AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
546

Klimatorproblem

Bj
44
Björsa
Z3 2,8 -97
Jag har en 528I E39 -96 där jag inte är vän med klimatoranläggningen. Tanken är ju att man ställer in graderna och automatiken sköter resten men fläkthastigheten ändras aldrig annat än om jag sätter upp termostaten till 27 grader eller mer, då ökar den några snäpp. Det kommer konstant varmluft ur utsläppen kring rutan tots en inner temp kring 25 grader om jag inte sänker gradantalet till 16-17 grader. AC:n kyler bra om jag öser på med fläkten. Hur kollar jag om det är fel på utegivaren eller innegivaren, finns det en avkännare för solstrålning någonstans? Hade en Saab 900SE turbo tidigare där det fungerade perfekt. Tacksam för hjälp!!!

Björsa
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Jag har en 528 -97 och jag har också funderat kring kliman. Trots att man ställer in önskat gradantal kan man ju justera mot rött/blått på centerutblåset. 21 grader är väl 21 grader, eller??? Vad jag har kommit fram till är att om man har ac:n igång kyler denna ganska konstant, för att komma till rätt gradantal justerar bilen detta med värmefläkten istället. Om man har ac:n igång och sätter reglaget på max rött (3 punkter) blir acluften möjligen något mindre kall men värmen justeras ändå med merparten via golv- och defrostermunstyckena. Någon som har annan insikt i detta? Jag tror inte det finns någon avkännare för solstrålning.
Bj
44
Björsa
Z3 2,8 -97
Det var skönt att höra att jag inte är ensam om dessa tankar, jag kör konstant med AC:n på främst pga att det blir bättre luft i bilen men även pga en ngt unken lukt ur värmepaketet när den är avslagen, hört någon gång att det kan stå kvar överskottskondens som surnar och orsakar dålig lukt. Men som sagt kliman är ju tänkt att sköta sig själv och ska ju med automatik slå på resp av ac:n så det känns tokigt att det alls går att justera centerreglaget på det sättet! Jag tycker att det vore konstigt om den inte tar hänsyn till solstrålningen, från min kommer det faktiskt varmare luft när solen tittar fram...En helt annan sak, har du koll hur mycket/lite bensin din bil drar vid jämn fart, blev förvånad när jag under en sträcka hade farthållaren på 90 och förbrukningen höll sig på 0,66 l/mil, otroligt bra är min åsikt. Självklart drar den mer i 120 men min verkar nöja sig med straxt under 0,8.

Björsa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.