|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har strul med tomgången på min 325 (91) som ibland börjar pendla upp o ner.Jag har kollat att den inte suger tjuvluft samt att den lilla switchen på gasspjället fungerar. fråga: Hur kollar man att luftmängds mätaren och tomgångsmotorn fungerar? Luftmängds mätaren är väl bara en potentiometer.Finns det nått mer som kan vara sönder? mvh Erik | |
|
kolla lambdasonden. hade samma problem själv. tomgången vandrade kraftigt, 400-3000 varv/min. bytte lamdasonden och har inte haft problem sen dess. lycka till omö king |
|
|
Troligtvis lambdasonden. |
|
|
Hej Lambda sonden är bytt en gång redan.....dock inte när jag hade bilen. är det vanligt att dom ruttnar ihop? |
|
| Tycker även att bilen "brummar" och vibrerar för mycket.Kan detta också vara ett tecken på att lambdan är paj? | |
|
Hej petrinin1 Det kan mycket väl vara tomgångsmotorn som har/håller på att lämna in. Har haft liknande symptom på min älskling, alltså bilen...den andra älsklingen behöver ingen tomgångsmotor.....går helt enkelt inte att stänga av ibland... Motorn gick lite ojämt och varvtalet hoppade till och från. Böt en masa saker, sensorer, lambda osv. Köpte en tomgångsmotor på skroten och vips så var allt bra. Vad händer om du kopplar ur tomgångsmotorn (med kontakten) vid varm motor? I vissa fall höjs tomgången. I vilket fall som helst så borde motorn gå jämnare samt varvtalet vara stabilt (om än något högre). Detta givetvis om det är fel på tomgångsmotorn. Ha det / Wallace |
|
|
Hej Jag testade att dra ur den lilla trestiftiga kontakten som sitter efter lufmängdsmätaren och gummibälgen (på spjällhuset?) och då gick motorn upp i varv.Denna kontakt hör väl till spjällswitchen som i sin tur ger signal till tomgångsmotorn? Innan jag drog ut kontakten så gick motorn stabilt på tomgång.Om jag gör samma sak när tomgången pendlar upp o ner så kanske kanske det kan säga om tomgångsmotorn e paj. mycke ideer har man.Har beställt rep handbok förresten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.