns skivor att köpa ifrån BMW, Navteq, VDO Dayton och Teleatlas till navigations systemet i BMW. Den digitala kart informationen på dessa skivor kommer ifrån Navteq och Teleatlas. Vissa skivor har också lite mer info som destinations och restaurang guider, mm. BMWs skivor kommer ut i nya uppgraderade versioner 2 ggr per år (vår och höst). Så BMW 2005-1 kart CDn kommer nu i oktober.

/RS2
Vilka gör navigations-systemen som sitter i BMW?

/Lazze
Länk
Ras.mus
OKej.. Jag provade en skiva från navtech i min bil och det svalde den inte. Det var en relativt ny skiva så det borde ha gått. Så det är kanske navtechs kartor i nyare system? Kanske i dvd-systemen?
Ja det borde ha gått. Navteq's kart-CD som BMW säljer brukar funka ;)

/Lazze
Länk
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
Har någon prisuppgift på respektive CD-skiva?
I de flesta BMW är det olika OEM varianter (MK1, MK2, MK3 och MK4) av CARiN och VDO Dayton. I E65 så sitter det ett navigations system som kallas Navi01 (CD) och Navi02 (DVD) och E60 har en helt ny CCC (Car Communication Computer).

De kart CD som BMW säljer passar alla ovanstående system utom de i E60. Men det finns tre olika DVD versioner som BMW säljer där High endast passar MK4 och Navi02 medans Business och Professional endast passar motsvarande E60 system.

VDO Dayton säljer endast CD och DVD som passar kompatibla navigations system men de har också några versioner till sina helt nya modeller som inte passar i BMW. Sedan har de också olika varianter av skivor där den digitala kart informationen kommer ifrån Navteq eller Teleatlas.

Navteq och Teleatlas däremot har mängder med olika versioner av sina skivor som är avsedda för alla olika navigations system i bilar som BMW, Mercedes, Audi, osv eftersom de alla har helt olika system och funktioner även om kart informationen är densamma.

Verkar det krångligt? Nja om man bara har koll på ovanstående så är det inte så konstigt. Och slutsatsen är att om man ska ha en Navteq eller Teleatlas skiva så måste den vara för BMW för att det ska fungera medans de flesta VDO Dayton passar. Se deras websidor för mer info.

/RS2

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.