AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.488

Med risk att bli idiotförklarad- Datorsub i bil?

Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Som rubriken lyder så är det med viss tvekan jag skriver detta men jag gör ändå ett försök. Som ni förstår är billjud inget jag sysslar med dagligen så ni får ha överseende med ev. klavertramp. Nu till min fråga:
Jag har en z3 roadster som har nollutrymme för att skruva in en baslåda om man inte vill ha den i skuffen och det vill jag inte. (Har tidigare bytt ut befintliga 5,25"arna i kickpanerlerna mot Alpinehögatalare, blev bättre men fortfarande ej bra med taket nere)
Min fundering är då att använda mig av det utrymme som finns ovanpå kardantunneln/bakom mittpanelen/där cd och fläktvred sitter och gömma en subwoofer/baslåda i det utrymmet.
Finns hyfsat små subs. till datorer som låter mycket och min fråga är då:
Kan en sådan sub användas i en bil?
Fungerar det i praktiken överhuvudtaget?
Utrymmet är begränsat så det finns ej plats för 8" el. 10" element utan det måste vara något mindre.Ska jag istället bygga en egen låda med lämpligt 6,5" element?
Jag inser att det inte kommer att vara världens djupbas som en sådan högtalare kan prestera men är ändå intresserad att försöka förbättra basljudet en aning för vanlig svenssonlyssning.

Finns det några andra aspekter, jag tänker då på ev risker med airbagmoduler som kan finnas i den regionen.

Dela gärna med er av era åsikter och kunskaper, för jag famlar i mörkret...

Mats

ArctisZ3
Be
533
BeemerFInne
BMW E36 -92
Du måste iallafall fixa en omvandlare som gör om 230V till 12V.

"-BMW- Making your privates bigger since 1928"
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
min sub till datorn går på 12V, har en trafo som sitter i vägguttaget. så det borde funka

/Christofer
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Mats: Så Du hittade hit också!! :-)

Tror inte att en datorsub kan ge något vidare tryck, det försvinner väldigt mycket mer i en öppen bullrig bil än i ett kontorsrum.

Eftersom Du funderar på 6,5" skulle jag nog säga att den lösning som jag skall ha i "grundsystemet" nog vore den bästa. Jag sätter in 4 st 6,5" snett bakom/under sätena (2 på varje sida) och matar dessa med ganska ordentlig kräm från ett slutsteg.

Billigare alternativ kan vara ett slutsteg bakom ena sätet och 2 x 6,5" bakom det andra. Du kan ev få köpa mitt ena G.A.S Silversteg för en vettig peng till att driva baksystemet och "basarna" i så fall. Jag kommer att försöka gjuta några lådor för dessa basar, kan säkert ordna en extra om Du vill ha.

Se till att köpa 6,5" som klarar hyffsat låga frekvenser. MBQuarts Reference högtalare klarar ned till 38Hz... Länk

Vad skall Du ha för grejer i övrigt?? Toppvariant bak är MBQuarts 4" kit Länk med deras 6,5" add-a-woofer kit Länk som delar upp frekvenserna snyggt mellan alla högtalarna. 6,5" 38-250Hz, 4" 250-4200Hz, 0,75" 4.2Khz-32Khz. Jag har beställt detta till min bil, men då givetvis dubbla uppsättningar på båda sidor..:-)
Robsarve
Bullernivån i en z3 jämfört med ett rum hemma är det en gigantisk skillnad på. En datorsub som funkar bra hemma är helt utan kraft i bil.

Det finns en del olika lösningar på problemet, allt beror ju på vad du är ute efter för resultat och budget. Dubbla 6,5" är ju inte fel, men det finns andra lösningar som är bättre men kostsammare.

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Tack för er input!
Jag är ute efter mest ljud för enkel/liten peng och dessutom utan alltför mycket skruvande i bilen. Ja, jag inser att den ekvationen är inte helt enkel, men det är därför jag börjat nysta här och inte bara lämnat z3 till någon vettig billjudsfirma.
Basen är det som jag känner ligger i främsta ledet och behöver förbättras först.
Vad gäller övrig utrustning så tänkte jag förlita mig på den existerande Clarionbandaren ev. med skjuts av ett steg modell mindre jag har liggandes hemma. De bakre högtalarna(tror det är 3,5") idagsläget har jag kopplat ur för dom gör ingen glad, så dom klarar jag mig utan. Om jag byter ut dom så blir det förmodligen 4" i de små hålen, mao ingen bashjälp därifrån. (Om jag snubblar över dina gamla paneler Caspar så finns ju alltid 5,25" alternativet för bakre regionen, har mailat Masten...)

Får nog maila dig Erik, för att se vad dina lösningar innebär i praktiken.

Mats

ArctisZ3
Robsarve
Tja det är ingen större hemlighet.

Alt 1: En liten färdigsub bakom varje ryggstöd.

Alt 1b: Shakers eller buttkickers under stolarna. Funkar förbluffande bra om man har bra midbas i övriga element och kräver lite effekt.

Alt 2: en tunn sub med speciallåda bakom ryggstöden
-Finns element från Blaupunkt, Earthquake, Pioneer och Phase Linear som kan funka.

Alt 3: Gör som Caspar -baslåda i bagaget och hål till sittbrunnen.

tycker Erik
Marknadschef
www.n-core.se
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Jag mäter 188cm i strumplästen. Mitt ryggstöd är idagsläget så långt tillbaka det går, dvs baksidan på nackstödet tar i störtbågarna. Jag är skeptisk till att utrymmet bakom ryggstödet är tillräckligt för att få plats med en sublåda, kanske om den är väldigt platt. Hur tunn är det möjligt att göra en sublåda?
Under stolarna är det motorstyrning till sätena så det utrymmet är obefintligt.
Har funderat i dessa banor förut med sub bakom sätet och konstaterade att utrymmet kräver specialbyggen.Trodde då att kardantunnelutrymmet borde funka bättre.

Caspar: Hur är din tanke med lådan bakom sätet? Du kanske tillhör "the small people" så du får mera utrymme, eller...?:)

mats

ArctisZ3
Robsarve
Det är inte något större utrymme om man har stolarna fullt bak, det är helt klart. Så alternativ 2 går bort för dig.

Mellan stolarna skulle det gå att trycka in en rejäl 8", men det måste vara ett riktigt vällämpat element om det skall prestera ordentligt med bas i den positionen. En slaglängd (Xmax) på minst 12 mm är önskvärt.

tycker Erik
Marknadschef
www.n-core.se
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Mats (och Erik): Nja...

1: Det finns ingen färdigsub som passar bakom sätena.

1b: Under stolarna finns ingen plats överhuvudtaget (massa rörliga grejer där).

2: Precis som Du säger Erik, omöjligt.

3: Definitivt enda varianten för att få ordentlig bas.

8" mellan sätena går det inte att stoppa in någonting utan att ta till en plastgjutarexpert, dessutom blir det trångt för armarna..

Kvar blir att antingen gjuta någon riktig låda för att ersätta bakre förvaringsfacket eller skuffen.

Så jag tror fortfarande att dubble eller 2 x dubbla 6,5" snett bakom/under sätet är bästa kompromissen.. :-(

Jag är 1,83 så visst behöver jag lite mindre plats än Du Mats, men jag tror inte att det går att skjuta bak stolarna så mycket att 6,5" inte får plats..

/Caspar
Länk
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Ska undersöka kardantunnel idén här på hemmaplan med ljudfolk som tar betalt "by the hour". Om det blir för skumt och krångligt=dyrt, att lösa så hänger jag nog på din idé Caspar med gjutna lådor nere i hörnen bakom sätena. Hör gärna av dig när innan du går i produktion.
Tack för era nyktra synpunkter.
BasMats

ArctisZ3
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Säg till om de lyckas lösa Kardantunnelvarianten på ett bra sätt. Det vore onekligen intressant och lite fler högtalare är ju alltid roligt.. :-) har ju bara 19 som skall in just nu... ooopppsss.

Köpte Sparco stolar (bultade, ej justerbara) igår så nu kommer det att finnas plats för antingen delningsfiler och/eller steg under sätena.. :-)

Erik: Vad tror Du är bäst? Att 6,5'orna enligt ovan spelar längs med golvet, dvs är riktade framåt och sitter som beskrivet ovan eller spelar rakt upp i sätet och monteras lite längre fram?? Det kanske går att pula in 8" under sätena... :-)
Robsarve
Jag tror som vanligt att du har för många högtalare (Mitt personbästa är f.ö 21 högtalare i en Polo...)

Har satt 8" under stolar förr och det har funkat hyfsat, men väljer hällre att hänga in ett gäng midbasar i dörren. Jenhert har ju en färdig dörrsida till Z3 för 4 st 6,5 " per sida, det borde väl räcka ett tag... Länk För dig som gillar MB Q har de en stilfullare variant (F1) med dubbla MB Q 6,5-or oxå... :-)

tycker Erik
Marknadschef
www.n-core.se
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Erik: Och detta säger Du nu!!!!!
Robsarve
Du har ju bara frågat om hur man får in fyra 18" i bagaget... ;-)

tycker Erik
Marknadschef
www.n-core.se
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Ja ja... Skall faktiskt "bara" ha en 15" och två 10" i skuffen...

Har iallafall efter den informationen lagt en ny order... igen...

I praktiken innebär detta att jag kommer att köra trevägssyetem, med 6,5", 4" & 0,75" vilket är det mest optimala MBQuart har, med delningar på 250Hz resp 4,2KHz. Det blir sådana system i alla fyra hörnen av bilen (nåja basarna samlas i dörren)

Men för att inte göra Dig besviken Erik så blir det givetvis dubbla av allt... :-) Oooooopppsss snart kan jag inte räkna högtalare längre (27??).. men det är ju en STOR bil!!! :-)

Resultatet blir som Du redan räknat ut en 2ohms system och vid 2ohm matar steget 4x200w RMS, vilket borde räcka tom för mig... :-) Som grundsystem vill säga.. Har inte riktigt bestämt mig för om basarna skall matas med silverstegen på 500w styck eller om jag köper 2 st MBQuart monoblock på 1000w :-) Där handlar det mest om design, MB stegen är otoligt snygga!!

/Caspar
Länk
Robsarve
Ok, nu snurrar det lita framför ögonen igen...

Skall du ha 4 3-vägskit ? Oj... Snacka om att skaffa sig lite pyssel! :-) Lycka till! (De fyrorna är RIKTIGT bra mellanregister)

tycker Erik
Marknadschef
www.n-core.se
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Erik: Jupp... Fast det blir inte så farligt faktiskt.

Det finns ju plats för dubbla diskanter i dörren redan orginal (jag har kört med det i sommar), en 4" får slinka in i 5,25"-platsen i kickpanelen. De två 4" bak liksom diskanterna till dessa hamnar som planerat bakom sätena (upptill) där baksystemets 5,25"+ diskant har lirat under sommaren.

Så pysslet blir 4x6,5" + 1 x 4" i dörren och vill jag göra det enkelt tar jag den färdiga dörrsidan Du länkade till. Tror dock att jag vill göra en annan variant då den såg lite väl påklistrad ut...

Som sagt tidigare så dubblar jag allting för att cabben tappar extremt mycket ljudvolym till fåglarna (och glada grannar.. ?-) ) när den är nedcabbad

/Caspar
Länk
Du kommer att få en minst sagt intressant ljudbild att pyssla med när allt e klart. Vad kör du för Hu caspar?

MVH Erik
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Erik: En Sony CDX-M8800.. Kanske inte världens bästa, men klart snygg och diskret vilket är ett stort krav...

Nåja, det är mitt första bygge, så jag är väl ursäktad om det inte blir perfekt...

/Caspar
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.