|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Har den senaste tiden börjat höra ett lätt malande / transmissionsljud vid gaspådrag, låter mest om man sitter i baksätet. Drivlinan känns även väldigt "glapp" , vid gaspådrag/avslag känns det som hela paketet flyttar på sig en bra bit. Silentblocken är bytta för ca 1000 mil sedan, dom eliminerade klonken bakifrån, men glappet finns kvar. Vilka bussningar är det som eventuellt behöver bytas och vad kan det kosta ? | |
|
Dessa problem måste väl vara rätt väldokumenterade ? |
|
| Det är normalt med "lite" spel i drivlinan. Men det ska inte glappa! Transmissionsljud kan också förekomma, ofta beror detta på något lager i växellådan, men det brukar sällan vara något akut. Det du kan se över är när oljan i bakaxel samt växellåda byttes. Det är viktigt att man häller i rätt olja. Det ska vara ATF olja i växellådan och en helsyntetisk transmissionsolja GL-5 i bakaxeln. | |
| Jag hade ett raspande ljud i bakaxeln när jag svängde och vid mycket gaspådrag på min 525 -92 och det försvann när jag satte den bmw rekomenderade oljan från castrol saf-xj för diffade bakaxlar, det visade sig att förra ägaren hade satt nån billig olja i bakaxeln. | |
|
Det är ju lite svårt att beskriva ljudet bra.. men det känns inte som det e själva bakaxeln som låter illa..snarare som bakaxeln lägger sig mot plåten lite, dvs som om någon bussning har blivit dålig. Det har pratats endel om Hardyskivan, har min bil en såndan ? Vid accelleration så kan det kännas som det "pulserar" lätt .. det är dock väldigt subtilt. per_j82: Lite glapp är självklart svårt att komma ifrån.. men som läget e nu är det smärtsamt att köra med bilen i konstant fart utan ordentligt driv på drivlinan, köra i 30 på 3:an (1400rpm ca) så slår det fram och tillbaka ordentligt. |
|
| har samma problem på min 523 med glapp i drivlina... | |
|
kolla up den bakre drivknuten som sitter mellan kardan och diff. är den dårlig/kass/spruken packning kan det visa sig i ett glapp. men gfer oftast ifrån sig ett ljud som låter som en tom katrul som skakar på spisen. |
|
| sweeper: ljudet påminner lite om det faktiskt ! Skall kolla upp det på momangen ! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.