AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.024

Kärvande bilbälte

Jo
37
Johan E36
316i Compact, -95
Bältesrullen på förarsidan i min E36 Coupé kärvar.

Tacksam för tips!

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Föreslår 3-serieforumet, här: Länk för bästa resultat.

Mvh Björn
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Välkommen i forumet.

Jag kan ge dig ett råd, kärvar självar rullen får du nog byta, kärvar själva bältet spraya med siliconspray och eftertorka noga, för att undvika fläckar på kläder. Det kan även behövas att ta bort ev ludd som kan bli på bältet.
Ps har du kollat så att det inte är snodd inne i b-stolpen Ds

mvh
Tommy

NoFear
Ras.mus
Vad menar du med kärvar? Går det trögt eller blir det helt stopp? I min hängde sig mittenbältet bak.

Det sitter ju en spärr i bältet som väl alla känner till. Rycker man så tar det stopp.. MEN det sitter även en nickelkula som vid kraftig inbromsning liksom trycker på en spak som också den låser bältet. Detta utan att man behöver rycka i bältet alltså. Det är väl för att detta låser bältet direkt vid en krock, inte väntar tills det rycker i bältet.

MEN, denna spak som kulan trycker på ska ju vara fjäderbelastad så den åker tillbaka igen. Trillar fjädern av så låser det mest hela tiden. Detta kan ju vara felet kanske?

Dock så satt iaf mitt bälte ihop med mysko skruvar för att förhindra hemmameckare... Men har du detta symptom så kan det alltså vara detta.
Jo
37
Johan E36
316i Compact, -95
Tack för era engegerade svar!

För att förtydliga så rullas bältet in väldigt trögt. Man får liksom mata ner det i B-stolpen. Det är som om fjädern inte orkar.

Men att det kan vara tvinnat har jag ej tänkt på. Det måste jag kolla.
Ras.mus
Går det trögt tillbaka så får du nog ta ut rullen och smörja upp den. Spänn upp fjädern några varv när du har det delat ändå, men var försiktig när du öppnar den! Fjädern hoppar lätt ut och sen har du en timmes jobb med att försöka snurra ihop den igen och få in den!

Ett tips OM du får fjädern att trilla ut. Den ska rullas ihop på "fel" håll. Den snurrar ihop sig på ett håll naturligt. För att den ska kunna dra in bältet måste den däremot rullas ihop för hand "mot" den naturliga krökningen. Annars spänner bara fjädern mot sig själv när den ska rulla in bältet och låser sig...
Jo
37
Johan E36
316i Compact, -95
Har kollat att det inte är snurrat i B-stolpen.

Det låter som Rasmus senaste tips kan vara en lösning. Det blir mek i helgen. Återkommer med resultatet.
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Ett litet " finger " jag skulle inte börja att ev reparera/laga ett säkerhetsbälte. Bälten i bilen tillhör säkerhetsutrustningen, vad man nu själv gör med sin bil är var och ens. Lära ut/ge råd hur man mekar i dessa saker tycker jag inte är bra.

mvh
Tommy

NoFear
Jo
37
Johan E36
316i Compact, -95
Jag provade Tommys tips med silikonspray. Det fungerade bra. Fjädern känns fortfarande lite trött, men nu rullas bältet in iallafall.

Nämnvärt är att silikonspray är enormt "flyktigt". Att spraya inne i kupén är inte att rekommendera. Jag drog ut hela bältet utanför bilen och stängde bildörren och sprayade.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.