AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.538

3 punktsbälte bak i mitten?

Tomppa
Finns det 3 punktsbälte bak i mitten på 700 serien eller när kom det.
Scheckheft
Hej
Vilken modell menar du, E38, E32, E23? Vad det gäller E38 finns det inga trepunktsbälten i mitten.

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
Tomppa
Det är konstigt , man vill inte riskera sina barn med bara midjabälte , när man har 3 barn så kan man inte köpa gammal lyxbil , det är samma problem med AUDI A8:an.
gu
144
gustaf
120i M-Sport 2007-08
Fanns 3-punktsbälte på e38:an efter facelift med tillhörande nackstöd i mitten, detta var dock extra utr. Även möjligt att få ett tredje 3-punktsbälte eftermonterat. Har själv låtit detta utföras hon BMW Lübeck eftersom BMW i Sverige inte ville göra det efter ett flertal förfrågningar och inte trodde att det skulle gå, men det var inga konstigheter. Sitter heltenket ett extra bälte på höger sida i baksätet där bälten sitter i vanliga bilar och bältet i mitten blir således det som används av mittenpassageraren vi tre personer i baksätet. Allt lite unikt på en -95:a.
Scheckheft
Hej
Kul att höra att det går att eftermontera. På 7er.com var det flera tyska E38 ägare som brottades med samma problem och som fick olika svar av sina tyska BMW verkstäder. En del sa att det inte gick, någon tog hutlöst betalt pga speciallösning osv. Summasumarum: ingen hade installerat trepunktsbälte i mitten.

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
gu
144
gustaf
120i M-Sport 2007-08
Intressant, kommer faktiskt inte ihåg vad jag betalde för mitt "bälte" men det var inte så farligt har jag för mig. Lite lustigt det där med att verkstäderna har olika information om hurvida det går att eftermontera eller ej, man kan ju tycka att det alla är på ngt sätt BMW och borde ha samma information till kunderna, men detta verkar inte precis vara fallet. I mitt fall är det mycket snyggt gjort och det verkar som att de gjort ingreppet ett antal gånger eftersom det inte märks att det är eftermonterat.

När det var tre 3-punktsbälten fr fabrik var det tredje 3-punktsbältet istället bakom ett av de ordinarie. Det var alltså två bälten där det vanligtvis bara var ett. Förbandslådan var under passagerarstolen, eftersom att nackstödet i mitten tog dess plats, såg ut som locket till förbandslådan men bara lite högre i överkant och stoppat mjukare.
Scheckheft
Hej
gustaf: tycker också att det här intressant. Så jag började under kvällen att gräva i mitt material; BMW:s broschyrer och utrustningslistor från 2000. Resultat: 8 sidor som räknade upp extratillbehören (Sonderausstattung), 1 sida med Individual tillbehör och 1 sida extraextratillbehör (Sonderzubehör). Ingenstans nämns trepunktsbälte i mitten. Inte heller bland standardutrustningen fanns 3 punktsbälte att finna. Varför detta hemlighetsmakeri kan man fråga sig. Det måste ändå funnits en viss efterfråga.

Mvh
Scheckheft
E38.info
___
Länk
gu
144
gustaf
120i M-Sport 2007-08
Hej,
Tycker att det är ytterst märkligt faktiskt, man kan verkligen undra varför det har hemlighållts att möjligheten har funnits. Kan t.o.m förnimma mig att jag har sett en 725 tds med plych int. och just nackstöd i mitten med 3-punktsbälte. Men det kan vara osagt. Detta var ju ingen facelift modell och ja det är ngt år sedan, så jag kanske minns fel. Har inte heller hittat ngt om det i ngn broschyr, verkar precis som att det inte har varit officiellt, utan man på förfrågan utfört det, ungefär som individual men ändå inte eftersom det gjorts direkt vid produktionslinjen. (förmodar jag) Provkörde förövrigt en 740i när det var roadshow runt 2000 och den var utrustad med det tredje 3-p.bältet och nackstödet. Kankske var det heltenkelt så att det bara var bilar beställda direkt av BMW inom koncernen (werkswagen) som kunde få detta tillbehör, annars kan jag inte få ihop det. Känner någon som har två st 735iA -99 (om dessa var werkswagen vet jag inte) men dessa är iaf utrustade med just detta tillbehör vi pratar om.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.