|
|
|
|---|---|
|
skulle byta in min bmw som är en import på en bmw bil affär men de tar inte emot den pga att den är en import. blev lite snopen med det är ju skit samma. var nu idag och snackade en massa gojja med verkstad chefen i samma affär och då nämnde jag detta och orsaken till detta är att de åker på att betala momsen på bilen och nog kan de ta in den men då får jag ju 25%mindre för bilen. lite lättare att förstå varför de gör så nu när man vet svaret Joakim Eriksson | |
|
Hmmm, låter konstigt, varför tar vissa in importbilar då? Då kan man förstå varför märkeshandlarna inte vill se importbilar... Fifflar dom som byter in importbilar bort det hela och skiter i att betala in momsen? Hur fan går det runt för dom "seriösa importfirmorna" då, om man måste betala 25% i moms på varenda bil man tar in. Har jag missuppfattat det hela eller? Isf kan det inte finns en enda ärlig av en firma importerad bil. |
|
|
fråga inte mig säger bara vad de sa på englunds Joakim Eriksson |
|
stefannorr |
Englunds har då sålt åtskilliga importbilar,en del hamnar väl hos KL bil som dom verkar ha samarbete med. Var själv på väg att köpa en importerad 328 där för cirka 3 år sen. |
|
stefanorr, ja, alla risiga/svårsålda bilar verka hamna hos KL förr eller senare, flera av KLs bilar står reggade på englunds. Var med mina föräldrar och kollade på bilar på englunds tidigare i år, då spydde försäljaren sin galla över importbilarna, man kunde inte lita på miltalet och det blev ofta dyra rep på dom osv, mycket stämmer säkert då det fuskas en hel del med importbilar. |
|
|
stefanorr, jag har inte sett några importbilar hos englunds på senaste tiden, dom kanske har slutat byta in importarna ganska nyligt... |
|
|
nog har de sålt import en gång i tiden men nu gör de inte det. kl bil har då bara skit av det jag sett Joakim Eriksson |
|
stefannorr |
Vi kollade en merca hos KL bil,beställde regpapper på bilen via fax o vart då ganska paff att bilen stod på Englunds bil..så tydligen hamnar väl dom lite tveksamma bilarna där,var en import som såg fräsch ut..de är då inte länge sen dom haft importer,finns väl en 540 touring import hos Englunds o en polare köpte en import där i maj. |
| Lite svårt att tro att BMW inte skulle byta in en import då man tidigare köpt en ny 745 av dom och vill ha en ny igen Länk | |
|
Moms betalar man ju på bilen när den tas in i Sverige, inte betalar dom väl momsen en gång till, jag tror inte dom vet vad dom pratar om. BMW CS #5206 |
|
|
Exakt! Håller med Christer! Englunds måste ju yra, eller så var det bara en usel bortförklaring för att slippa byta in en importbil...? Om bilen är importerad eller ej av en tidigare ägare kan väl aldrig ha med ngn moms att göra. Låter ju inte riktigt klokt! MVH |
|
|
åk dit och fråga så får ni väll samma svar skulle jag tippa. pratade idag med killen som äger lack firman som lackar bilar åt englunds och han hade provat att byta in sin bil där för ca ett år sen och de hade gett han ett på bilen men ett lågt sådant och detta med samma förklaring att han får stå för de 25% i moms om de ska ta in den Joakim Eriksson |
|
|
joakim E, hur är 745:an att köra? |
|
Scheckheft |
Hej Det finns en tråd som heter "Den bästa skrönan ni hört" här på Autopower. Det som verkstadschefen berättade för dig passar bra där. Om nu Englunds har beslutat sig för att de inte vill ta in importbilar kan de säga det rakt ut och inte berätta ett stycke ur Grimms sagor. Att Englunds får en bil såld överhuvudtaget förvånar mig med de priser de har. Mvh Scheckheft E38.info ___ Länk |
stefannorr |
Enligt en kompis till mig hade dom sagt när han köpte sin importerade 320 där att dom skulle sluta sälja importer o byta in,undantag dom dom själv sålt tidigare gick bra att byta in. 25% dom säger de kostar går kanske till KL bil i provision för sålda bilar åt dom? |
|
vet ju inte om man kan klaga på deras priser en ny bil där kostar ju lika mycket där som hoss någon annan bmw handlare. och deras reservdels priser är ju inte alls nått att skrika om finns ju delar som är billager hoss englunds än hos mekonomen, ojanpäre mm det är billigare att lämna in bilen för byte av p-ändor på englunds än de kostar att köpa hoss ojanpäre mm men det är ju klart allt är ju relativt är man fattig är det ju dyrt Joakim Eriksson |
|
|
Deras priser när det gäller begagnade bilar gör ju att man inte ens orkar åka dit och kolla på bilar.. Priser på verkstadsidan har jag inte koll på. |
|
|
Precis som Schechheft säger, det är en dålig bortförklaring, alt verkstadschefen har ingen aning om vad han pratar om. Momsen på en importbil är (åtminstone ska) vara betald i Tyskland med 16%. En svensk bilfirma behöver inte betala en krona moms när de byter in en importbil. Den enda moms som betalas är på vinsten vid försäljning. Är bilen däremot momsfifflad, dvs att momsen lyfts i Tyskland och inte betalts i Sverige, så ligger det en momsskuld på bilen. Jag är dock helt övertygad om att en bilfirma kollar detta innan bilen tas som inbyte. Lyssna därför inte på verkstadschefen historia. Det finns någon annan anledning till att de inte byter in. |
|
stefannorr |
Skulle tro att bilar med lite mysko historik som byts in,hamnar hos KL bil i stället och han får viss provision när han säljer bilarna..garantierna man får hos han lär väl vara en mån trafikgaranti i bästa fall..så de blir ju billigare för Englunds då kanske. |
|
En firma som importerar och säljer importbilar nu för tiden i Sverige är oftas skumfirmor i och med att de importregler som gäller för oss i eu-länder gäller bara privatpersoner för eget bruk och max en bil per 12månader. Privatpersoner betalar momsen i priset i det land man köper bilen(momsen ingår). Bilfirmor får ej nyttja dessa regler utan har helt andra ej lika fördelaktiga regler. Bilfirmorna kringår reglerna och du får betala regavgift samt skrotpremien men det är igentligen så man får göra. |
|
|
pata, stämmer inte att vi endast får ta in en bil/år, man får ta i obegränsat antal, kolla vv.se /Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.