|
|
|
|---|---|
|
Jag får inte loss givaren vid ena framhjulet, har krängt av gummit och tagit bort skruven (insex). Då går den att snurra, men jag får inte ut den!? Vill inte vålda för jag skall använda givaren igen. | |
|
Jag håller på med alla möjliga bilar så jag kanske blandar ihop det hela. På min 745:a så har jag för mig att jag tog bort givarna av någon anledning som jag inte kommer ihåg. Jag råkade ut för samma sak som dig att det gicka att vrida givaren fram och tillbaka men den ville inte komma ut. Ta det lugnt säger jag bara, för problemet är att skalet/hylsan till givaren sitter fast, det som rör sig är innanmätet i givaren. Så börjar du att snurra på delen som rör sig så är det nog "God natt" Förutom att bearbeta givaren med rostlösning så tog jag en hylsa som jag trädde över givarspetsen/läsaren, det är viktigt att hylsan är bara något mindre än ABS-givaren. Jag knackade försiktigt på givaren och den "smög" ut utan att deformeras. Tommy |
|
Paap Reeder |
.... ohm-mät den. Är det noll ohm så har du vickat sönder den. Mer än kanske ngn millimeters sjuvning av insex-hålet tål den inte - förutsatt att hylsan inte roterar med vill säga. MVH /// Paap R |
|
Satan, låter som en ny givare :( Varför kunde jag bara inte låta bli den och göra som jag gjorde på andra sidan, lossa kablaget i motorrummet? Menar ni att den runda metallhylsan som verkar vara ett med fjäderbenet går att gänga loss? Jag förstår inte riktigt hur ni menar att det sitter ihop, men jag återkommer när jag har motståndsmätt den, och när jag har gråtit ut när jag får reda på vad en ny givare kostar. Jävla klåfinger man är! |
|
|
Nu kom jag på när jag var tvungen att ta loss mina, det var ju givetvis när jag bytte fjäderben. Nej den är varken gängad eller i ett med fjäderbenet. Givaren är bara instucken i fjäderbenet och hålls på plats av insexskruven som du redan har lossat. Givarens hölje fastnar sedan i fjäderbenet pga. rost, när du sedan vrider på givaren så sitter höljet fast och enbart innanmätet i hylsan rör sig vilket då inte blir så bra. Därför tog jag en hylsa troligvis från en 1/4" sats och som då är något mindre än givarhylsan. Jag förde hylsan över givarspetsen (sidan utan kabel) och knackade försiktigt, då smög givaren ut ur fjäderbenet. När jag sedan monterade ihop allting igen så fettade jag in hylsan för att den inte ska sitta fast nästa gång jag demonterar. Att använda fett på gängor och annat man monterar är ett bra tips åt den som vill kunna demontera saker hela i framtiden. Tommy |
|
|
Skall jag köpa en lott nu? Jag mätte givaren, 1k ohm, trots att jag i min okunskap vred den 90 grader. Hylsan satt fast, jag såg den inte innan blästringen, nu fattar jag. Jag bad dem att inte blästra på givaren, men lite slank visst in och nu ser man tydligt hur det sitter. |
|
Paap Reeder |
Hej! ... begriper inte hur du kunnat vrida den 90 grader med bibehållen funktion?? .... men litet tur skall man ha. Törs inte lova nått men jag TROR att jag har en bunt dylika givare till bl a E 28 liggandes. Skulle det inte fungera för dig så kan du sända en bild till mig så skall rota i mina lådor. Priset är 2200:- (om jag hittar en sprillans ...annars en 100:-ing mindre) minus 2000:- i rabatt för din 3,0SA samt för att du kör 7-serie. MVH /// Paap R |
|
Tackar för erbjudandet! Jag visste väl att det förr eller senare skulle löna sig att ha en 3.0:a : ) Jag mailar en bild om det strular vid återmonteringen. |
|
|
Återmonteringen? Innebär det att du lyckades att få bort givarana? Glöm i så fall inte att fetta in utsidan av hylsan så kommer de att lossna mycket lättare nästa gång. Tommy |
|
|
Nja, jag tog aldrig bort någon givare, provade med en och sedan tog jag bort kablaget till dem.Håller på att renovera lite i framvagnen och passar på att blästra fjäderbenen och byta stötdämpare. Kopparpasta, hjullagerfett och rostfria skruv är mina bästa kompisar i garaget. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.