|
|
|
|---|---|
|
Jag har troligen fel på min klimatkontroller, den man trycket på när man vill höja eller sänka temperaturen i bilen. Den digitala varianten med lcd-display. Kan man beställa och byta en sådan själv? Verkstaden vill ha 3500 för matrial och arbete. | |
| Jo det är busenkelt. Bara att dra ut den med milt våld och dra ut de båda kontakterna. | |
|
Hej, om den glappar (stänger av sig och startar lite då & då ) så är det lätt åtgärdat, det är en dålig lödning, fixade min för 15:- kr (priset för en komponent) ,, om du inte kan löda så finns det en kille här på forumet som fixar det för 300:- |
|
|
"om du inte kan löda så finns det en kille här på forumet som fixar det..." Är nog mig kenzoo tänker på. Det är ungefär som oake skriver men det underlättar om man sticker in en flat, medelstor mejsel på rätt ställe. Jag har en enkel beskrivning med bild hur du enkelt demonterar den som jag gärna mailar över till dig Dra ett mail till bjornm3e30@hotmail.com |
|
| jaa där é han juuuh =) | |
|
Jag har just bytt min klimat-kontroller men det verkar inte lösa mitt problem. Ni verkar ju as-grymma på sånt här så jag tänkte om ni kan hjälpa mig? Min klimatkontroller slås på och av lite då och då under färd och när den slocknar så dör även fläktarna. Har som sagt bytt ut den mot en jag hittade på blocket men problemet återstår. Vad kan det vara för fel? Blev jag blåst av killen jag köpte av? Han påstod att den skulle vara ny och den ser ny ut... |
|
|
Skulle tro att du blivit blåst, tyvärr. Har lagat säkert 50 paneler med det felet du beskriver, har så gott som alltid varit kondingen som kenzoo skriver. Löd om den själv eller skicka den till mig så fixar jag den åt dig. |
|
| Jag har dragit ett mejl till dig BjörnB. | |
|
Hallå igen... Jag har trixat lite under helgen och undrar nu vilken konding ni menar? Kika gärna på adressen nedan och ange vilken siffra som är rätt... Länk |
|
| Jag skickar ena klimatkontrollern till dig BjörnB och tänkte försöka med den andra själv.... | |
| oake: ingen av dom nummren, mejla mig samma bild så ska du få tillbaka den med rätt utpekat, anwar.murad@bredband.net | |
|
oake: ok, fixar den på direkten. |
|
| Tack kenzzo. | |
|
så lite så, updatera gärna här om hur det går |
|
|
Hej! Jag har då oxå råkat ut för samma problem som många andra! (att fläktmotorn i Fläktsystemet helt enkelt lägger av i långa perioder trots att AC displayen fortfarande fungerar. Jag har nu bytt kondingen efter en instruktion jag hittade via denna länk: Länk alla pratar om mot en annan, men fläkten la av tidigare idag ändå :o( Vad ska det vara för storlek på kondingen? Björnb??? Har du närbilder på kretskortets ovan och undersida? för det ska ju lödas på båda sidorna upptäckte jag då jag såg kretsarna ha kontakt med kondingen på båda sidor. Det gäller att vara förkikting så man inte sliter sönder kretsarna då man avlägsnar kondingen. //joggac (ny här på forumet) |
|
|
Är kondingen verkligen trasig? Ska du byta kondingen är den på 0.47 microfarad. Du löder på undersidan. Har tyvärr inga bilder. Man får skarapa bort lacket på kortet lite försiktigt med en skalpell eller liknande. Men som du skriver var försiktig så man inte skadar nån ledare. Behöver du lödhjälp skicka mig ett mail: bjornm3e30@hotmail.com |
|
|
Hej björn! Lödhjälp behövs inte. Är en gammal elektronikkille.. Vad jag inte kan förstå är just hur en enkel konding kan gå sönder, verkar vanligt efter det jag läst här.. Eftersom jag inte kan mäta om den är hel får jag helt enkelt byta ut den och se om anläggningen funkar. Jag har nu bytt kondingen mot en störe modell, 3,3uF polariserad dessvärre men jag monterade plus mot ic-kretsen den är kopplad till... och systemet verkar nu funka... (Har bara kört med bilen en dag) Men då vet jag... ska försöka sätta dit rätt konding imorrn! Tack på förhand! //Jögga |
|
| Det fungerade! Tack till BjörnB för underbart väl utfört arbete! Och tack kenzoo för tips. | |
|
Nu vet jag inte om jag har samma problem som ovan, MEN... Min fläkt brukade stänga av sig själv lite som den ville. Inte ofta, men ibland. Kom igång efter någon minut. Men nu har hela panelen slocknat:S Hände i förrgår, kommer igång någon minut sen slocknar panelen igen. går det att fixa lätt och smidigt:)? |
|
|
sallepwr, du har säket en dålig lödning i klimadisplayen. Dvs standardfelet. Jag hjälper gärna dig också om du inte vill löda själv. Köp ingen ny enhet bara! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.