|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag och en polare kollade under huven på M3an lite idag. Vi kikade hur luftfiltret va monterat etc. Slutligen sa polarn: -Men va e de där för ngt? Vi kollade och kom fram till att vi hittat ngn slags luftpump som var kopplad till toppen. Vi gick in på ETKn och hittade dessa manicker på nästan alla BMW från tidigt 90-tal fram till idag. I etkn står det "reducering av avgaser". Alltså snacka om fusk =) Man blandar tydligen in mer luft i avgaserna så att värderna skall bli mindre. Ngn som vet vad den stora fördelen är med denna innovation? Det måste ju finnas nackdelar me den också? Drar den inte effekt etc? Här är en bild: Länk Tack på förhand! Mvh Tobias | |
|
Hej! Fusk, Nja inte riktigt. Systemet kallas SAI (secondery air injection). Enkelt beskrivet så pumpar man vid kallstart i luft i grenrörena, samtidigt så senarelägger man tändningen och låter motorn gå fett. Då kommer man att få en förbränning i grenrörena som hjälper till att värma upp kattarna för att få igång reaktionen i dessa. Allt detta för att minska kallstartsemissionerna. Phalanx. |
|
|
aha, på så sätt :) tackar för svaret! Mest för kallstarter då alltså... Har det inget att göra med motorn när den e varm? Mvh Tobias |
|
| Min pump brukar gå ca 2 min efter kallstart, den hörs ganska tydligt. | |
|
Bara för att värma upp katalysatorn snabbare, sätts bara igång vid "kallstart" då kylvattnet är under ~30´C. Absolut ingen effektnedsättning och ingen funktion vid varm motor. Mvh |
|
|
den går normalt på ca. 30 sekunder efter kallstart och stängs av ca. 90 sekunder senare - M5touring register |
|
|
Hmm..jag har ingen sån! M52 motor 323...?? Trevlig puts Tobbe! mycket prydligt! |
|
|
Tackar för alla svar! Mosse: Det tackar man för... gör mitt bästa. Ska in på bes imorrn så då ska den va ren! :) Sen ska den in på service. Ska boka en tid idag eller imorrn. Och därefter så ska hon ställas av. Letar värmegarage. Mvh Tobias |
|
| Tobias....man kanske skulle montera ett sånt Dinan (är det va?) kit som du har...borde väl passa på min?? :) | |
|
Finns kit till din 323:a mosse ;) Överladdat e trevligt *ler* Mvh Tobias |
|
| Har du någon koll på vad det skulle gå loss på...cirka? | |
|
Oj! Heh, en sådan sak har jag aldrig sett på någon av mina BMW (och jag har varit ganska långt ned i B8ans motorum när jag har tvättat ;) ) Hmm, när introducerade man en sådan manick egentligen? /M |
|
|
mosse: Går loss på cirka 50lax hos ESS-tuning i Norge. Darklight: Finns på BMW's flesta modeller sedan tidigt 90-tal. Borde ju finnas på din :) Mvh Tobias |
|
|
Tobias, fått M3:an såld ännu? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.