AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.823

Svårstartad varm

Visa användare
25
scandane
525IA e34 1992 M-Paket

535IA e39 M-paket

525I e39 touring

518I e34 touring
Hej någon som har några ideer, har en 518I Touring från 95 som våller lite problem

Har testad alla vakuumslanger och luftmängdemätare e det inget fel på heller, nya tändstift, luftfilter, har precis haft insp. 2, och BMW upptäckte inte felet, som är ganska irriterande.

Vid kallstart inga problem varven lägger sig direkt på 1000rpm men har bilen kört och har blivit varm och man sen skall starta den igen kommer problemen den varvar upp och ner och kan stanna helt plötsligt, sen lukter den benzin vid dessa tillfällen.

Några ideer om årsaken någon???

Scandane
stefannorr
BMW upptäcker inte felet...skickliga killar : (
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Har lite av samma fel som dig, fast jag har en 525i -90. Jag misstänker att detta beror på att någon/några spridare inte håller tätt vid avstängd motor och läcker in lite bensin i motorn. Alltså det enda rätta är att byta spridarna eller lämna in dem på en "spridartvätt."
Visa användare
25
scandane
525IA e34 1992 M-Paket

535IA e39 M-paket

525I e39 touring

518I e34 touring
om det är spridarna skulle det då inte också visa sig vid kallstart?

Scandane
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Att en insprutingsbil blir svårstartad varm är oftast orsaken att någon backventil, bränsleregulator, spridare är otät och läcker ut bränsletrycket, sedan bildas det ånglås i systemet och då tar det tid att få fram bränslet för att det ska få så högt tryck att systemet fungerar.
Att bilen startar när den är kall beror då på att kallstarten är inkopplad och ger då extra bränsle.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
25
scandane
525IA e34 1992 M-Paket

535IA e39 M-paket

525I e39 touring

518I e34 touring
tackar Hasso måste be någon mekaniker kolla dessa grejor, det kan inte vara den här tomgångsmotor som det ofta pratas om.

Scandane
sa
189
sadanber
520i Touring -95
Jag har liknande symptom på min bil och jag tror att det är nåt av felen Hasso beskriver. Om bilen bara står avstängd en stund, upp till en timme ca, så är det inga problem. Kallstart funkar också finfint. Men om bilen är "halvvarm", alltså den har stått i ca 1-4 timmar är det lite problem. Om jag släpper nyckeln när det låter som motorn startar så dör den efter nån sekund. Jag får istället låta startmotorn gå några extra sekunder samtidigt som jag ger lite gas så kommer den igång som den ska. Jag tror absolut att det har med sjunkande bränsletryck att göra, det sjunker väl ganska långsamt, därför funkar det bra om inte bilen står för länge. I mitt fall går det att leva med men lite irriterande är det ju så i samband med nåt annat "jobb" får man väl forska lite närmare.

Lycka till, skriv gärna och berätta när/om du kommer på vad som var fel!

Mvh Daniel

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Tomgångsmotorn har ingenting med starten att göra, den kompenserar endast till bättre tomgång när motorn är igång.

Det ni kan kolla innan ni gör några dyra felsökningar är att byta bränslepumpsrelät och Motronic relät, dessa sitter (På E34) i den svarta lådan på passagerarsidan i motorrummet längst mot torpedväggen. Lossa 4 stjärnskruvar och lyft bort locket så ser man reläna. Det översta relät är Motronic relät, är oftast vit till färgen. Det mellersta relät är till bränslepumpen och är grönt eller oranget till färgen.

Rättar det inte till sig efter detta kan man kolla bränsletrycket vid förhållandet då bilen är svårstartad.
Detta är en rent ut sagt skitgammal tråd, men jag har ju i alla fall sökt :-)

Min sambos 518i -95 (m43-motorn) har exakt samma problem. När den kallstartas har den mig veterligen inte krånglat, men om man har varit uppe och fikat el. dyligt hos någon så varvar den upp till 1500ung för att sedan falla ner till 2-300rpm och ibland dö(!) när man startar den.

Jag har ju trott att det var något med tomgångsmotorn, men så verkar det ju inte vara. Kan en sån här diagnos på BMW ge något tror ni? Eller är bilen för gammal?

MVH Martin

48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Börja mäta bränsletryck, då får du en bild på ev läckage mm som kan ge dessa symtomen.

Mvh Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.