|
|
|
|---|---|
|
Skickade farsan å besikta bilen nyss... Så kommer han hem me ombesiktning för att chassinumret inte kunde identifieras? 2 besiktningsmän ska ha stått å kikat under huven å försökt hitta det men misslyckats... Och det första jag ser när jag öppnar huven på bilen är en stor bricka vid luftintaget där det står chassinumret... Fyfan så less jag är just nu. Ombesiktning för att besiktningsmännen egentligen borde skaffa glasögon alternativt byta jobb. usch.. Önskar man hade haft jesperado på besiktningen istället, tror inte han hade gått på en sån nit:) Aja, vela bara dela me mig av besiktningens kompetens här i Gällivare..:) | |
-BeeMWe- |
Haha herregud. |
| Den ombesiktningen ska inte kosta några pengar! | |
Philly |
dem kommer säkert säga att du satt dit brickan, så du kommer säkert få betala igen, för dem är helt enkelt dumma i huvet! BMW 4 life |
| Men... jaha...va ska man säga... Har dom aldrig besiktat en E36 förut?... suck... jisses | |
|
Det chassi nummret som står på brickan är inte giltigt för bilprovningen att läsa av. Dom måste hitta det nummret som är stansat i karossen. Du har möjligtvis inte lackat motorutrymmet eller så? :) Mvh Per Edvinsson Euro Car Parts Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag håller på dig Per :)) ///MVH Hasso Länk |
|
ppeellee Klart det är giltigt för dem att läsa av, de kolla t.o.m i instruktionsboken var den brickan ska vara och de hitta den ändå inte.... Fast besiktningen här är lite rolig, vi har besiktat en husvagn där i våras också och fick ombesiktning pga dåliga bromsar... Vi gjorde inget åt det för det var INGET fel på bromsarna åså for vi å ombesiktade vagnen veckan efter och då påstod besiktningen att bromsvärdena var perfekta? Fast vi inte gjort ett skit på den sen vi fick ombesiktning... |
|
Len |
Bilprovningen är stenkul....liksom annan skyddad (statlig) verksamhet. Ibland missar dom allting - och andra gånger missar dom "ingenting"..... Len |
|
Fraggen Men du måste väl förstå att inte de fifflar med bromsprovaren för att du ska få ombes. Troligtvis har husvagnen stått ett tag och när du kört lite på den så har bromsarna lossnat och funkar igen. Ang chassi nummer, De måste läsa det stansade nummret inte den popnitade brickan. Jag kan förstå viss kritik på Bilprovningen ibland men då ska det vara befogat. De är ju inte mer än människor som alla andra. Mvh Per Edvinsson Euro Car Parts Länk |
|
|
ppeellee Det stämmer inte heller, för det skilde i stort sett ingenting i resultaten i bromstesten... Ändå var ena gången underkänd och andra perfekt? Kan dock påpeka att det var olika besiktningsmän som gjorde det vardera ggn... Nej nej, om de frågade farsan var BRICKAN med chassinumret sitter så är det väl brickan de vill ha? I annat fall så är det väl så att de bör lära sig att utrycka sig rätt innan de säger nåt... Nej jag förstår att det kan vara knepigt å mycke jobb för dem, men det jag funderar över varför det var 2 besiktningsmän på bilen denna gång? har aldrig varit med om mer än en åt gången... kändes nästan som att de var ute efter å jävlas lite... Nånå, nästa vecka ska jag dit me bilen iaf å öppna huven å sen fråga om de ser brickan nu då.. Om de inte ser den så ska jag ge dem numret till min optiker... Ursäkta men jag är bara irriterad över att de ska ha "missat" den.. |
|
|
Anledningen till att de inte kan läsa brickan är att då skulle det ta typ 5 minuter och falskskylta en bil. Har du lackat motorutrymmet eller nåt sånt nyligen? Du har bromsvärdena på bes pappret, kolla dem. Om dessa är inom godkännda värden ¨så ska du be att få ersättning för den extra besiktningen Mvh Per Edvinsson Euro Car Parts Länk |
|
|
ppeellee Du hade rätt, ber om ursäkt... MEN, nu är det såhär roligt, det numret som jag trodde var en bricka vid friskluftintaget är nämligen stansat... Och den syns hur tydligt som helst. Dock så kvarstår det att de frgåade samt sökte efter en BRICKA med chassinumret på... Haha.. Vet inte riktigt vad jag ska tro nu... Finns ju en bricka med en massa info där vid pluspolen åså det stansade chassinumret, men de menar väl inte att man ska ha ännu en bricka me chassinumret?:) |
|
|
Fraggen: Brickan med chassienumret är ogiltigt vid besikting, även om det är stansat i brickan elr ej. Det måste vara stansat i karossen! Jag fick samma anmärkning på min ett år men det var för att mitt krängningsstag satt över det. Jag kunde dock se det men besiktningsgubben hade inte min skarpa blick och sa att antingen skulle jag få plocka bort det eller flytta numret. Jag sket i att flytta det och på nästa besiktning sa de ingenting. Kontentan av allt är att hela chassienumret måste vara läsbart instansat i karossen. Ta med en ficklampa om det sitter gömt och bokstavera för gubben om det behövs=). Mvh David Bilen: Länk |
|
|
David C1_2.5 Men det ÄR fullt läsbart och instansat i karossen, så gubbarna måste ha jävlats eller så är de som sagt totalt inkompetenta... Men som sagt, det här är ju Gällivare och här är inget som i resten av Sverige... |
|
Eliminator |
HAha kan hålla med dig att besiktningen i gve är lite virriga! :) Jag besiktade en Lan*ia en gång och gubben tjaffsade med mina halvljus i en kvart. Trots att det inte var nått fel på dom. kanske dom har lite brottom till kaffe-rasterna ibland ;) BMW Nothing else |
|
Fraggen: Jaså. Ja då måste han väl bara varit trött, kanske inte sovit så mkt med all midnatsssol ni har där uppe=). Mvh David Bilen: Länk |
|
|
Som så många sagt tidigare ska bilen identifieras via det primära chassinumret, inte det sekundära. Kan man inte hitta eller avläsa det primära chassinumret ska bilen mycket riktigt underkännas på detta... Anledningen att det var två tekniker om att besikta bilen är troligtvis att den ena inte hade någon bil att besikta just då, då hjälper man hellre en kollega är rullar tummarna... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag har tom haft 3st tekniker på min bil på en gång. Dom var lite oense om hurvida min vinge som sitter på bakluckan på min 528 var laglig eller inte. Hadde en välldigt liten och nätt vinge. Den satt på två konsoller (pelare) och sluttar neråt i ytterkanterna. (typ en fårrd-vinge) Problemet var att den inte gick hela vägen ner till karossen i kanterna utan det var ett glapp på ca 10mm. Den första killen som kollade tyckte att det såg fel ut, så han tillkallade 2 andra tekniker. Det var en välldig massa letande i datorn innan dom kom fram till att den nog var olaglig. Fixade till felet och ombesiktigade bilen utan anmärkning. Det roliga kommer nu. körde med bilen ca 1 månad, sen brast undre fjäderskålen på ena framdämparen. Totalt genomrostad. Hade hellre sett att 3st tekniker hade lagt ner tiden på fjäderbenen än på min lilla helt ofarliga och dessutom helt lagliga vinge (har kommit fram i efterhand att man tillåter ett glapp på 15mm). Men som sagt. Dom är bara människor som alla vi andra, så misstag händer ju. Jag kan ju inte skylla fjäderbensbrottet på dom. Det borde jag haft koll på. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Jesperado Som jag skrev längre ner.. Det är det "primära" instansade numret som syns hur tydligt som helst, men de hade fortsatt jiddra om nån bricka... Så det var lite småkonstigt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.