|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte skriva en varning till alla er som har era bilar avställda på vintern. När jag kom hem i julas och skulle hämta min bil så hade varit möss i den. Baksätet, hathyllan, högtalarna och säkerhetsbältena hade de ätit på! Så kolla bilen och lägga kanske ut lite råttgift runt bilen. Lars --100 hästar mer än morrisen-- | |
|
Min Z3:a står parkerad mellan en nyare Z3 och en Boxster S, vi får se vilken mössen föredrar! Alla tre har böverdrag. Hur kom mössen in i bilen? |
|
|
Mössen behöver bara ett hål stort som en penna för att komma in.. och såna hål finns det i min BMW och de kom nog via bakluckan.... Lars |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Möss kan ställa till mycket. Mina föräldrar köpt ny SAAB -74 fick ärva PV-64 då jag tog körkort.Saaben stod mest stilla i garaget, (rullat 7300 mil 1994) Mor min hade vart och handlat och ringde, bilen går bara på choke i max 50. .Förgasarmembranet tänkte jag, hämtade bilen för att köra in den i mitt varmgarage (1989). Plockade isär förgasaren inget fel där inte, fundrade en stund, rev isär luftburken och vad hittade jag där LÖV i massor hela burken + förvärmningsslangen full säkert 2 kassar det hade de små rackarna ställt till med på 5 dagar. som tur var de ute när jag hämtade bilen. Ställde om förvärmingsspjället för vinterbruk så då gick det inte att komma in där mer(spjället hade blivit bortglömt)Gjorde rent stiften som inte såg för goa ut sen bare och åk som han sa. Möss brukar inte ge sig på bilar om det finns smakligare att äta i närheten, hade mina jänkare stod på logen på vintern hemma, men där fanns det alltid spannmål så mina bilar lät de bli. MVH Hasso |
| Jag har varit med om samma sak. Hade presenning över bilen en vinter utomhus. Råttor tog sig in i bagageutrymmet och motorrummet och hade gnagt på kablar, mm. Luktade inte gott. Förmodligen blev det varmt och gosigt därinne. Dessutom blev lacken flammig av presenningen på nåt sätt. Gick inte ens att rubba bort. Rekommenerar INTE att ha presenning på mao. | |
|
Mössen måste ta sig förbi larmet först :) //Schnitzer |
|
| Lägg enris runt bilen. Det är effektivt! | |
|
detta var vad jag fick till svar då jag mailade till anticimex i Linköping, frågade om dom hade nåt man kunde annvända mot gnagare...har hört att man också kan klyva några klyftor vitlök... Hej Andreas Det du kan göra är att lägga giftet utanför bilen, och hoppas att de går går på det istället för att ta sig in i din bil. Det vi säljer hos oss är små blå papplådor som man häller gift i. Sen har vi hört av någon för länge sedan att man kan ställa bilen på en bädd av enris. Det hade fungerat för den kunden men inget som vi kan garantera fungerar, men kanske värt att pröva. Har du några ytterliga funderingar är du välkommen att höra av dig. Med vänlig hälsning Anticimex Kundtjänst /Marie Frazze Lev fort, dö ung och bli ett vackert lik!!!! |
|
|
sen kan man ju blanda vetemjöl och cementpulver, inte för mkt cement så det smakar beskt bara, vad som händer är att mössen börjar äta litet borti mjölblandningen, upptäcker att det inte är farligt och glufsar på, cementen börjar reagera med magsyran och stelnar så småningom, detta tar död på mössen... "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Patrik Nilsson fan det där lät ju riktigt grymt hehehe undra om dem få ont i pöset innan dem dör? /Steffee |
|
|
jaa du knudi det återstår¨att se "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
-BeeMWe- |
De satans odågorna hade boat i min MG, bitit sönder en massa kablar, orsakat brand bakom instrumentbrädan och lortat ned. Vill inte veta vad verkstadsräkningen går på :( |
|
Att upsåtligen blanda cement och mjöl, faller troligen under djurplågeri! Använd de fällor och gifter som finns, även om de inte alltid är helt "snälla" är de i alla fall godkända för användning. Att plåga mössen i onödan förefaller bara sadistiskt! Enris under bilen vid vinterförvaring är ett gammalt beprövat knep som verkar fungera rätt bra! Annars är det nog viktigt att man inte har något i eller kring bilen som lockar till sig möss och råttor. Att ha katter i närheten är nog ett av de mer effektiva sätten att hålla mössen borta! Men tänk på att inte ha råttgift utlagt så att andra djur kan få i sig det! Katter och hundar reagerar på precis samma sätt som råttor och möss på gifterna..... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är det så smart att ha ihjäl mössen med gift över huvud taget? Jag tänker som så, att vad händer om musen går och lägger sig i bilen någonstans för att dö. Borde lukta ve och fasa när den legat där ett tag. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Ni får väl ta å skaffa gnagarskydd :-) Finns som extrautrustning till en del/alla? BMW. /Hans |
|
|
Då skulle ni sett 2002an som nyss blev hemsläpad ,värsta partyt under huven även inuti hade dom roat sig kungligt.God smak hade dom mössen i alla fall. Vi får väl se vad som händer med bilen den är komlett med 3ägare stått avställd sen -86 dock under tak.(raceobjekt?) mvh/trucker Länk Länk NY |
|
|
Ja har en nästan tam musfamilj i garaget där jag vinterförvarar min 750 , brukar mata dom med brödkanter så att de små ungarna inte skall svälta ihjäl. Bilen har jag ställt på inoljade pallbockar så jag tror inte de kan komma upp där... Tidigare var det problem i garaget med att de små gynnarna nafsade på en soffa och 3-faskablar men nu när de får riktig mat så har de inte rört något alls sedan i sommras. 7-Series - The choice of your local pimp!. |
|
|
Det råttgiftet vi använde till kåken (från Anticimex) verkade så att det gjorde mössen innihelskotta törstiga (i nivå med en bakfylla, minst) så att dom knatade ut ur huset för att finna vatten. Sen dog dom förhoppningsvis utomhus. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Nu gör två katter samma jobb. Med tanke på vad dom lägger på AstroTurf-mattan utanför dörren, gör dom jobbet bra. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| kombinationen 750 möss låter inte kul...fast visst är det revligt med husdjur :-) | |
|
nja.. jag får sätta ut några fällor OM de mot förmodan ålar sig upp på pallbockarna och äter bil. Råttgift gillar jag inte då flesta gifterna verkar så att djuren får inre blödningar och förblöder innifrån , såg en dokumentär om det på TV , sedan är det synd om de djuren som äter de döda mössen/råttorna för de blir med sjuka och kan dö. 7-Series - The choice of your local pimp!. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.