|
|
|
|---|---|
|
Bilen verkar kanonfin, ägd av en läkare i sverige ända från -96 till idag. Fillservad samt snart 21000 mil. Jag utgår från att dom är ärliga. Alla tipps och "standardfel" vill jag ha så jag verkligen kan känna att jag gör rätt. En sista pik bara: vad mellan tummen och pekfingret kan den vara värd? Bilen är fullutrustad, förutaom taklucka. Rycktesvis har jag hört att man kallar v8:an "evighetsmaskinen" Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! | |
|
Ägd av läkare, då borde man ju kunna få den med virus/bakteriegaranti. :-) Den har ju gått en bit, kolla kamkedjan, M-test är oxå bra. Kolla vid provkörning att den växlar mjukt och stabilt (inte hattar upp och ner mellan växlarna), vibrationer i ratten kan betyda kass framvagn. Men som sagt, den är ju inte ny för då hade den kostat 600'... Skulle tippa att den kan vara värd cirka 100' om den är i fint skick. |
|
|
Instämmer med förgående talare Mellan 100´- 120´om den kanon KÄRLEK KOSTAR! |
|
|
Hej.... Lessen att jag kanske utrycker mig plumpt, men några 100-120 tusen, finns det nog ingen som kommer att betala för en 93 med 21 tusen mil på mätaren.... eventuellt för en fin 95 så kan man tänka sig dem priserna..... 93orna ligger snarare på 70-85 tusen.... Det jag skulle göra tobbz, det är i första hand att kolla upp säljaren,är det läkaren själv eller någon annan? Sen vidare kolla upp serviceboken med någon aukt. BMW-verkstad, dessutom så är ett M-test nästan obligatoriskt!!! Kolla även upp om vissa slitdelar är bytta,21 000 mil då borde det vara dags att byta dämpare/fjädrar runt om samt en del bussningar. Se över framvagnen ordentligt,som stente skrev, som sagt 286 hk,relativt tung över framhjulen samt 21000 mil ger en del slitningar på framvagnen och sist men inte minst kolla upp växellådan ordentligt(har 2 bekanta som har fått byta låda till dryga kostnader) Lycka till.... Mvh Dexx |
|
| Jag skulle nog max betala 80.000:- för en 93:a | |
|
Känn efter vibrationer vid gaspådrag och belastning, det är vanligt på 540. Obalans i kardan eller liknande kan det va. |
|
|
Lyssna om det dunkar i bakvagnen vid gaspådrag och när du släpper i låg hastighet på lågväxel, samt mellan fram och backläge, då är silentblocket slut kostar max 2000:-. Prova AC:n och värmen och kolla så att det kommer kyla och värme från alla ställen det ska (fötter, dörr, inst.bräda). Om inte så har värmeventilerna hängt sig i läge(en var för förar- och passagerarsida), ej heller farligt eller dyrt. Vibrationer ska du akta dig för. Förutom i framvagnen så kan kardan börja vibrera och det är tveksamt om det går att balansera, i sådant fall ca 1500:-, en ny kostar mellan 5500-6500:-. Lyssna på motorn om det tickar om ventilerna, en fingervisning om bilen är servad som den ska och om den är hårt kört. Om det tickar så är det endast ett skönhetsfel som inte är ovanligt men en orsak till att pruta. Ang. pris så skulle jag inte vilja rekommendera dig att betala mer än 70-75000. Det fanns en 540 med 21000 mil på börsen förut för 48000 vilket låter extremt billigt i.o.f.s. men det är trots allt milen som drar ner priset på bilen. Har du dock hittat en pärla så slå till, det är trots allt en underbar bil. Jag vet för jag har en själv! Lycka till! RAWLAW Words of wisdom: *Second place is the first loser! *Only the one competing can win. *If you´ve got it but didn´t bring it, you should have stayed at home. |
|
| Priset bör ligga mellan 70-80 tusen. För 120-150 då får du en e39 istället. | |
|
På 93'orna sitter den gamla växellådan som brukar hålla bättre än den nya adaptiva lådan (med sin lilla plastkula osv osv). Om bilen far och växlar underligt så kan det vara så att den har en gammal programvara i växellådan, denna programvara går att uppgradera. Har gjort det på min och det blev en ny bil efteråt. Hade problem med att den kunde växla hårt ibland. Oftast i landsvägsfart och då man gasade för omkörning. |
|
|
Priset bör ligga mellan 70-80 tusen. För 120-150 då får du en e39 istället. Hmm var får man tag på en e39 540 för 120'? Hellre en E34 540 än en E39 523. |
|
323E21terror |
hmm 120' vågar jag påstå att man inte får en ärlig E39 540i med någorlunda låga miltal på mätaren. Inte en s en långmilare utan utrustning går att hitta för dessa pengar..men det är klart att det går att hitta en för 120', själv hittade jag en M3-96a för 90' men den var som fårståeligt krockad (ordentligt också). Jag genomsöker modile.de mm mm nästan varje dag och har kontakt med folk som importerar och kan säga att fårån ca 140' börjar priserna på E39 540 idag...ge 150' så kan du få ett vettigt exemplar. farten är min drog |
| Bytbils 7 st 540 -93 ligger på ett snittpris på 90.714:- och har gått i genomsnitt 15.071 mil. Med tanke på de 21' milen och lite prut kan man nog få den för 75'. Trodde faktiskt inte att det var så stor skillnad mellan e34 och e39...kanske bäst att sälja e39:an innan efterföljaren kommer 2003(?) | |
stimpenbmw |
druid: fick du din automatlåda uppgraderad hos bwm? E det ngn vanlig operation de kan utföra utan problem? |
|
Det var JWR som uppgraderade min automatlåda. Han kan göra det utan problem iallafall :-D |
|
| Kan verkligen rekomendera uppgradeingen av mjukvaran i lådan om du har problem med ryckiga växlingar samt att TRANSPROGRAM (GETRIBEPRG.) ibland visar sig i checkcontrollen. Gjorde underverk på min i varjefall. Pris ca 1500:- hos Per Larsson Bil & Motorteknik i Huddinge. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.