AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.349

dump på diesel?

hej ja undra om någon här har stött på att de går me dump på en bmw 325 tds?

Har du en diesel med gasspjäll,så har du teoretiskt sett ett behov av en dump.
Men du har inget vacuum att öppna dumpen med!Det är ju lite dåligt med sån't i en diesel!!.

Vet inte hur det ser ut på Bmw men på Audi och VW dieslar som jag jobbat med sitter det inget gasspjäll och då behöver man ingen dump
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Fyller ingen funktion på nämd bil!

W
Visa användare
48
buggi
325TDS Touring -96
Men, va tråkigt! Något man saknar juh...! Sitter dock en massa vakumklockor i min så.. ?
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Varför sakna nått som inte behövs, gör ingen nytta, kostar pengar och väger extra???
Skulle gissa att det är poffen du saknar, eller!?
Skulle väl lösas med ett PA under huven och ett inspelat motorljud?
Skämt åsido:
Är det inte tryckklockor, har det på min Isuzu Turbo på dieselpumpen, tror det är för berika vid laddning?

W
Klockan på pumpen är faktiskt en sk rökbegränsare dvs mindre bränsle vid ladd!! trot eller ej

Mvh Christer

"Den som har mest grejer när han dör vinner!!!"
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Drog lite överlast med min Trooper td när jag besiktigade min brors a-traktor, då rök den riktigt ordentligt vilja påstå.
2200 kg på släp och det ville inte v70 t5 dra, utväxlingen är inte den rätta men en 70 hk trooper drog fint med mycket svartrök i uppförsbackarna bytte nämligen rätt snabbt bil efter ett par kilometer.
Efter vägning av a-traktorn (en trooper den med) skrattade dom på bilprovning med tanke på att den vägde 100 kg mer(1600) än totalvikten på trailern(1500k och den väger 600kg tom.
Min mor åkte förbil för att kolla efter poliskontroller, vad hon inte visste att alla poliser inte har blå/vita bilar speciellt vägpolisen som mycket riktigt var ute och som tur var inte kollade oss.
Vet inte vad 700kg över trailerns totallast och 100 kg mer än bilens dragvikt ger för poäng hos myndigheten.

W
svartrök är absolut inget dåligt för motorn på en diesel snarare tvärtom
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Men om man nu tvunget vill ha dump i sin diesel, för att få fram ljudet, så kan man ju med en ombyggd/hemmabygd dump styra den elektroniskt. En brytare på gaspedalen och en solenoid som öppnar dumpen när man släpper gasen. Sen kan man ha en backventil som luften släpps ut genom, för att inte riskera att motorn suger orenad luft den vägen när den går på tomgång och inget turbotryck existerar. Tror dock inte att man skulle vinna nått mer än just ljudet med denna konstruktion, men d borde funka.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
motor nord tror ja har tat fram en dump te oss som kör me diesel!!!
kika in på deras hemsida o kolla!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.