AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
662

Tickande m40 motor

Saka eventuellt köpa en bmw som tickar väldigt mycket. Ju mer man gasar desto mer tickar det och det tickar ganska rejält. Man hör det bra in i kupen när man kör. Är det ventilerna spm behöver justeras eller är det kamaxeln som är sliten?

Mvh
Denna bil har även ett elfel som gör att i princip alla lampor inkl blinkers lyser konstant. Någon som råkat ut för nåt liknande?
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Ventilerna är hydrauliska och går ej att justera, är antagligen sliten kam, jag skulle nog råda dig att skippa denna om nu inte priset är väldigt bra. Förövrigt så anser jag att m40 är en utav de sämsta motorer bmw tillverkat på senare år.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Vad skulle det kosta att byta både kamrem och kamaxel tro?
He
53
Helge Norway
Vit 320 Coupe -92
Har haft konstant ljus på blinkers, det var larmet som orsakade detta fel, löste det med att ta bort den säkring som går till blinkers....

E Bmw´n i årrden då går den, e den inte i årrden då står den, gammalt mekar uttryck!!
Ok, sitter inget larm på denna så det är nog något annat. Hatar elfel...
He
53
Helge Norway
Vit 320 Coupe -92
då måste något relä hänga, eller så är något seriöst felkopplat, annars skall det inte bli så....det blir inte bara massa ljus utan en orsak, men det är inte mycket som kan påverka annat än att någon varit där och pillat eller att ett relä strular.
men det kan vara överslag i elbox alt att huvudenheten för ljus och lampor har pajat, fast då brukar det bli mindre ljus istället för mera........har du kollat att ta ut säkringarna, börja isf med blinkers och se vad som händer.....

E Bmw´n i årrden då går den, e den inte i årrden då står den, gammalt mekar uttryck!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du inte får bilen mycket billigt, skulle jag föreslå att du tittar på en annan bil!

Delarna till kamaxelbyte kostar ca.
1. Kamaxel = ca 2500 kr.
2. Vippor bör alltid bytas när du byter kamaxel (8st á ca 300 kr) = ca 2400 kr.
3. Kamaxelrem = ca 350 kr
4. Spännrulle till kamaxelrem = ca 250 kr
5. Oljeröret ovanför kamaxeln, bör du byta när du ändå byter kamaxeln (billig livförsäkring till kamaxeln) = ca 150 kr

Summa delar = ca 5650 kr
Sedan tillkommer arbetskostnad, men det har jag inte riktig koll på. Skulle tippa på minst 2000 kr.

Elfel kan driva den mest stabila person till vansinne om det vill sig illa...kostnaden kan variera kraftigt från i princip ingenting, till nästan hur mycket som helst...särskilt om du måste låta en verkstad felsöka! ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.