AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.265

Tempmätare saknas?

852
Sörpan
325xi -02
Jag har än så länge bara torrsummit ettan, men en sak som slog mig var att det inte finns någon tempmätare? Har jag tittat slarvigt eller stämmer det? I och för sig tycker jag att en oljetempmätere är viktigare, men man kan ju inte få allt...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Plumber
Det finns ingen oljesticka heller.
852
Sörpan
325xi -02
Vart är världen på väg... ;)

Mo
176
Moe
Cykel
Förstår jag dig rätt att det finns det oljetemp mätare, men ingen vattentemp ?
852
Sörpan
325xi -02
Nej, ingen oljetempmätare, finns bara i M-modeller.

Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
men finns det ingen konstig display då????

///325///
Finns det varken oljesticka eller tempmätare???? Kan ju vara väldigt trevligt att kunna hålla koll på dessa två saker...inte så kul om bilen kokar och går sönder bara för att de inte satt in en tempmätare...eller skär för det är för lite olja...det var nog bland det dummaste jag hört en biltillverkare inte haft med på nån bil faktiskt...

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Har undersökt saken lite närmare.... det finns ingen kylvätsketermometer, det är alldeles riktigt. Däremot lär det plinga och lysa ilsket rött om motorn överhettar, så oron för att 'koka torrt' är nog obefogad. De flesta människor upptäcker nog en sån varning innan dom uppmärksammar en mätarnål som far iväg....
Däremot kan det ju vara intressant att veta när maskinen blir driftvarm, för att inte onödigtvis belasta en kall motor hårt.
Har faktiskt inte sett om 1:an har de lysande varningsfälten i varvräknaren som finns på en del nya BMW-modeller, finns den är jag mer än nöjd.
Beträffande oljesticka så finns den i alla fall på dieslarna, har inte kollat på bensinarna. Rapport kommer, om både tempmätare och oljesticka!
F ö finns ju inget reservhjul heller, det ser jag i så fall som en större brist! Å andra sidan har jag inte haft punka sen 1981, det är väl sisådär 100.000 mil sedan....

/// Gunnar E.
852
Sörpan
325xi -02
...men jag har haft ett antal punkteringar sen jag fick körkort -89, både på BMW:s och andra bilar... :(

Gunnar, jag ser att du tog ditt förnuft till fånga och lät bli X3:an... ;)

Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
jag har till och med fått punka när jag övningskörde!!!

///325///
Jo visst finns det den där markeringen på varvräknaren så är det helt ok för mig med! Det är ju som sagt att man är rädd för att torrkoka om det händer nåt, men framförallt är det ju att man inte vill varva innan allt är varmt. Plus att det måste ju bli mycket svårare att märka när termostaten har pajat och så.

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Jag har ingen tempmätare på min Twingo, bilen går lika bra utan. Varva gör man ju inte med en gång när tempmätaren prickat mitten, då oljan inte fått sin rätta temperatur. Sen är väl inte 1-serien heller tänkt säljas till rallyförare.
Mo
176
Moe
Cykel
Eftersom man tagit bort temp mätaren kan man fråga sig hur pass relevant motortemparaturen är innan man kan börja gasa friskt. Det kan ju vara så att det inte spelar någon större roll, varför skulle man annars tabort alla mätare som har något med temperatur att göra ? Livslängen på en motor som varvas fullt efter någon minut eller eller efter 20 min kanske är försumbar ...

Bara en tanke, jag vet att alla tjatar om hur viktigt det är att få rätt motortemperatur innan det börjas gasas (jag tänker också alltid på det), Men eftersom det inte finns någon mätare i bilen för den temperatur som man egentligen är ute efter dvs olje tempen så har jag börjat undra på senare tid vad man egentligen ska tro ...

Om det var viktigt så känns det som om tillverkarna skulle placera en sådan mätare i bilen, vad är annars meningen med att man ska behöva gissa när motorn är varm ?? (vilket är precis vad man gör beroende på väderlek och vind ..)

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Har i dag kolla sakernas tillstånd genom emiriska studier (dvs djupdykt i några 1:or).
Tempmätaren saknas förvisso, MEN det är OK för min del eftersom det finns dels akustisk och optisk varning för överhettning (STOR röd lampa och en tämligen högljudd gong-gong), dels varningsfält i varvräknaren som flyttar 'rödmarkeringen' allteftersom motorn värms upp. Jag får därmed den info jag vill ha, och kan undvika att belasta motorn innan den nått arbetstemperatur. (Enligt obekräftade uppgifter är det dessutom oljetemperaturen som styr varningsfälten, i så fall ännu bättre!)
Oljesticka saknas i bensinmotorerna, men finn på dieslarna. Anledningen är höljd i dunkel, men jag ska ju ha en diesel så jag är lugn där med.
Reservhjul är bara att glömma, det finns ingenstans att förvara ett sådant. Får väl undvika Jämtländska grusvägar vid tjällossning så man slipper punka... ;-))

/// Gunnar E.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Mer info:
Oljesticka saknas förvisso i de bensinmotorförsedda 1:orna, men istället finns en 'elektronisk' oljesticka! Det sitter en termisk oljenivågivare i tråget, och läser av oljenivån via färddatorn. Vill ha på dieseln också.....

/// Gunnar E.
852
Sörpan
325xi -02
Jag tror säkert att de punkteringssäkra däcken fyller sitt syfte, men det kan också bli samma flopp som TRX-hjulen på 80-talet...

Men är det någon som vet något punkteringssäkert vinterdäck?

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag har beställt punkteringssäkra Nokian Hakka till min... dubbade. Nokian och Goodyear har både dubbade och odubbade, och så finns odubbade Blizzak. Märkta RSC=Run-flat System Component.

/// Gunnar E.
852
Sörpan
325xi -02
Tack för svaret, såg även vad du skrivit i en annan tråd.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.