AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
748

hur mycket olja i en 320 -93a

hej ha tappat bort instruktionsboken
hur mycket olja ska man fylla på bmw e36 320 -93a tänkte byta imon
Kan ju passa på att fråga hur mkt man ska ha i en 325 e36 -1993.. hade för mig att killen på mekomen sade 6.5liter till mig..
Kan någon bekräfta det.. ska nämligen byta olja i helgen..
//jocke
De stämmer 6.5L ska det vara
ok perfekt!! då blir det oljebyte i helgen..

//jocke
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är 6,5 liter i båda motorerna.

Fyll dock inte i all olja direkt!

Slå förslagsvis i fem liter och låt oljan rinna ner i tråget, därefter läs av oljestickan. Slå därefter i en halv liter i taget och vänta tills oljan runnit ner i tråget och avläsning av oljenivån med oljestickan. Fortsätt den processen tills oljenivån är korrekt.
Efter man kört ett tag med motorn är det dags för en efterkontroll och eventuell påfyllning så nivån står vid max-strecket på oljestickan.

Anledningen till detta är att man ibland inte får ur all olja ur motorn om bilen står lite snett när man tappar ur den gamla oljan.
Slår man då i 6,5 liter direkt, är det risk för att man överfyller motorn med olja.

Jag brukar t ex. bara få i ca 6 liter ny olja innan nivån är vid toppmarkeringen på oljestickan, när jag byter olja!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för tipset.. Har inte kollat så noga.. men visst ska det inte vara några problem att komma åt och byta oljefiltret? Oljepluggen låg ju riktigt bra till iaf..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oljefiltret behöver du inte ens under bilen för att byta!

Det sitter mycket lätt åtkomligt i toppen/framkanten av motorn.
Precis framför näsan när du öppnar huven...

Det är ett insatsfilter vars behållare sitter precis framör insugningsrören (mot fronten till).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
åhh.. ibland vill man bara krama killarna på bmw!
ok så lätt byta filtret med ja tänkte hissa upp bilen på ok macket
kanske räcker att lyfta lite med domkraften eller bli det trångt?
Jag tänkte fara på OK och byta olja.. väldigt bekvämt.. och det går snabbt också.. nog kan du ligga under bilen också.. låg själv under bilen när jag skruvade i mitt avgassystem mm... men har man OK kort så blir det inte alls så dyrt att vara en timme i GDS hall..

/jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.