AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.522

motorvärmare - kontakt i fronten

Sida 1 av 2
Hejs!

Sökte lite i gamla trådar ang motorvärmare i Z3. Såg att det var några som hade motorvärmare i sina Z3:or trots allt, bl a Z3c 4 ever.

Börjar så smått bli dags för mig att trycka i en sådan då jag planerar att köra min Z i vinter. Undrar nu hur ni som har motorvärmare har gjort för att så lite som möjligt ska synas av kontakten i fronten?

Min Z är för övrigt inne hos Ditec idag för att få sig ett skyddande lager innan saltslasket är här.
eF
900
eFx
520d Touring -09
Jag har aldrig sett en motorvärmare i en Z-modell, men om jag får komma med ett förslag så får det bli att köpa något kit som har den här lilla kontakten för värmaren, och så sätta den i fronten vid något luftintag så att du slipper borra ut kontakten i själva fronten. Och då naturligtvis försöka sätta den så långt in som möjligt, så att den knappt syns för ett otränat öga!

/eFx
eF
900
eFx
520d Touring -09
Det där kändes som en relativt dålig förklaring.. men du kanske förstår ändå? =)

/eFx
Jodå, jag fattar.

Har hela tiden tänkt mig den mindre, nyare varianten av kontakt. Tror inte de kör med den större längre. Och sen inget borrande såklart.

Var har du monterat kontakten Z3c 4 ever?
som den sitter på min är kontakten praktiskt taget osynlig. sista gången det kom upp i n tråd tog jag några bilder. som jag har nog kvar i datorn. om du vill så kan jag maila pver det.

Om du ska installera allt nytt så rekomenderar jag att ha ett extra 230V-eluttag på i motorumet. då kan man ha underhålsladdare inmonterad och i gång under vinteravställningen. jag har köpt en liten och bra som tål att monteras i bilen. ska se till att få den inmonterad innan avställningen

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Gärna!

Mailadressen hittar du i min profil.
Joon> du har mail

____

Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Borde det inte gå att installera en kontakt precis jämte dimljuset... där är ju en liten svart lucka...

dvs i hålet för dimljuset men jämte själva ljusinsatsen...

/Magnus
Magnus: vad finns bakom den täckluckan?

Joon: vad gick Ditec på?

____

Bu
241
Bucket
535iA - 87
Där sitter ju skruvarna för dimljuset, så det får nog inte plats..

/Henrik
Hernik, var de du som tog bort dimljusen helt?

____

Z3c 4 ever!> Ditecbehandlingen var en s k återbehandling eftersom bilen har varit inne hos Ditec förut för "grovgenomgång" eller vad vi ska kalla det. Återbehandlingen kostar 1.500 kr. Sen lade jag till 500 kr för att få läderklädseln i stolarna djuprengjord och ytbehandlad.

Resultatet kan beskådas här:
Länk
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Bucket: men dom kan väl slita bort och fästa på annat sätt.... LITE ombyggnation får man väl räkna med?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Z3 Magnus: Jag tror det är svårt att fästa dem på annat sätt, det är tillräckligt ont om plats som det är. Ta loss plastluckan vid dimljusen (räcker att bända med ett finger i mellan lucka och lamphus) så får du se! :)

Jag har sett en Z3 Coupé med hållaren för motorvärmaren i regplåtshållaren. Lättåtkomligt, men synd att borra sönder fronten...

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Hrrm, "hållaren för motorvärmaren" ska naturligtvis vara "kontakt för motorvärmaren".

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Masten: jo jag har haft loss den luckan och haft loss dimljusen ett par gånger o det e klart... det e lite trångt...

Vet dock inte hur stor kontakten som ni ska sätta dit är.... kan inte komma på nåt annat ställe i fronten man kan sätta den utan att borra eller så... skulle väl vara i själva "gapet" mellan "vingarna" eller nåt då...
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Gör BMW märket i fronten flippbart ala Seat och sätt uttaget där under...

Eller var det lite överarbetat tro???
Caspar> Hehe, ja en aning kanske.

Det får nog bli i "gapet" som någon uttryckte det.
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Z3 c 4ever, jag tog inte bort dimljusen därimot så bytte jag ett som var trasigt..

/Henrik
co
16
coupebenny
Z3 Coupe 2002, 231bhp
min sitter helt osynlig i nedre kanten av frontspoilern vänt neråt. det blev den mest diskreta placeringen jag kunde komma på.
Jag har monterat min DEFA-kontakt hängande i övre högra hörnet av luftintaget i spoilern, vid givaren till yttertempen. Borrade två hål i aluminiumprofilen (som är själva stötfångaren under plasten), går att komma åt uppifrån med lång borr. Det är trångt och det ena hålet blir lite snett borrat men det fungerar.

Vände sen själva hållaren så fästhålen pekar framåt (pekar bakåt i deras beskrivning) så hamnar kontakten ännu längre in. M4-skruvarna som följde med är 20mm långa, det behövs nya som är ca 30mm. Monterade också den lilla svarta plast-spacer-plattan som följer med.

Sitter mycket bra och diskret. Bild finns om nån är intresserad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.