AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.534

Räcker 318i Touring E36

Be
101
Beemer-Nissen
520i M Touring E34
Som frågan lyder så undrar jag om det räcker med en 318... jag ska inte dra några jätte släppkärror eller dylikt. Utan bara ha den som kombi på det viset. Då undrar jag om det räcker med 318 eller om man ska ha en 320? Hur pass bra är en 318, hållbarhet osv..
MVH
Robban
Har haft en 318 -94 ("limmo" visserligen) men det är likadan motor (M43) i den som i E36 touringen. Denna motor har kamkedja och är i stort sett skottsäker till skillnad från M40 motorn som fanns till E36 91-93 med kamrem och känslig kamaxel. Det är alltså bara att byta olja+filter var 1500mil, tanka och var glad :-)

Min erfarenhet är att motorn räcker gott och väl för vardagskörning, den har en mycket bra segdragning fast saknar spets i karaktären vilket passar vardagsbilisten perfekt. Den är extremt bensinsnål, fick min att dra som minst 0.61 mellan tankningarna under landsvägsetapper. Service, försäkring och reservdelarna är också rejält mkt billigare än till 320.
Rekomenderar 318 varmt om man prioriterar de punkter jag nämnde.

Är du istället ute efter prestanda är det 323 eller allra helst 328-touring som gäller. Man blir bara besviken om man väljer 320 istället för 323.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
ha
98
hazard
320i touring -98
Hej!
Jag har en 320i touring -98 sedan våren 2001, tycker fortfarande att det är en kanonbra, liten kombi. Alla barnsjukdommar är borta utom klena spindelleder som ju inte är så dyra att laga. 318i är säkert också kanonbra om än lite slöare och snålare !
jo
45
johnmm
318 -00
Beror lite på vilken årsmodell du är ute efter.

318 (eller 316) med 1.9 liters motorn tycker jag är att föredra framför 320 med 150hk motorn. Ingen prestandaskillnad att tala om vid normal körning.

320 med 2.2 liters motorn på 170 hk är däremot en trevlig maskin. Och en 325, 328 eller 330 är förståss ännu trevligare...
Be
101
Beemer-Nissen
520i M Touring E34
jo så är det ju alltid att det är roligare med större motor! :) Men nu ska den samtidigt vara billig att äga samt att köra men ändå vara praktisk. Vilken årsmodell är att rekomendera?? När kom touring e36:an? Vad är rimligt att betala? Skulle vilja ha en med bra servise bok samt att den inte gått mer än 15000mil svensksåld förståss..
Tycker det är rätt stor skillnad mellan 1.9-liters-fyran och 2.0-liters-sexan.
Beroende på om man regelbundet skall köra passagerare och packning (och släp) kan man tjäna lite på den större sexan.

Fyrcylindersmotorn är väldigt bränslesnål och en trevlig upplevelse om man är ensam i bilen. Ett par passagerare och lite packning så känns den genast lite seg.

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
Deliq
>Beemer-Nissen
Här finns några att välja bland...
de har gått lite längre än vad du önskar men om de är välskötta behöver inte det vara någon nackdel
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

M V H // Dennis L.

"Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket"
Be
101
Beemer-Nissen
520i M Touring E34
Jag blir lite avskräckt när bilarna har gått 20 000mil... börjar det inte komma en massa fel då?! Även om den är välservad så kommer det väl iaf saker.. som börjar bli slitna efter 20 000mil?! Kanske bara nåt jag fåt om bakfoten. En 318 har den en 1,9liters motor?

Det jag kommer att åka är väl 2 pers med packning, kommer den att bli helt död i omkörningar på landsväg och så om man har en 318?
Beemer-Nissen: Jag tror "johnmm" samt "Bones" har missuppfattat dig och syftar på E46:an som mycket riktigt har 1.9 liter (from -02 2.0 liter).

E36 touring debuterade 1996. 20kmil är inga problem för M43 spisen om man inte slarvat med oljebytena. Topplocksproblem har jag tex aldrig hört talas om på M43 eller andra motorras. 318 körs vanligen lugnt och försiktigt.
Dock börjar det bli läge att kolla igenom slitagedelar som bakvagnsbussningarna (brukar hålla ca 10kmil är min erfarenhet), stötdämpare och spindelleder vid de milen.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Be
101
Beemer-Nissen
520i M Touring E34
Ja det är ju då e36an det är frågan om.

Ja det är ju sånt man vill komma undan... har hittat ett par e36 touringar som gått runt 13 000mil, som ligger runt 65 000:-. Vet ej riktigt vad man ska tänka på när det gäller e36 touringen har den några stora fel eller brister som man bör tänka på??
Sant, jag tänkte på E46. Måste lära mig att läsa lite bättre :-)

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
B-N: Det har vad jag vet samma typfel som vanliga E36 dvs spindelleder, bakvagnsbussningar, vattenpump.
Osäker på bakluckans rostskydd, på E39 är det mer regel än undantag att luckor bytts på garantin. Kolla om rost finns där eller i fram/bakskärmar samt kring dörrar.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
320:n måste man varva mer...för att få något ur den... och en 318 kommer lite tidigare även om det inte är samma effekt...

///325///
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.