AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.181

Lagligt 100 kusar?

Sida 2 av 2
Vad jag vet är det inte ens lagligt att byta luftfilter till ett pirat enligt lagen. Om man vill bygga om motorn får man Registreringsbesikta bilen. Med detta följer en avgaskontroll hos naturvårdverket(tror jag) som kostar massa pengar och till råga på allt är det inte säkert att bilen går igenom. Det man kan göra är att trimma så att besiktningsgubbarna inte upptäcker trimmet. Detta är lite svårt om du skall upp 100PS.

Jag har hört om en kille som kompressorladdade sin Honda CRX och när han besiktade kopplade av remmen så att motorn arbetade som orginal. Om besiktningsgubbarna undrade över kompressorn sa han att han han endast använde denna vid bankörning. De kan ju inte motbevisa detta och var då tvungna att släppa igenom bilen.

Saknar min BMW
mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
Menar du att en kompressor utan drivrem påverkar avgasreningen mindre än ett piratfilter?
Thörn
Du får ha hur mycket nos som helst men inte inkopplat...
så länge du har tuberna urkopplade så är det ingen fara...
kan besiktiga så till och med...
mikael_20
Jag har hört att det inte är olagligt med lustgas.Och att besiktningen inte säger nått .För att man har inte ändrat utförandet på motorn. Motorn är den samma.

har planer för bettan!!
Parrot
Det är INTE olagligt med trimchip. Det fanns ett förslag om att göra det olagligt p g a att bilen som helhet var typad inom EU. Men det förslaget röstades ner efter att ha varit ute på remiss. Det innebär också att det INTE är olagligt med pirat filter. Över huvudtaget, så är det inte olagligt att använda piratdelar. Däremot måste bilen klara avgasreglerna, vilket den mycket väl kan göra med allehanda lustiga saker inkopplade.

Parrot
Parrot
Besök för övrigt www.esstuning.com för mer info om hur du får MÅNGA fler hästar ur motorn.

Funderar på att göra det själv.

Parrot
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ser att jag missat lite här...
Liknelsen med pistolen var inte så dum...det är ju inte lagligt att gå med laddad pistol, just för att det skulle vara för lätt att skjuta någon!!!

Sitter ett lustgassystem kopplat så kan vi anmärka på att motorn är ändrad, oavsett om tuben finns i bilen eller ej.

Jeppe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.