AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
654

e30 318 som går på tre burkar...

hi
70
hi_pot
328ci -99
*suck*

bimmern har börjar bråka me mig!

i de flästa fall när man startar bilen kall är allt som det ska men om bilen är varm så startar den på tre burkar o går så ett tag o släpper innom kort i bästa fall annars vill den inte alls!

M40
har torkat ur fördelare så det e inget skit där men den kanske kan se lite bättre ut? tändkablarna är lite ätna i hattarna. kanske kan det va möjligt att det bli överslag i godset men varför skulle det typ bara bli det i så fall när bilen är varm? tändstiften har ja bytt... sen har ja inte gjort mer...

är det någon som vart me om samma sak? eller någon som kan komma me några tips?

mvh simon
Te
33
Teddan
318 IS - 90
hejsan.
jag har haft liknande problem med min 318 is men då var det en tändkabel som var dålig, och efter jag bytt den så har pärlan gått perfekt.
så testa att byta, hjälper inte det så är det ju iaf. en sak mindre att kolla.
mvh

Teddan
hi
70
hi_pot
328ci -99
ok ska prova det idag... har en annan motor som ligger till en 528 men vet ju inte om det e samma ohm tal på dem? men men ... sen fundera ja på va ringtrafon är till som sitter på 4;ans tändkabel? tänkte om man kan köra me de andra för att byta alla men då är ringtrafon inte me längre.... ?
om ja har olika ohmtal på de olika tändkablarna är det ok bara det är samma på alla?

mvh simon
Te
33
Teddan
318 IS - 90
så vitt jag vet så kan du köra bilen med olika ohmtal i kablarna, men är det inte tillräckligt mycket ström fram till stiften så får du inte en perfekt gång.
i mitt fal så var första kabeln helt slut inuti, så jag bytte bara den, (och det e jag glad för eftersom alla tändkablar till min bil kostar runt 2000 kr)

mät upp kablarna och se om det är någon om skiljer sig nämnvärt och e det inte det så får du gå vidare i systemet o leta.

mvh

Teddan
hi
70
hi_pot
328ci -99
har kollat kablarna o det va ingen större skilnad på dem... kanske 100 ohm? o det e ju inte så mycket. kanske va det lite glappt på 4:an?

men ja gjorde så att jag bytta alla till ett par andra som ja hadde liggande, dock va det lite lägre ohmtal på dem. o åt det hållet e det ju ingen fara. o ja det vart bättre men den kunde gå lite illa just i början när man startat upp bilen på nytt... men gick över mycket snart! så 100 bra e det inte än. men betydligt mycket bättre!

det sitter ju en strömtrafo (mättrafo) på 4:ans kabel, va gör den?

ja kablarna e ju inte alls gratis! Isch! o inte fördelaren heller! en tusing me rotor typ! svinigt!

men du tror att det ligger på "gnist sidan" o inte på soppan? typ spridare?

mvh simon
Te
33
Teddan
318 IS - 90
det e ju svårt att veta vart felet ligger exakt, men som sagt min hackade fram. den gick bra den millisekunden som gnistan kom medn annars gick den bara på 3 cylindrar.
men jag hade ju en ganska rejäl skillnad på den kabeln som var dålig när jag mätte upp, men det kanske behöver va så mycket.

hade du kollat stiften också så något inte är sönderslaget.....

MVH

Teddan
hi
70
hi_pot
328ci -99
jaa... det va det första ja kolla... o jag bytte dem oxå... men det hjälpte inte...

så igentligen är det ju bara fördelaren kvar ju om det e på "gnistsidan" som det strular!

*suck*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.