AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.419

får man in en barnvagn av normal storlek utan att ta bort hjulen?

har funderingar på att köpa en sedan men endast om man kan trycka in en normalstor barnvagn utan att plocka ner den i molekyler....
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Sedan av vad? Vilken modell?
glömde skriva att det gäller en e39....
bm
96
bmwRicke
328 Touring -00
Vågar påstå att du på de allra flesta vagnar måste ta bort hjulen för att få in vagnen.

Bmw är en riktigt dålig bil för övrigt med vad det gäller anpassning för barn. Har en 328 touring med dubbla airbag - alltså måste barnstolen sitta bak. Det innebär att jag inte kan sitta som jag vill när jag kör (är inte lång själv). När vi ställer in barnvagnen i bagaget får vi plats med typ 4-5 matkassar - förutsatt att det är tomt i bagaget innan... - Jag är ärligt talat riktigt besviken på utrymmet!

E39 är i princip lika illa - dubbla airbag (oftast), och man får sitta som en fällknív i framsättet. Bagaget är för lågt på sedanen.
då får man väl lägga kulorna på en 528 touring! har själv en 328 touring men det e ju bara att koppla ur airbagen så kan man ha stolen där....
allt annat e ju bara guld med BMW och så får man tydligen inte in en barnvagn i skuffen... suck!!
Robsarve
Har en 528 iAT, och de flesta barnvagnar går in på längden där bak. Dock är det lite sämre med bakåtvända barnstolar.
Om man skall ha det på passagerarsidan fram får man plocka bort 3 st Airbags. (Iofs inte svårt gjort, men tror de flesta backar för detta) Återstår alltså baksätet. Har kört med stol mitt i bak och det funkar, men om man sätter stol på nån av sidorna bak så skall man vara kort om man skall sitta bra fram.

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
ro
50
rotax
525IM -02
Det är inget problem för mig och få in barnvagnen i bilen.
Men självklart får man ta av överdelen och stoppa in den först och
sen tar man chassiet utan och behöva ta av hjulen.
Allt går om man vill det får dessutom plats med ganska mycket
packning om man stuvar lite smart.

Nej jag röstar för att du ska köpa en sedan om du vill ha en,
man har ju inte barnvagnen i så många år.
bm
96
bmwRicke
328 Touring -00
Om man bara gör en parallell med normalsvensken, så har man i snitt 1,7 barn - vilket är ungefär 2 stycken... - Det innebär att man hinner bli skapligt irriterad MÅNGA gånger om man klara sig med nödlösningar - som det är att plocka isär barnvagnen, istället för att fälla ihop den. De bmw det diskuteras om här är inte (egna erfarenheter) speciellt lämpade för barnfamiljer. Kupé utrymmet är för litet.

Visst, man kan montera barnstolen fram på dessa bilar, men den prisuppgift jag fick låg på ca 2000:- + att man ska ha ett intyg från besiktningen eller dylikt som tydligt visar att man kopplat bort airbag.

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Jag har två barn och hade tidigare en E39 sedan. Vi hade en barnvagn av fabrikatet Emmaljunga och det gick alldeles utmärkt att "rulla" in den i bakluckan, utan att ta av hjulen. Riktigt praktiskt faktiskt och det var relativt gott om plats kvar. Rekommendationen blir dock att du provar med den barnvagn du avser använda. Vi hade en sittvagn och det kan vara svårt att få in s.k. kombivagnar. Observera dock att om du har DSP-soundsystem så kommer du inte att få in en barnvagn.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
bmwRicke: Du skriver att "[d]e bmw det diskuteras om här är inte (egna erfarenheter) speciellt lämpade för barnfamiljer. Kupé utrymmet är för litet". Hur skall detta tolkas? Menar du på fullaste allvar att kupéutrymmet i en E39 är för litet om man har barn?
bm
96
bmwRicke
328 Touring -00
Jag (som inte är lång) sitter mer eller mindre som en fällkniv i framsätet på en e39 med bakåtvänd barnstol i baksätet. Då är barnstolen av fabrikat Akta och hänsyn är tagen till installationsanvisningar och att barnet behöver aningen plats för benen utanför stolen (hon är 86 cm lång).

Min personliga uppfattning är att man borde kunna sitta bekvämt och utan allt för stora kompromisser i en bil, även om man har barn - utan att behöva ha "ett par hundår" i framsätet.

Det jag har skrivit är MIN personlig uppfattning som jag dessutom har praktisk erfarenhet av. Sen är det upp till var och en att bedömma om det roliga med en Bmw uppväger bristerna i innerutrymmena. - Allt fungerar bara man vill! MEN, som föredetta biltokig/Bmwtokig har jag nu som småbarnspappa börjat snegla åt toyota coralla verso, renault scenic, vw touran (lägga gärna märke till att dessa bilar inte får stora bokstäver när jag skriver dem...)
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Du har helt rätt i att Aktas barnstol tar mycket plats. Och visst sitter man då lite som en fällkniv i framsätet. Jag håller med. Men då gäller det att tänka till. Då byter man stol, INTE bilfabrikat!

Vi hade en bilbarnstol av fabrikatet Britax. En helt annan lösning utan Aktas bakre "klack" som stjäl mycket plats. Bra testresultat och därmed inget avkall på säkerheten. Med denna lösning hade jag inga som helst problem att sitta i framsätet på vår 528 (E39), och jag är normallång. Åk till en välsorterad babyaffär och testa. Det är gratis. Och du kommer att märka en väsentlig skillnad.

Herregud, idag har vi en 328 sedan (E46) och två ungar i baksätet. Inga problem. Inga hundår i framsätet, inga brister i innerutrymmena, bara körglädje. Slutsatsen blir alltså: byt stol, inte bil!

Länk
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Mixtus, detta är fakta hade, tidigare en OPEL omega 3000 24v sedan, innan jag började köra BMW. Utrymmen går ej att jämföra, Omegan var som ett hav i jämförelse, Barnvagnen gick in utan problem i opeln utan att demontera i molikyler (kombivagn)och benutrymmet bak var enormt stort trots att yttermåtten är nästintill identiska, måste även tillägga att den var fantastiskt rolig att köra (absolut inte att jämföra med en vanlig omega) men vad gäller kvaliten så vinner BMW med miljarder hästlängder.Har även kört Audi 200 turbo och sjunkit så lågt som till toyota och ford och även dessa har haft större plats än BMW´ns men efter en E34 och E39 så blir det garanterat inget annat en E60, Barnen flyttar snart så större utrymme åt frugan och mig i baksätet :D :D :D

Att styla en volvo är som att sminka en Gris;)
Robsarve
Har en BeSafe Royal-stol (matchade det sandbruna lädret ;-) Och den tar gott om plats. Klart fällknivssyndrom (är 1,75 kort). Provade ett gäng andra stolar men denna var den som passade oss bäst.

Har f.ö oxå en Honda Accord från -92 som har bättre innerutrymmen än e39:an...

Krockkuddarna sitter med några vanliga skruv och en enkel kontakt. Inte svårt om man är lite händig. Men inte ens jag som skruvat MYCKET bilstereo känner mig bekväm med att plocka ut dem... 1000:- är väl vad det brukar kosta att köra en sväng runt kvarteret med e39:an ändå. De tar ju 900:- för att programera nycklarna...
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Diskussionen haltar något eftersom vi diskuterar äpplen och päron. Visst, en Volvo S80 har gigantiska utrymmen (förutom bakluckan). Så även en Ford Scorpio eller en Opel Omega. Varför inte en Renault-buss eller en amerikansk van när vi ändå håller på? Välj bil efter utrymme om det känns ok. Det finns mängder med bilar som är större än BMW:s 5-serie. Något som jag aldrig har ifrågasatt.

Min tes har istället varit att man kan sitta normalt i en BMW 5-serie om man väljer rätt barnstol. Det går att få in en barnvagn i bakluckan, om man väljer rätt barnvagn. "Det är att kompromissa", säger kanske någon. Men jag håller inte med. Vår barnvagn av fabrikatet Emmaljunga var bra och den var inte en kompromiss. Vår barnstol av fabrikatet Britax fick toppbetyg och var inte en kompromiss. Vi tänkte till och köpte bra produkter och kunde köra en bil som vi trivdes med. Och alla fick plats. Men det var vi det och har ni andra erfarenheter så kan jag inte ta ifrån er den upplevelsen. Tycke och smak är så olika.

Slutsatsen är väl att Mattiasalgamo (som startade tråden) måste överväga noga om E39:an är ett alternativ. Utrymmena är inte av världsklass. Åk till en bilfirma och ta med dig en vagn och en stol och testa om det passar dig. Annars blir det väl en Omega 3000 ... den är ju så fantastiskt rolig ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.