AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.019

När under år 2000 började 2001:orna säljas?

Någon som vet när under 2000 som 2001:orna började säljas. För visst brukar det vara så att man kan köpa och hämta ut den kommande årsmodellen innan det faktiska årsskiftet? Typ i november-december 2000 kunde man få sin 2001:a - eller?

Jim
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Årsmodellskiftet brukar väl ligga i september. Min bil är en 11/00, årsmodell 2001, men bytet från 2000 till 2001 skedde som sagt tidigare.
Bra, för jag har just köpt en 2001:a från bilhandlare som försäkringsbolaget sedan säger är en -00:a. Då kan jag andas ut.

Äntligen BWW-ägare

/ Jim
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Knappa in ditt chassinummer här, så ser du vilken månad bilen är tillverkad:
Länk

Årsmodellsbeteckningarna finns som bekant inte längre, nu är registreringsdatumet det som man går efter.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Perfekt, tillverkad 2000-11

/ Jim
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Fast när du ska byta in bilen kommer bilhandlaren alla gånger att värdera den som en -00:a. Det är registreringsåret man går på numera, och även om de säger ngt annat när de säljer bilen så är det en annan sak när du ska byta in den.
Å fan, alltid är det något... Skulle ha tänkt på det vid prisförhandlingen.
Men visst skiljer sig 01:orna från 00:orna i och med den nya fronten och fler hästar under huven...?
Det stämmer, jag tror ändå precis som Beppo att du när du byter in den får den värderad som en 00'a.

Nu kan jag inte reglerna men rimligtvis borde du kunna få ersättning för att bilhandlaren angett fel årsmodell vid köpet. Förutsatt att du har på pränt att de angett årsmodell 2001. Om det inte är så borde lagen ändras :-)
Jag har printat annonsen från handlaren och jag tror att den fortfarande ligger på nätet. Jag ska ta det med handlaren en gång till om inte annat handlar det om ett klockrent fall av vilseledande reklam. :-(

/ Jim
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

"Men visst skiljer sig 01:orna från 00:orna i och med den nya fronten och fler hästar under huven...?"
Du har ju inte skrivit vilken bil det gäller så det är svårt att veta.....
Eftersom du har skrivit mer hästar så antar jag att det är 320i du menar, då 2.2liters motorn kom som modell -01. Men den nya fronten kom ju inte förrän på -02:orna.

Handlaren kommer nog i a f försvara sig med att det man tog betalt för var en -00:a, men du kan ju göra ett försök. Hoppas det går bra.
/B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.