AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
8.203

Hur fungerar telefonen E38-97

Sida 2 av 2
Plumber
D-Netz är ingenting annat än VANLIG GSM på 900Mhz-bandet.
Vad är det som är så svårt.
Fungerar inte telefonen är den trasig.

Problemet var nog inte om telefonen var av D-netz modell.
Som redan diskuterats, det kan finnas skillnader, se t.ex Länk. Vissa avvikelser märks inte förrän t.ex nätet blir trångt, om man vill skicka data med lite fart osv.
Finns en del länkar, bl.a i denna tråden där man diskuterar olika varianter på telefoner som är originalmonterade i BMW. I 9 fall av 10 tror man t.ex att utrustningen inne i bilen är själva telefonen med kortläsare och bak i skuffen sitter en extra kortläsare, i realiteten är det tvärt om.

FP
tp
102
tphlj
728iA-96
Marcus M2: när jag hörde med vodaphone sa dom att det kostar
"vanlig tel.taxa" med " vidarekoppling" eller är det så att det inte kostar hos Telia?

Thomas Lj.
fd
394
fdahl
Mercedes-AMG GT S 2017
Jag livar upp denna gamla tråd med en fråga som jag inte sett svaret på ännu...

Är korthållaren i bagaget för stora eller små SIM-kort? Kanske har någon en bild på hur det ser ut?

Jag har just skaffat ett Telia extrakort av gamla modellen (läste här på forumet att det är större chans att den varianten fungerar). Tyvärr fungerar det inte alls i korthållaren under telefonluren så nästa steg blir att försöka med den i bagaget. Har dock inte hunnit med att demontera sidan och kolla ännu...

Bilen är en 740iA -95.

/Fredrik
Har tyvärr inte tagit någon bild men hållaren i bak (alldeles intill vänster baklyse) är ämnad för ett stort SIM-kort
Kan tänka mig att det ser ut ung. som på E39, det är en svart låda, c:a 100x180x30mm, slitsen på ena kortsidan för kortet är oftast vänd bakåt mot bakljuset. Det sitter en 25-pol d-subkontakt plus en koaxkontakt (antenn) på lådan också. Med risk för att bli riktigt tjatig, detta är alltså telefonen (med inbyggd kortläsare), oftast tillverkad av Motorola. Vilket som är själva telefonen, extra kortläsare, lur med hållare och anpassningskort och hand-free, mic-högtalare osv kan underlätta att veta vid felsökning osv.

FP
Ba
18
BaDHaBiTt
540iA Touring -98
var sitter telefonmodulen ibak??? Jag hittar bara Navi o CD-växlaren????
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Det sitter en liten lucka längst bak i övre hörnet i bagagets vänstra sida. Lys lite bakom luckan så ser du kortets "slot" på övre gaveln på en svart enhet.

Ba
18
BaDHaBiTt
540iA Touring -98
tack, jag hittade den sen... jag tittade ovanför bakljuset, men den satt längre fram på min touring, på höger sida ovanför navin.... :=)
alain
om du vill har ett kort som passar, ringer du telenor och ber om ett kort till den gamla telefon system till din BMW. du får ett kort från europolitan. så gjörde jag och det fungerar perfekt.
MVH ((Alain))

bromsningen är första tecken på rädsla !!!

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.