AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
8.201

Hur fungerar telefonen E38-97

Sida 1 av 2
ri
40
rille.r
740ia-97 step,tv/nav
Jag kan inte få min telefon att fungera? Det står bara "simkarte prufen" i displayen och röd symbol blinkar. Som ni nog förstår av språket i tlf är bilen importerad (nyligen) vet inte om det har någon betydelse. Ingen funktions knapp reagerar, siffrorna kommer upp i displayen men om man försöker ringa upp står det "ruf.nr ungultig" Går det att få annat språk, kan ingen tyska?

Tack på förhand/Rille
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
språket kan du ställa om i telefon genom att gå in i menyn.

ri
40
rille.r
740ia-97 step,tv/nav
Jag kommer inte in i menyn, det händer inget när jag trycker på någon av dom översta knapparna, bara siffer kapparna som reagerar. Men tack för svaret, nu vet jag att det går att ändra språk om jag får telefonen att fungera.

Mvh Rille
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Har du inge kort i telefon?finns svensk handbok påbmw.

ri
40
rille.r
740ia-97 step,tv/nav
Jo, självklart har jag kort i, har pövat med flera olika med samma resultat. Får nog köpa en svensk manual.
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Hej

Att döma av feltexten som betyder "kontrollera simkortet" är det ngt strul med kort. Har du satt i det rättvänt??? Du kan också testa att sätta kortet i telefonenheten som sitter bakom vänstra klädseln i bagaget. Enheten är svart och cirka 8*25 cm. Finns en "slot" att trycka i kortet i på övre gaveln.
De gamla telefonerna kan också ha problem att hantera nya simkort eftersom det skiljer i spänning. Tror dock att din telefon inte ska ha några problem med detta.

Johnny

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
Scheckheft
Hej
Tfnkortet kan antingen stoppas i telefonen mellan armstödet eller i bagageutrymmet på vänster sidan där bl a CD - växlaren sitter (om du har en sådan). Prova med att sätta in kortet där.
Någonstans har jag ett kort på det hela också. Återkommer om jag hittar det.

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
ri
40
rille.r
740ia-97 step,tv/nav
Tack Johnny

Jag satte kortet bak i bilen, det fungerar utmärkt. Hade ingen aning om att det fanns en sådan enhet bak i bilen, tack igen.

Mvh Rille
li
1.959
liste
535i -89
Är du säker på att det är en GSM-telefon och inte en D-Netz? Tyvärr rätt vanligt på tysksålda bilar.
li
1.959
liste
535i -89
Då kan du bortse från min fråga. :D
ri
40
rille.r
740ia-97 step,tv/nav
Tack även till Scheckheft, glömde skriva dit ditt namn också.

Mvh Rille
Scheckheft
Hej
Bra att det löste sig för dig. Problemet är att BMW:s tfn är tänkta för 5v kort medan de nyare går på 3,5v. Gäller äldre E38 modeller. Hittade till slut ett foto. Även om rille.r har löst problemet kan det finnas andra med liknande problem:
Länk

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
hej rille.r har samma problem 070 nummer fungerar men inte 073.

Enheten bak i skuffen är själva telefonen, hit kopplas antenn och strömförsörjning mm. Det andra är bara lurhållare, extra SIM-läsare, själva luren, div interface osv, bra att veta vid felsökning osv.
Det där med 3,3 och 5V-kort har varit uppe flera ggr tidigare, och kan kanske variera med olika modeller. Detta problem uppstår närmast i ficktelefoner av gammalt datum, jag har testat alla typer av kort i min -00, både i telefonen och lurhållarens SIM-läsare, inga problems alls.
Om bilen är direktimporterad och telefonen ev. är av D-netz modell så brukar den vara märkt med detta på t.ex luren. Den kan funka på vårt GSM-nät (beroende på om/hur den är låst till D-netz) men isf endast på GSM-900, dvs det kan bli trångt i t.ex storstäder där det är brist på frekvenser på 900-bandet.

FP
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Vad jag har förstått så är D-netz äldre än GSM, vilket gick tyskarna över till GSM som är helt kompatibla med våra svenska SIM-kort?
D-netz är en lokal GSM variant för Tyskland och Österrike med små men dock betydande skillnader i GSM standarden

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
tp
102
tphlj
728iA-96
då jag frågat runt lite angående varför det är 2 SIM-kort hållare,
en i bagaget och ett under tel.luren fick jag till svar att:

hållaren i bagaget=telefonens eget" SIM kort=huvudkortet.
hållaren under luren= kan användas till olika SIM kort,t,ex om en person i bilen vill ringa och använda sitt eget kort.

Nu har följande tanke:
Har idag kontantkort. Detta kan jag använda som "huvudkort"
men jag kan inte få ett extra SIMkort utan måste då ha ett
abonnemang.

För att slippa hålla på och ta ut/in SIM kortet (huvudkortet) ur mobiltel och tel.i bilen stup i kvarten köpte jag ett nytt kontantkort
och använde det som "huvudkort" i bilen. Mellan mina SIMkort har
jag då gjort en "vidarekoppling vid ej svar" så när jag inte kan
svar på min ordinare mobil så kopplas samtalet över till bilens tel.

Nu undrar jag om det finnes ett bättre sätt att göra eftersom varje
vidarekoppling får jag betala.

Thomas Lj.
Visa användare
156
Marcus M2
2002 (turbo) -75
635(3,8)kompressor -83
728ia -98
1602 -75
1802 -72
Jag ha ett vanligt telia abonemang i min lösa mobil och sedan har jag vidarekopplat detta till ett telia kontant vid "upptaget" till bilen. Dvs sitter jag i bilen och det ringer på min lösa mobil så kopplar jag ner samtalet genom att trycka på "lägga på lur". då vidarekopplas samtalet direkt till bilen utan att den som ringer hör det. Det är gratis också.
Tveksam till om anledningen till två kortläsare är detta med huvudkort osv. Tror snarare att eftersom själva telefonenheten från Motorola sitter illa till så har man valt att sätta en extra läsare inne i bilen. Jag tror inte man kan ha två kort i samtidigt, men jag har faktiskt aldrig testat.
Hos alla (?) operatörer kan man få dubbla kort, tvillingkort osv, men det går kanske inte med abonnemang av kontantkortstyp?

FP
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Man kan ha två kort i samtidigt. Master är alltid det kort som sitter i främre läsaren. Jag har mitt privata kontantkort i bak (Vodafone) samt mitt jobbkort i adpter i fram(Telia). Den skiftar då automatiskt mellan abb. om jag sätter i kortet i fram. Har faktisk inte provat att anv. min tredje läsare som jag har i baksätet. Skall fixa en andra simkortsadapter till så jag får det bekräfta. Kanske master blir i bak då;)

Mvh. Patric
Min E38
Länk
BMWCS #4598
Där ser man. Vet du om det är Motorola som tillverkar telefonen, eller möjligen Siemens?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.