|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
fasen vad grymt!!!grym idé!!!!! ///325/// |
|
|
I går kväll på väg hem från konbanekörningen så passade jag på att köra förbi en våg för att kolla bilens vikt. Med lite packning, 2 stora brandsläckare, reservhjul och 20 liter bensin vägde bilen 1080 kg. !! Att köra konbana med Brigdstone Blizzak (vinterdäck) 185/70-14 var ingen hitt :( Men ruskigt kul, åkte bredast av alla :)))) |
|
| Har nu räknat lite till, Allt löst i bilen vägde 35 kg. 1080-35=1045+lilla jag 56kg=1101 kg ink 20 liter bensin. | |
|
Du är på rätt väg då, går att komma under 1000 kg med bur i en E30, 960-970 kg väger väl dom lättade E30-bilarna som går i BMW-cup med M20 motorn. Min E21 hoppas jag komma under 1000 kg med också, den vägde tidigare 1060 kg, men har nu bantats rejält med glasfiberskärmar, glasfiberhuv o lucka, rensade dörrar, lexanrutor, inget värmepaket, plastspoilers istället för stötfångare mm. mm. Vågen nästa.......))))) ///Magnus |
|
|
Jo glasen och förstärkningar i motorhuv/baklucka är nog nästa grej, har även ett par extra dörrar som jag ska exprimentera lite med (väger 22 kg st med manuella hissar). Värmen vill jag ha kvar då den även ska användas som isbil. Riktigt kul det här, kostar ingenting och ger massor tillbaka i form av prestanda och väghållning, dessutom drar det inte mer soppa, snarare tvärs om !! Bara att köpa ett par bra hörselskydd med radio i !! Var rätt lomhörd i går efter 30 mil !! |
|
|
Bästa, billigaste o enklaste sättet att öka prestandan på en bil är att minska vikten, istället för att trimma motorn 30hk kan man ju ta bort 120kg dövikt från bilen o få samma resultat, kostnadsfritt o desutom med mindre påfrestning på resten av bilen! Men ljudnivån höjs dock, men oftast åker man med hjälm o inbyggda hörselskydd. Men åka på landsvägen då är det nog en bra ide o skaffa öronproppar, dom väger ju inte mycket)))))) ///Magnus |
|
|
Intressant! Vet dock inte om jag vågar dra ut golvmattan då jag pendlar med bilen varje dag. Min bil väger fulltankad inkl. mig själv ca 1230kg, det enda som fattas är reservhjulet. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Nej om man använder bilen dagligen är det nog ingen hitt att dra ut golv mattorna, själv har jag 5 bilar till så det är inget problem. 188+30=218 hk !! Ja för att få 218 hk krävs ju ny kam,ventilfjädrar och lite topplocksjobb vilket minst kostar 10000:- 188 hk ?? Ja enligt förra ägaren ska bilen ha ett chip som ger 188 hk, detta får nog tas med en nypa salt, men alla som provat bilen är överens om att motorn går väldigt bra, även dom som själva haft 325or själva. |
|
|
Hur går lättningsjakten, har bilen blivit ännu lättare?? Funderar på att hålborra min E21:a på flertalet ställen där ändå buren redan har full förstärkning. Finns ju några meter rör i bilen)) Plastrutor är också en bra ide, kostar kanske 1500 kr om du inte känner nån som kan ordna "billigt" (grattis!), men du tjänar ytterligare 25kg på bara sidorutor o gummilister....... ///Magnus |
|
|
Nä, tyngre !! För vinterbruk är inte vikten det stora problemet, snarare tvärs om, har lagt in mattan igen för värmens skull, och har 2 säckar betong i skuffen för fästet, men snart är det vår och allt o lite till åker ut :) Jo jag har lite känningar i glas branchen, så jag ska kolla om det går att få fram lite plast billigt. |
|
|
Kul med lättning. Min iX vägde 1420kg med mig (70kg), reservhjul, 10 liter i tanken, och en gigantisk stereoinstallation. Min 325iM ska nog inte vara så tung till sommaren! Ska bara göra de enkla ingreppen dock, ur med reservhjul, ingen tung stereo, lätt batteri, ingen inredning i bagaget. Kanske något mer. Hoppas på 1250kg inkl mig. (Fyrdörrars med taklucka) "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
En 4 dörrars väger konstigt nog bara 20 kg mer än en 2 dörrars. Ja. varför en stereo när man har en sexa att lysna till ;) Vinter tid är det dock bra för fästet !! |
|
| Min och kompisens Celica från 88 ska snart på en riktig lättning. Blir intressant och se resultatet. Ett mindre batteri kan spara någon kg också :) | |
|
hehe köpt kolfiberhuv från reptil till min 325 den väger endast 2,8 kilo orginal 18 kilo ska byta baklucka till kolfiber oxå sen ska jag köra ditt lättningsproggram. men fan utan matta måste låta som fan i bilen? //Divan |
|
|
Divan > Ett par EAR hörselproppar väger inte mer än 20 gram och ger ljudkomfort i klass med en e32! /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
Mitt avgassystem överöstar alla ljud, så det spelar ingen större roll om jag har matta eller inte ;) Men som sagt, min bil är en leksak, jag har andra bilar när jag ska åka tyst o bekvämt. Öronpropparna var annars en bra ide, eller en liten bärbar MP3. |
|
|
Mitt recept är Koss the plugg lurar med bra deep house i samt ett par Peltor hörselkåpor över, då hör jag inget alls!! Har förövrigt ingen inredning kvar och allt utom motorfästet är utbytt mot delrin. Det tjuter och bankar och lever om som satan så utan detta så är det outhärdligt. Den fungerar dock bara som banbil och så till och från banan förståss. Funderar också på att lätta lite på stötfångaren i fram, känns tung. JohnC |
|
| ett fint tips är att göra små borrhål i hela karossen, som en ost, lär spara åtskilliga kilon | |
|
HAHA fan vad det måste se ut. köra gul lack på det... |
|
| Ok grabbar göra allt detta eller bara köpa en yamaha R1 eller en ducati 748? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.