|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Operation lättning har påbörjats. Värst var golvmattan 26 kg !! AC pump, kondensor, rör mm 18 kg Främre krockbalk med fästen 8 kg Framstolar 17 kg st = 34 kg – 6 kg för en ny stol = 28 kg Gummimattor 6 kg !! Baksäte 14 kg Totalt 100 kg !! Och jag lovar att det märktes !! | |
|
Oj, de va mkt vikt på dom små grejerna! Själv lättade jag min bmw med ca 60-70 kg genom att dumpa reservhjulet och baslådan som hyser 2st 12"! Och säger oxo det märktes!! Drömmen vore väl en vikt på ca 1200kr utan att man måste riva isolering mm... dvs med bibehållen komfort! Man kan kalla det budget trimning när man lättar sin bil! =) Riv Rubbet och sälj =) Ska du riva nåt mer? |
|
|
Isåkare: (Med risk för att låta lite dum i huvet..) Är inte krockbalken ganska bra att ha?? Hhmm.. Imponerande bantningskur förresten! Vad blev det för stol? 6 kg låter dyrt o läckert ;-) Fler kurvor åt folket! |
|
|
Om krockbalken bara väger 8 kg hade jag nog låtit den sitta. Säkrare att banta 8kg istället :) Dags att gå loss på rutorna och huv samt bagagelucka i lätta material? Imponerande bantning! |
|
|
ljudisoleringen över växel lådan var lite dålig så jag rev bort den + det som var dåligt på torpedväggen. Blir det väldigt väsen då eller ska jag sätta dit ny ljudisolering?? |
|
|
Jo vist kan kanske krockbalken vara bra att ha, men bilen ska ju få bur och 6 punktsbälte, och jag vill få ner vikten fram på bilen, balken är gjord i glasfiber !! JonnyB : Stolen kommer från Biltema och jag har fått den gratis !! Är bara tillfällig, ska bli riktiga stolar i den :) Nu ska jag till garaget och riva bort avgassystemet och bygga ett nytt, tror att jag även där kommer tjäna några kilo, orginalsystemet med kat verkar väga as !! Även ett luftfilter är innhandlat, fast där blir det nog inga stora viktminskningar, orginalburken väger väl inte många hekto !! Att läsa på mitt regbevis: Befriad från avgasrening utom Co halt 3,5 vid tomgång !! Bra va ?? |
|
| Tänk på att det inte bara är stolen som väger. Underredet väger lika mycket om du använder ett original, eller sådär ett kilo eller två om du använder eftermarknads. ;) | |
|
Bästa och effektivaste lättningen för att få ner vikten fram vore nog att ta ur M20-motorn och pötta ner en M52B28 (328)-motor i stället. Skönare gång, bättre tillförlitlighet och betydligt mycket lägre vikt. Fast krångligt, javisst. |
|
|
Nae! Inte göra sig av med den sköna M20 karaktären och ersätta den med massa lågvarvsvrid :) Sjukt vad lite golvmatta kan väga... /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
| ska du ha bilen till å köra på isen i vinter eller?? | |
|
ska du ha bilen till å köra på isen i vinter eller?? oO-no real power just turbo shit-Oo |
|
| Men M20-karaktären kostar på. Det är en rejäl klump gjutjärn som sitter där framme och väger. ;) | |
|
Rätt gissat, blir väl ingen is i år bara för det :( Får väl i så fall hoppas att nån glad norrläning bjuder upp en till några fina isar !! Jo, i kväll åkte avgassystemet bort, 28 kg !! Ett egenhändigt byggt blev 9 kg och liteeee ljudligare ;) Så nu är bilen 117 kg lättare :)) På Torsdag kommer ett väghållningskit, och på Söndag ska det bli en premiär tur på Lunda flygfält (konbana) |
|
| Hur mycket lättare är en M52B28 ?? | |
|
Isåkare: En M52B28 väger aningen mindre än en M42B18. Skall stanna någonstans runt 102 kilo netto. Tror en M20 väger in på sådär 30 kilo till netto. |
|
|
Haglund2306: Hejda er lite nu, inte stämmer det med motorvikten heller, en M20 är ganska lätt för att vara en sexa, S14 M3-motorn väger ju endast anningen mindre.... Vikter taget från ETK:n version 04/2001: M20 2.5 325 -87 119 kg, fanns även en versin på 115 kg M20 2.5 525 -90 115 kg S14 2.3 -88 mellan 106 o 109 kg beroende på version M42 1.8 (318is- 92-96 ex.vis) väger 98 kg M52 2.8 -94 ( 328i 94 ) ligger på 118,7 kg! M52 2.8 -98 ( 328i -98) ligger på 120kg, alltså TYNGRE! finns även en version med gjutjärnsblock på 133 kg med vanos! 328 E46 -00 väger 126 kg i dom flesta versioner!!! Detta är alltså skrapade motorer utan insug, grenrör, generator mm, men det har ju alla motorer så den vikten blir ju plus hur du än gör, något lägre kanske på plastinsugen till M52:an, men bara nåt kilo...... ///Magnus |
|
|
E21-racing: Låter hemskt konstigt detdär. Jag har läst helt annorlunda siffror. Också fått bekräftelse på att M52B28 (alu självklart) väger mindre än M42B18. Frågan är vad som stämmer. |
|
|
ETK 02/2002 säger samma sak. Förutom att det står 96kg på M42B18. Gissar på att ETK stämmer väldigt bra. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Det är ju bara att tänka lite, inte blir en 2.8 liters sexa lättare än en 1.8 liters fyra, bara för att blocket är i aluminium..... M20 är dock en lätt motor för att vara gjutgjärnsblock, beroende på att den är ganska lite rent fysiskt! Vem har bekräftat dina uppgifter??? J.Dredd: Tror också att ETK:n stämmer väldigt bra!! ///Magnus |
|
|
har en 318i-83 som jag har samma planer för.... helt rensad för tillfället.. rost lagning på G.. men det är ju klart rosthål väger ju inte mkt =) har kolfiberstolar på lager som blir enda inredningen förutom bur då... framfarten tänkte jag låtas styras av en b230et med marin vev 2,5lit bör väl duga för lite lek på sjön i vinter... lär nog bli skojj =) oO-no real power just turbo shit-Oo |
|
|
318turbo: Ja, låter som en rolig leksak, fast V...o B230 är som att svära i kyrkan häromkring:)))) Annars är ju lättning den absolut bästa åtgärden för högre prestanda, kostar oftaast inget, (om man inte tillför lättare matterial kolfiber et.c) och det blir ingen ökad belastning på motorn, drivlina, bromsar mm, snarare lättare))) Rosthålen är ju bara o vänta med, bilen blir ju bara lättare o lättare ju!:))) ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.