|
|
|
|---|---|
|
Som dom flesta hobbyskribenter på denhär sidan så är jag BMWfan. I takt med att familjens storlek ökar så ökar storleken på min bil. Min senaste ide är att köpa en bil i Tyskland.... 735 el. 740 omkring årsmodell 90-91. SNÄLLA finns det någon där ute som har någon erfarenhet av dito. Är det så hemskans dyrt som vissa försöker pränta in i mig? 735 el. 740, Fördelar, nackdelar med respektive bil??? Det kanske t.o.m finns någon som gjort en liknande affär och vill dela med sig av sina erfarenheter. Anledningen att jag skriver såhär är att jag har en bekant i Tyskland, som kommer att hjälpa mig,han är själv Tysk. Jag citerar honom:"JAG SKULLE ALDRIG KÖPA EN BEGAGNAD BMW I TYSKLAND". Tacksam för svar KÖR SÅ DET RYKER | |
|
Om du väljer mellan 735 och 740 som årsmodell 1990-91 blir ditt val enkelt: 740 med V8 debuterade först 1993 (eller var det redan 1992??)... Jag tror att priserna på ex. äldre 735 har sjunkit så mycket i sverige att det knappast är värt besväret att importera längre, dessutom har utbudet av äldre BMW:ar ökat i sverige de sista åren. Själv skulle jag inte tveka att importera en bil ifrån tyskland om priser och utbud är lägre där...bästa sättet att undvika att bli lurad är att importera bilen själv! Och om du köper från auktoríserad BMW handlare i tyskland är detta MINST lika säkert som i sverige, ibland är dessutom garantivillkoren bättre i tyskland än i sverige. Och vad din tyske vän beträffar så kan du fråga honom om alla som kör BMW i tyskland vara grundlurade människor som kör omkring i tickande bomber?? Vissa gillar inte BMW...oftast är detta individer som varken förstår sig på bilkörning eller bilar... Lycka till |
|
|
Jag håller med Stoffe. Du ska självklart köpa bilen själv nere i Tyskland. Du ska inte låta något företag importera den åt dig för de tar av dig så mycket pengar. Din tyske kompis förstår jag mig faktiskt inte på, hur kan han tycka att man inte ska handla en begagnad BMW i Tyskland? Ok, jag vet att det finns en del mindre kunniga personer i Tyskland också precis som i Sverige och folk som rent av inte tycker om BMW. Skulle alla i Tyskland tänka att de inte skulle handla en begagnad BMW så skulle inte marknaden funka så bra. Jag känner själv en massa tyskar som säger att BMW och Mercedes är de två bästa bilmärkerna i hela världen, men det får man ju tycka vad man vill om. Skulle ändå vara intressant att veta varför din tyske kompis inte skulle köpa en begagnad BMW i Tyskland? Han kanske inte är insatt i det eller inte har några kunskaper inom området? //Schnitzer |
|
|
Känner oxå en Tysk och han säger att det är i första hand BMW och Merca som gäller men även Audi är ok. Ta tex SAAB 9-3 som det fullständigt kryllar av i sverige dom är nästan osäljbara i Tyskland , Urgammal konstruktion som är byggd på gamla Vectra A:s bottenplatta säger Tyskarna.. Men jag antar att Tyskarna har större köpkraft än vi svenskar,samt att dom själv bygger dom bästa märkena i världen(förutom Opel då) |
|
|
hadde en bmw 740 som var en 91 iofförsig en sen sån kanske blev en 92 när den var färdireggad bmw 24v |
|
|
Fördelar, nackdelar med respektive bil??? Det är ju bara motorn som skiljer bilarna åt egentligen. Och därmed priset. M60 V8 är en suverän motor som gör bilen mycket snabb. M30 3,5 motorn är egentligen ännu suveränare eftersom den hängt med så länge. Gammal men bra...735 trycker på duktigt =) och går också fint att marscha i 180 i 3 timmar. Bränsleförbrukning skiljer inte mycket. Jag hade klart valt en 740 om man inte tar hänsyn till pris och år Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl! |
|
|
Tackar, nu börjar jag få lite kött på benen. Det var den tekniska delen. Då återstår den ekonomiska. Erfarenheter från en importerad 735 (som det lutar åt). Importkostnaderna är jag medveten om, men har dom några "ömma tår" Kommer jag åka på en storsmäll? |
|
|
De 735:orna som har feta fälgar och kostar lite kan vara en bluff. Du ska inte köpa de billiga som finns på mobile.de. Jag vet att det blir dyrt att laga upp om det händer något. Bättre att ta ett lite dyrare exemplar med bättre utrustning. OBS! Köp gärna en 735:a som har klima och skinn, för annars blir det problem för dig om du ska sälja den sedan. Åtmindstone en med klima, så du kan bygga in skinn senare. Jag hade en 735:a som inte hade skinn eller klima, en -87:a. Den fick jag bara 30.000 kr för. Gärna en med taklucka, men de flesta har det. Se också till att få en bil som har så låg mätarställning som möjligt. Gärna mycket dokumentation, ex. kvitton eller servicebok. Är det inget dokumenation så kolla upp hur extra noga bilen då, kanske om du känner någon mekaniker eller om du är kunnig själv. Det behöver inte vara ett dåligt köp om det inte finns någon servicebok på den. Lycka till! //Schnitzer |
|
|
735 el 740, satt och kollade lite allmänt på bil anonnser och hittade den här BMW 740i -93, blåmet, svart skinn, klima, aut, farth, ellucka, elhissar, cd m.m. bes, skatt. Pris 49.500:- Tel 0171-533 70, 070-36 84 00 Är väl inte så jätte insatt i priserna på denna modellen men den här bilen tycker väl jag har ett schysst pris om den nu inte har gått jätte lång vill säga. Patrik L |
|
|
Om man nu ska kalla det en öm tå...kamaxeln är nog den enda svaga punkten på 3,5 motorn. Lite slarv med oljebyte/kvalité brukar bidra till sliten kam uppåt 20-25000 mil. Det kan kosta uppåt 15000 med jobb. En välskött motor håller mycket längre än bilen. Jag fick byta lambdasond vid 21000 mil men det är småpengar. Ska du nu importera en 735 så leta upp ett praktexemplar med mycket utr. Då menar jag både skinn, acc, asc och annat godis. Auktoriserade bmwfirmor är genomseriösa. Köp den för att behålla den så är det en bra investering. E32 håller länge... Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl! |
|
|
Okay, jag skall köpa en 735 från Tyskland. Det blir en med max 20000 mil på mätaren. Inköpsresan kombinerar vi, (jag och min fru) med besök hos våra Tyska vänner. Pris hemma för motsvarande bil ca. 55000-60000Kr Importkostnader inkl. registrering ca. 10000Kr Det betyder att jag skulle kunna leta efter en bil för ca. 4000 Euro. I runda slängar. Detta gör jag främst för att det är en kul grej att pyssla med på "minisemestern" Låter det rimligt? KÖR SÅ DET RYKER |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.