AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
21.968

Lättat 325 100 kg !

Sida 4 av 5
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Dörrlister och listen mellan dörr och kaross är borta nu. Måste ha vägt åtminstone 2 kg totalt. Kul det där med lättning. Asfaltmattan i dörrarna har också försvunnit och dörrsidorna har bytts mot plåtdito. Plåt sparar ingen vikt men känns rejsigare och gör att min Evo 2 stol får plats bättre. Tror tyvärr inte att jag har mkt kvar att lätta nu som är OK enligt Standardreglementet förutom underredsmassan och det känns lagom spännande att ge sig på :O(

JohnC
alex_328
hur mycket märks det att lätta en bil 100 kg ? orka krova massa inredning o annat ..har hällre 100 kg mer i bilen och den ser bättre ut .. än en ful bil som är halv rensad . för att ha den 100 kg lättare
alex: på en bil som väger som din gör det mindre skillnad än på en e30 procentuellt sett. och då blir den kvickare så det märks
sen om man kör på bana så blir det riktigt stor skillnad
hela vitsen med dom som gör det är att få den snabbare inte snyggare.

bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Tro mig att lätta en bil 100 kg för att sedan åka i den civilt är ingen höjdare. Så fort du börjar plocka bort ljudisolerande matrial så blir det snabbt outhärdligt.

Jag rekomenderar bara "toklättning" om det är för banbruk och gud förbjuder strippkörning.

JohnC
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Konstigt ??

Jag fick ett mail om att nån skrivit i den här tråden, men det var ju exakt ett år sen nån skrev här !!
Spöktråd...

Hur mkt gör det om man endast tar bort reservhjulet på 328 e36?
Knappt nått alls väl?
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Reservhjul och mattan i bagaget tillsammans med domkraft och lite bensin gör ju bilen lite piggare med den spec körde jag 402 meter på 15,19 sek och 150 i slutfart med min 328 e36, det finns ju snabbare bilar.....men gjorde så gott jag kunde för att få ner tiden.
org har jag sett test på 15,20 i tid på 402 meter =1 hundra dels sek :-)

Mpower
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
"Alla bäckar små"

I racing kan en straffvikt på 20 kg vara avgörande.

Men till vardags märker man inte ett reservhjul mer eller mindre.
jag undara hur viktfördelningen blir när n har lättat så mycket?
Kommer sjäv att lätt mitt bygge men undrar hur viktfördelningen blir!
man vill ju ha en balanserad bil, inte för fram eller baktung =)

Bjösse.
sa
77
salmon
323i -84 e30
320i -89 e30
hej påer min e30 väger 980 med full tank .. har tagit bort allt onödigt men komforten fick offra sig.. [URL=Länk

[IMG]Länk
sa
77
salmon
323i -84 e30
320i -89 e30
vart fel kolla en film Länk
tyckte växellådan lät lite illa! gjort något med den?
verkar vara riktigt trevlig leksak som du har fått ihop där =)
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Väcker upp min gamla tråd då jag roat mig med att skrapa bort asfaltsmattorna på golvet, det blev -9 kg till :)
Ett tips om du vill ha en lätt inredning och samtidigt "relativt" tyst i kupen.
liggunderlag klädd med tyg
superlätt och drar dessutom inte till sig vatten som normala inredningar gör
några bilder på detta:Länk
Länk
Länk
Länk

Golvet återstår bara som ja ska fixa till nästa vecka då ja ska ta fram de svartrykande monstret ur gömman.
baksätet väger bara 2kilo och går utmärkt att sitta på.
Och dessutom är det ett lättarbetat material och kostar väldigt lite att införskaffa
Bara fördelar alltså!!!!

min bmw 324td hemsida Länk
smart där helgonet. Många bra tips här men en sak jag inte rekomenderar är att skrapa bort underredsmassan bara för att spara vikt. Det tar ruskigt lång tid att göra bra. Det går åt ca 3 liter för att dra på nytt från biltema, dvs ca 40 timmars jobb för runt 3 kilo lättning... Sen får man laga stenskott under bilen så fort man varit på grusväg.
tjenare.det ang golvmattan och sportstolar.kan man riva ur orginalmattan och slänga i en egengjord matta som kan vara lättare?vad brukar sportstolar väga på ett ungefär?6-7 kg?
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Finns det inte plast-framskärmar, plasthuv, och baklucka till E30?
tar man bort innerdörrsidorna kan man ju hål/lättningsborra i alla stödplåtar också ;)

Fimpar man stötfångare och bärjärn kan man säkert limma på ett lätt kjol/stötfångarpaket i plast istället.
Bensintanken? mäste man ha den?

Fuelcell i bakluckan kanske? :)

/L
Regga er på rejsa.nu forumet och leta upp Michael Bäcks 318is under "våra banåkarbilar". Han har snart gjort allt som går att göra för att skippa vikt, om man fortfarande vill ha vindruta och fyra hjul i backen :) Hans bil väger f.n. 967kg med förare och 54l soppa!

Dörrarna väger 25kg styck så där finns mycket vikt att spara. Hålborrar man som du säger Leffo så går det att få bort runt 8kg/dörr utan att handtag och vev blir alltför löst fastsatt.

Fuelcell ger oftast inte så mycket viktbesparing och vikten hamnar högre och längre bak. Vill man åka fort så ska man få in så mycket av vikten mellan fram/bakaxel trotts att e30 är framtunga. Std-tanken sitter riktigt bra under baksätet, och är man riktigt full i fan så kan man kapa den på mitten och bara behålla den hägra delen. (äldre tanken med bara urtag på höger sida)

Själv har jag bytt i stort sett all karossplåt till plast och kolfiber. Allt från www.acm-ab.se

Lätta race-stolar väger runt 6-7kg men man får lägga till fästenas vikt på det.

golvmattan är väldigt tjock så en tunnare som t.ex högtalartyg är bra om man vill ha lite dämpning. Det är ju stor skillnad mellan en hård metallyta och nån mm tyg. Ljudet studsar mindre.

Fronten kan man fylla med fogskum och skära ut hål för blinkers osv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.