|
|
|
|---|---|
|
Det är så att jag har kikat på däck till pärlan. Är ute efter 215-45-17 däck. Gick till Asplunds Bil här i Borås och de rekommenderade starkt Bridgestone Potenza. Kollade runt på priser och insåg att det inte var billigt direkt. Gick till sist till en handlare som jag vet är oseriös vad gäller försäljning av bilar (mycket BMW som är skruvade, stulna med mera enl. säkra källor ex. polisen). Denna oseriösa handlare har dock mycket billiga däck. 1300 spänn för Bridgestone Potenza Pole... Tyckte jag verkade underbart, men då undrar jag, vad kan vara dåligt med dessa däck? Att de är stulna i Tyskland kanske? Det är ju en oseriös handlare, men kan däcken på något sätt vara sämre än om jag köper dem hos en seriös handlare? | |
|
Hmmm.... Det e lite svårt med sådana här saker, men kolla om det finns DOT markering (finns på sidan av däcket) på däcken som han säljer... Det är datum när däcket tllverkades (tror jag..) Finns inte det så är risken stor att däcken är pirat kopior... Annars e det väl bara o vara lite allmänt uppmärksam.. kanske de e begagnade.. Längst ränder vinner... |
|
| Varför inte prova www.alven-ingvarsson.se. Köpte själv Michelin Pilot Sport 235/45-17 för 1994:-st lev. hem till dörren på 2 dagar. De har även GoodYear Eagle F1 i din dim. för 1475:-/st. | |
|
när jag kollade förut skulle man akta sig för "asiatdäck" alltså samma märke men tillverkad för asienmarknaden... det är alltså INTE samma däck som man leds att tro pga namnet. det här är helt okonfirmerat och kanske bara är en skröna, men kanske något att tänka på.. mossning, Dan |
|
|
Köpte budgetdäck till min 530 iår. Khumodäck. 265/40 -17 för 1100:-/st. Kanongrepp, men lite högre vägljud än mina tidigare Goodyear Eagle F1. Hoppas bara att de håller lika länge som Goodyear (7500mil !!) Jag gör bara ett test iår... Pris på 215 /45 -17 är 1015:-/st Köpes av Biltrivsel i falkenberg. OO=00=OO /F.Nilsson. BMW CS:2303 |
|
|
Hej kÖpte Marshall däck till min bil förra sommaren kör ganska hårt men de håller! Även när det är blött på vägen.Däcken tillverkas av Kumho i Korea de är E-märkta (Europagodkännda) vilket är viktigt ,så man inte köper däck ämnade för andra länder typ china! Kostade ca 1200kr st på www.molway.se tog ca 2 dagar hem till dörren!!!Fraktfritt (2 eller fler)! Rekomenderas! M3-97 |
|
|
Hej. Haglund: Vart köpte du däcken? Kan du inte maila mig tel nr dit, för min "lokala" handlare tar 3200:-/st för Bridgestone Potenza SO2. Dessa däck är kanon. Har sådana på just nu, och vill fortsätta att använda dem.. =) Förresten, har hört att SO3:orna ska även vara grymma. :P /Edvard BMW CS # 4503 |
|
Rubberman |
Hej vill bara säga att Dans påstående INTE är en skröna. många kör med sidoimport och andra länder kan ha annan gummiblandning än vi behöver,även felmarginalerna kan skilja.Tex rundhet mm. När ni beställer däck på nätet tänk på att monteringskostnaden tillkommer också. Håller med Nilsson att Kumho funkar fint ,har själv sålt dom i många år inte mer problem med dom än tex Michelin vad gäller balans osv. |
|
jag köpte reggummerat från molway.se 230/55 för runt 700 kr styck, de fixade med montering på en firma i samma kedja här i stockholm för 400. 4 nya däck balanserat och klart för 3200! går som på räls, se till att få märket technic (engelskt) om det finns i rätt storlek, de är V-klassade(210) och godkända av TUV i tyskland(jag säger bara autobahn!! känns stabilt). som en liten parentes kan jag säga att gislaved tydligen (ej 100% på detta) hade problem med TUV för något år sedan. de ville in på den tyska marknaden och skickade ner ett gäng däck till TUV. TUV körde däcken i sina "press och rullmaskiner" som simulerar däckbelastning på olika sätt, och då separerade (klarar ej trycket ;-) för många däck vid för låg fartklassning. så TUV är ganska stränga.. inga gislaved i tyskland ännu alltså mossning, Dan |
|
Rubberman |
Vet ej hur det är nu men för några år sedan hade min far Technics regumeringar på sin e28 535 och med dom fick man verkligen passa sig när det var blött ute. Helt livsfarliga på viss typ av asfalt när det regnat, värre än ishalka. |
frazze |
vill varna för däck fabrikat: "Haankoock Ventus" det absolut sämsta "SKITDÄCK" som finns i dag..... Vartefter däcksmönstret slits ner...börjar det höras dånande ljud i från däcken....skräpdäck |
|
Tänkte bara meddela att jag nu har kört en månad på mina nya däck som mot förmodan blev Uniroyal Rain Sport 1 nya modellen. Otroligt härliga däck. Kände otrolig skillnad på komfort mot mina gamla Eagle F1. Och bettet är enormt. Det börjar bli svårt att spinna på 1:an till och med utan diffbroms... Jag har ju trots allt 192 hästar... Dessutom betalade jag bara 1600 kronor stycket för dem inklusive montering och balansering. 215-45 ZR17. Kan varmt rekommendera Samsjös Gummiverkstad i Borås. Det är vad jag kallar service. |
|
|
Jag vet inte vad jag skall säga men, jag köpte faktiskt regummerade däck till min M3 -93, mycket för att de var mycket billigare 800:- för 235/45 17" och jag har nu kört lite med dem och jag e förvånad mycket bra slitstyrka. Jag körde lite familje körning på Knutstorp och den banan en lite kurvig som alla vet och jag tyckte att däcken hade ett mycket bra grepp.. Det gäller även när det e blött.. Mönstret ser ut som Kumho mm.. Däcken heter för övrigt Marix... Har även de som framdäck.. Längst ränder vinner... |
|
|
Har kört på de flesta däck, bättre som sämre. Köpte i år en uppsättning Yokohama 539, och jag tycker att de är helt suveräna. Kan inte påstå att jag kör banracing eller ständigt försöker hålla toppfarten, men jag kör på rätt ordentligt och dessa däcken har uppfyllt mina förväntningar med råge. Outstanding är de då det regnar, supergrepp även då. 325 E30 |
|
Gizzmo |
man ska akta sig för att köpa däck på post oder o.s.v för dom är oftas gammla och en del kan ha fått stryck vid gjutning o.s.v. en del har fått ligga i sol och blivit skeva.. så ajg rekomenderar en däckhandlare som monterar det åt er.. då vet men att däcket är ok.. //Jerry G |
pjotor |
Svar till Andreas Jansson. Min uppfattning om yokohama är att det slits betydligt mycket snabbare än alla andra fabrikat jag provat, får se hur det går för dig. |
|
.. 6:a med ylande HX40 vid 6000 varv.. orgasm!!! |
|
|
Tycker att många tycks lägga pengar på alla möjliga prylar till sina bilar och sen ska snåla på däckskontot. Bra däck är säkerhet och bland det viktigast på en bil. En BMW som dessutom har en helt annan vägkänsla än de flesta andra bilar är det också en extra viktigt att däck går att balansera. Billiga märken har ofta ojämn kvalitet och vissa däck går helt inte att balansera ordentligt. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
När man köper däck så får man det man betalar för. Billiga däck är helt klart sämre alla kategorier,förutom just priset.Billiga däck har alltid obalans i någon hastighet. Att känna en ratt som är helt stilla i alla hastigheter, är tyvärr bara kvalitetsdäck som klarar. Jag kan rekomendera Uniroyal de är mycket prisvärda lättbalanserade med toppen komfort Samma testresultat som Michelin men som sakt billigare.När jag lade på nya 17-tummare var tyvärr Uniroyal däcken slut. Men jag fick Nya Contisportcontact 2 Y-klassade till samma pris skillnad 400kr hjulet. Självklart kanondäck ,Conti tillverkar även Uniroyal ,Gislaved. En BMW kräver kvalitetsdäck för att komma till sin rätt.Billig asiatiska däck har jag bara dåliga erfarenheter av. Så gör inte din fina BMW besviken. Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.