|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
zemren |
Som rubriken lyder funka de? ///zemrén |
|
Klart det funkar. Men det är ju inte så lätt att få det bra. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
zemren |
Nä men ja ha en kompis som e svetsare så de ska nog funka... Så de håller bra iaf!? ///zemrén |
|
Används bara rätt material så håller det bra. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
Klaesson |
Det finns särskilda elektroder för gjutjärn.... bara att leta reda på och sen svetsa! |
zemren |
Nä de e ett nytt turbogrenrör som ska byggas.. Sorry var lite otydlig.. ///zemrén |
| Det blir kanske lite tjocka fogar kring bulthålen på flänsen, men det går ju att slipa.. | |
|
Är han svetsare så blir det kalas jag har svtsat grenrör med pinne ok 48.00 2mm vart tjusigt. Punkta alla rör och ta loss dom från flänsarna så att ni kan bränna ihop varje rör för sig inna de svetsas mot flänsarna. När det blir dax att svets fast rören på flänsen så kan ni punkta fast flänsen i ett groft plattjärn tx för att förhindra att de slår sig. Lycka till Svetsare |
|
zemren |
Tackar för alla bra å snabba svar.... ///zemrén |
Klaesson |
Vad blir det i för material? jag hade rekommederat dej att tig-svetsa, det är smidigt och är svetsaren skicklig så blir det garanterat tätt... man får riktigt snygga sömmar också! men det är klart att det går att svetsa pinne om man inte har tillgång till en tig-svets! Lycka till! |
zemren |
Det blir nog rostfritt. Så igentligen så skulle vi använt tig men det jobbiga är att det är 60 mil till den tig som vi skulle använda. Så nu får det ta och bli pinne istället. Han som ska svetsa har jobbat som svetsare så det är inga problem med svetsandet och det brukar bli ganska snygga svetsar med pinne också. Pinnarna som han tänker använda är antingen 63,30 eller 63,20 |
535power |
jag e inte så bra på det här vad är svetsa grenröret med pinne?? |
|
pinne = elsvets det gamla beprövade sättet `=) Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid plats till en stor kall öl... /Stefan F |
|
| Var noga med att ta bort allt slagg på insidan, turbon mår inte så bra av släppta slaggbitar när den snurra för fullt. Med tig slipper du detta problem. | |
| Bara å köra in den i ett blästerskåp å köra rent. Jag svetsar mitt grenrör med pinna sviss iaf :D | |
535power |
men vad är det som ska svetsat i grenröret ska de svetsas fast på toppen lr hur jag förstår inte |
|
Skulle inte använda rostfritt material... bygger hellre med vanligt stål typ vattenledning... då är det både lätt och snyggt sen kan man använda Tig, mig eller båge. dessutom så finns ju färdiga och väldigt snäva böjjar... Kompressor är melodin!! |
|
Klaesson |
Material valet är ju upp till var och en. klart det går med både rostfritt och vanligt bonnastål. Det finns även böjar i rostfritt också men de kostar ju därefter. Ett grenrör i högglanspolerat rostfritt är ju inte helt fel att titta på heller. Men man bygger ju efter tillgång på grejjer och ekonomi så det är bara att börja smida! gött att det händer lite grejjer! Lycka till med svetsningen! |
| Blästerskåp rekommenderar jag inte iallafall, du kommer inte åt alla skarvar samt att du skapar en uppruggad yta som kommer att binda sot. Risken finns att det även blir kvar blästersand i röret. Tigsvetsa och lämna in på elpolering istället så är du kung med huven öppen... | |
| Tig är med värmare och tråd va?. MIG är gas och el med pistolahandtag?. kommer ihåg att vi Skulle lära oss TIG i skolan och det va bannemig inte lätt alltså. Med pistol så lär man inte komma åt där an vill heller. så det bästa alternativet är väll tig om man nu är jävligt duktig. annars funkar väll pinn-svets likabra? | |
|
Joxxe: Kung dom första 5 minutrarna kanske. Sen får grenröret alla möjliga roliga färger för att tillslut bli helt svart :) ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.