|
|
|
|---|---|
netsix |
Hej alla 7:or. Jag har reflekterat över en sak och det är att man kan få en 740/750 -95 till samma pris som en 328 -96 tex, är inte det lite snett om man kollar på nypris på bägge bilarna. Jag tycker att om man köper den största klassen i ett märke så skall man få betala lite extra inte lika mycket som den 2 klasser under. T o m i tyskland är dom ju dyrare än här i sverige. Jag tycker att man skall begära ca 20-30.000:- till mot vad man gör idag. Jag köpte precis min för ca 1,5 månad sen och blev förvånad över priserna. Jag jobbar på en bilfrma som importerar mycket från tyskland (US-bilar) kollade då vad jag skulle få betala där nere. Med transportkostnader så översteg priset den som jag köpte här i sverige helt klar. Och då har jag ganska bra kontakter nere i tyskland. Visst kan man väl hitta billigare där nere men....vad vet man om dom. Nej, bröder och systrar höj näven och säg att min 7:a är en lyxigare, större, och bättre bil än din 3:a så min skall även kosta betydligt mer. Driftkostnaderna är ju inte så mycket mer så varför skall den vara så billig, för mer bil för pengarna finns det ju inte en chans att hitta. Se bara på mercas motsvarighet och vad dom kostar. Eller vad tycker ni ?? /netsix |
|
Utbud och efterfrågan....... mvh Berg "Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer." IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943. |
|
|
Var istället glad över att du fick mycket bil för pengarna. Efterfrågan på på 7:or är ju inte så stor i jämförelse med 3:orna. /Henrik |
|
|
Netsix, jag är benägen att hålla med dig, men kan bara skriva under på berg35:s uttalande....utbud och efterfrågan.... Simon |
|
netsix |
Jag kan hålla med om att efterfrågan kanske inte är lika stor som på 3:an o 5:an men det finns inte heller lika stort utbud på bilar till salu. Jag är glad att jag hittade en bil till bra pris men det fanns faktiskt inte så många till salu just då. Men hur många 3serie & 5serie finns det inte till salu? Hela sverige svämmar ju över av dom. /netsix |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Konstaterade samma sak när jag började leta BMW 7 serien är ju klart prisvärdare än 5 serien om man tittar på hur mycket bil man får. Det förvånade mig att 7 serien var så pass "billig" i jämnförelse.Det är ju en mycket fin bil. Men tyckte att E39 passade mitt behov bättre. Men den sjunker rätt kraftigt i värde den med. Förre ägare betalade 437tkr fick efter 3 år 4000 mil 200tkr i byte mot en ny 540-00 + att han köpte en 518 -96 som vinterbil. Berg: "vem har de andra två datorerna" MVH Hasso |
|
Hej på er. Är det inte så att folk fortfarande är lite rädda för service kostnader och liknande. Nu när jag bytte min 525:a mot en 750 så var den första reaktionen hos polarna: Det blir inte billigt. Visst kostar det mer med service och underhåll, men vad får man tillbaka i komfort och vad är inte en v12:a värd... Vi ska nog bara vara glada att tonårs pojkarna inte susar runt i fina 7:or och ger även denna bil dåligt ryckte. Pontus |
|
|
Jag tycker också att 7 serien är mycket prisvärd, dock är det helt enkelt marknadskrafter som prissättningen. En fem och treserie har helt enkelt en mycket större målgrupp. Mig veterligen är det inte så mycket dyrare med vare sig service eller reservdelar till e38 jämfört med e39....dock drar en 740 markant mer bränsle än min 528 framförallt i stadstrafik...men visst det är en underbar bil...men ofta mer som kan gå sönder och dyrare att driva/mil....ju lägre priserna blir desto mer tittar nog begköparen på totalekonomi....eller kan inte du som är bilhandlare bekräfta den hypotesen? Vill gärna själv äga en e38 med...en underbar bil! Simon |
|
netsix |
En 740 drar mer bensin än en E39, visst, men inte så mycket mer. Sen är det väl inte så mycket mer som kan gå sönder på en E38 än en välutrustad E39. Sen är det väl så att säljarna styr marknaden lite. Skulle man höja priserna på de här bilarna så blir köparna tvugna att betala om man vill ha en E38. Jag tyckte inte att det fanns så många till salu när jag köpte min, jag hade nästan problem att hitta en. Skulle jag vara efter en E36, E34, eller E39 skulle jag haft hur mycket som helst att välja mellan. Kollade lite på E39 oxå men ville helst ha en E38. Sen är det nog så att din hypotes om att begköparna ser mer på totalekonomin stämmer inte riktigt utan det är mer nybilsköparna som ser mer på totalekonomin, garanti, fri service och allt vad det innebär. Varför skulle annars så många köpa nya skoda, seat, V40 etc. Begköparna jämför mer priserna mellan olika säljare på den modell dom skall köpa. /netsix |
netsix |
PS !! E38 är en fruktansvärt underbar bil. /netsix |
|
Hejsan netsix, visst jämför säkert de flesta nybilsköpare totalekonomi som en tung faktor vid nybilsköp. Det jag menar är att gruppen som kan tänka sig en 5-7 år gammal BMW 7 serie, MB Sklass, Audi A8 är ganka liten pga att ägandekostnaderna är höga. Visst BMW 5 serie är inte så mycket billigare....men kanske är den skillnaden tillräcklig för att få de flesta att välja 5 serien. Rent utrymmesmässigt är dock inte 7 serien speciellt mycket större vare sig i kupé eller i bagage enligt min erfarenhet. Dock är det en MYCKET snygg kaross...var inne på att skaffa en 728 själv...men det blev denna 528 istället...försäkringsbolagen har fått för sig att 728 ägare är ca 40-50% mer riskbenägna än 528 ägare då (2000 09) av någon orsak..... Bara att gratulera dig som kör e38 med v8! Simon |
|
BMW Kungen |
Ja, håller den han som skrivit inlägget, 7:orna är totalt underbara, men visst känns en 3:a mer sportig, men man får jävligt mkt mera bil för pengarna. kunde köpa en 93, 730ia import, jätte fin med full service bok och allt var kanon seriöst. för 79 000 för ett år sedan,,(blev en hos Bmw group istället, men den nya karossen för en 200 000) //Kungen |
netsix |
Jag gav för min 740iA -95 130.000:-, ca 2 månader sen. All dok, full servicebok 15500 mil. Saknar kanske lite utr men det man behöver finns ( Satsar hellre lite extraslantar på maskin,trim ). Jag är glad att jag hittade en för det priset, men jag tycker att det är för billigt för en sån bil i den klassen. /netsix |
|
Hej Är det ingen som har 750 e38 här på forumet? 750n är väl nästan nere i samma prisklass som 740 av samma årsmodeller.Det är ju mycke snack runt den äldre 750 om strul med EML systemett m.m Är e38an bättre i det avseendet? |
|
|
Hasso: Han gjorde en liten felbedömning av det framtida behovet, kan man säga. Idag finns det ju nästan fem datorer per familj om man skulle ta ett snitt. mvh Berg "Jag tror att det finns en marknad i världen för kanske fem datorer." IBM:s styrelseordförande Thomas Watson 1943. |
|
netsix |
petrini1---> När jag köpte min E38 så pratade jag med lite folk för jag sneglade lite på 750 oxå. Men blev avrådd utav de flesta för dom sa att 750 hade mer problem överlag och var mycket törstigare när det gällde bensinen samt att det var betydligt dyrare att fixa om det skulle hända något allvarligt ( vilket inte är så konstigt ). /netsix |
|
En del ungdommar har hittat bilen... Tex jag. Det här är vad man kan kalla bil istellet för en massa volvo sm inte startar och bara krånglar. Och sen ska vi börja jämnföra komfort... ingen ide den är överlägsen. Men som sagt var det finns ju endel idioter som saboterar bilens rykte men jag är inte en av dem iaf... MVH David |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.