AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
21.969

Lättat 325 100 kg !

Sida 3 av 5
Hehe. Nu väger Celican 1030kg, Hoppas på under 1000kg innan vintern kommer. Går som om den hade 170-180 hk istället för sina 135 :) Bromsar som med värsta bromskittet haha.

Minst 200kg har vi skalat bort :)

Länk på projektet: Länk

Hur går det för dig Isåkare?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jo vars, tog bort bromssköldarna i går, var väl gissningsvis 400g st =)

Men efter att ha kört 201m på 9,79 med orginalmotor känner jag mig ganska nöjd.

Dessutom höll jag stånd 10 varv mot en Sierra Cossie på gälleråsen, blev givetvis frånåkt på rakan, men troligtvis beroende på mindre vikt, kunde bromsa senare, var jag i kapp i första kurvan.

Har en extra motorhuv som jag tänkte kapa lite i, men snart käns det som det är dax och trimma lite ist :)
Intressant. Hoppas att vädret blir bra nu på lördag. Då ska vi testa den på 402m. Inte många som testat strippen med gammal Celica ST162, men låg 16s brukar de ligga på. Vi får se vad 200kg betyder i praktiken.

Körde på Mantorp hela banan med den på 2.18 min, helt orginal bil. Jag som amatörförare. Undrar om det är bra.

Där fick jag lite ideer från dig, köpa en extra motorhuv och kapa i :)

Ojoj, trimma är dyrt hehe
Eller kanske köpa en marginellt snabbare bil redan från början?? Verkar ju inte vara några större skillnader som eftersträvas/uppnås??
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jo då !! Få bilen att gå fortare/bättre gratis.

Skulle jag trimma bilen så den i orginalutförande går lika fort som nu, kostar det nog 15-20 tusen, och då behövs ju bättre bromsar oxå, och så drar den mer soppa.

Hade jag en bil som kostar 100-200 tusen vore det ju småpengar, men i det här fallet är det ju mer än vad bilen är värd.
>Isåkare

Det är sant. Precis allt förutom komforten blir bättre. Allt som har med prestanda att göra. Även orginalbromsar duger väldigt bra. Väghållning blir som aldrig förr, och som du säger behöver man trimma duktigt för att få samma prestanda rakt fram. Allt sådant skulle överträffa bilens värde flera gånger om.

Du har kört 9.79, vad ska de göra orginal på 201m?

>Rolex

Själv har jag redan en snabbare bil, men det är otroligt kul att prestera gratis, om man säger så.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag vet faktist inte, men det var 2 tiondelar snabbare än en Porsche 944S som hade bättre 60 fots tid.
Hehe, inte alls dåligt. Det betyder att du drar ifrån uppe i fart :)
cr
11
crille85
325 coupe -92
haha har nu mineralolja i motorn och det var mkt lättare än helsyntet.. säkert 1 kg och det är ju 25 kexchoklader ju!!!!.

cr
11
crille85
325 coupe -92
glömde en sak.... gör inte som jag ät för fan inte upp kexchokladen för då är dom tillbaka i bilen....asg

15.51@144s blev resultatet för Celican vid årets slut. Otrimmad, och ganska sliten motor och 1010kg på vågen.
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Angående just e30 så såg jag en liten bild i bilsport (ganska länge sedan) från något event i Danmark. Det stod i texten att bilen vägde ca 700kg och hade ca 550hk...
De som hade byggt bilen hoppades på mitten-tior på kvartsmilen, borde kunna gå fortare då kan man tycka... Det jag ville komma till var hur dom har kunnat banta den bilen så extremt???
Hur gör man för att få ned vikten till 700kg? (Ej mc-motor)

Mvh Anton
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Bakar hela bilen i kofiber !!

Vad jag förstått så väger en toklättad 4 cyl E30 med bur strax över 950 kg, så hur man får bort 250 kg till är en bra fråga.
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Toklättad till 950kg? Är hela karossen i plåt fortf. då?
Hela underredsmassan, vad kan det tänkas väga, 50kg?

Mvh
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Jo Underredsmassan väger massor .

Men att lätta till 750Kg vetefan då börjar det kosta massor Kolfiber huv baklucka lexan istf glas svarvade fälgar osv .

bakluckan och huven kan man ju ta bort gångjärn och massa gasdämpare på så fixar man nog ett par kilon

M som i Motor
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
sorry 700 Kg stog det ju .

Hade den bilen lysen instrumentbräda och massa annat onödigt för banracing och Strippen körning då ?

M som i Motor
Och en dum fråga från mig. Underredsmassa sitter självklart under bilen? Hur svårt att få bort?
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Lasse Kong: Har för mig att den hade både panel och lyktor... Tror det var danska bilsports strippen-projekt??
Men är det så dyrt att svarva fälgarna? Tycker det kunde göra en hel del för acc.
Ferox: Underredsmassan sitter under nästan hela bilen skyddar golvet mot rost mm.. Det är inte svårt att få bort men tar tid och tålamod i de flesta fall.

Mvh
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
OK Sir Anton

Näe svarva fälgar är inte dyrt men att byta till kolfiber karrosseri delar är rätt saftigt .

Svarva fälgar kan jag ordna billigt .

Det finns hur mycke grejjor som helst att göra om man vill " Lätta " en bil men vissa saker kostar fläsk .

Som tex titan delar till framvagn osv .

M som i Motor
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Hur mkt kan man lätta en fälg då? I % räknat?
Jag menar 4 fälgar ska ju hålla för att bära en bil på 3 ton.. Om man då lättar blen till 800kg borde man ju kunna skala av en hel del och de håller ändå! =)
Var nån stans håller du till då?? Vad kostar det att få några 17"x9" lättade?

Mvh Anton
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.