|
|
|
|---|---|
|
Har gått och funderat ett tag på att byta bil igen, har haft min nuvarande i 15 månader men det känns lite tidigt att byta igen trots allt. Frågan är, hur ofta bör man byta bil för att minimera den ekonomiska katastrof som ett bilköp innebär ? Är 2 års ägande att föredra eller ska man behålla bilen i 3-4 år ? Pratar om bilar som när man köper dem är 1-2 år gamla. Kanske inte finns något "rätt" svar på frågan men det skulle va kul med lite resonemang om vad som egentligen är bäst... | |
|
Värdeminskningen blir ju mindre ju äldre bilen blir, samtidigt som reparationskostnaderna ökar med åldern. Det låter inte så ekonomiskt att byta bil efter bara 1-2 år, värdeminskningen blir då ganska stor... Billigt att byta bil kommer det nog aldrig att bli, men kul är det iaf! |
|
|
Det beror på bilmodell. Är modell ny, het och ovanlig så tror jag att ett byte efter 2 år är ganska bra. Bra sug på begagnatmarknaden och du kan förmodligen få ut ganska bra betalt. Men om du köpte en E46a för 15 månadersen så är nog 15 månader lite tidigt. Värdefallet kommer bli högt, vilket det visserligen kommer bli även senare men nu kommer det kosta mer än det smakar att byta. Nybilmodell, 24 månader en "gammal" bilmodell så spelar det inte så tror jag mer på 3-4 år. Begagnade bilar är svårare. Att köpa en bilmodell som precis haft ett start värdetapp kan innebära pengarna tillbaka efter 12 månader. Som sagt, allt beror på bilmodell, utrustning och om bilen var ny eller begagnad. |
|
|
Förresten, kan meddela att jag köpe en E36 för några årsen, runt 99-2000 precis innan det stora raset kom för E36 i kombination med många importer. Jag tror jag förlorade runt 50.000 på ett par månader när värdet på E36orna rasade. Hade jag däremot köpt ett par månader senare så skulle jag inte gjort en speciellt stor förlut när jag sålde ett par år senare. Så kan det gå. |
|
|
jaken: Ja det är ju tyvärr det där med att det är så kul att byta bil hela tiden, om det ändå inte varit så ;-) acey: Det gäller egentligen både min nuvarande bil och den bilen jag tänkt byta till i så fall, men att byta nu skulle nog va det sämsta jag kan göra rent ekonomiskt. S60'n jag har är bra utrustad med business-paket, läder, automat etc. Årsmodell 2002 och jag har ägt den sen juni 2003. Bil att byta till skulle va en 118d med lämplig utrustning dvs komfort- och sport-paket plus lite annat som t.ex. automatlåda då jag kör mycket i stan. Den skulle hamna runt 255.000 efter min spec om man räknar in 6% rabatt. Men att sälja en bil som man haft i 15 månader och som därmed haft en brant värdeminskningskurva, för att sen köpa en helt ny bil som lär ha en ännu brantare kurva är, har jag insett, inte särskilt begåvat :-) Troligen bättre att behålla nuvarande bilen 1-2 år till och sen köpa en begagnad 120d då istället. |
|
|
Visserligen har du köpt Volvon när den tappat endel utav sitt nybilsvärde. På minussidan är väl att S60 inte direkt är en jättennymodell. Har du kikat på vad du tror dig kunna få för Volvon? Dock är din linje klart mer ekonomisk, värdeminskningen kommer plana ut och en 120d bör efter två år ha kommit ner en del i pris. Men frågan är om mellanskillnaden kommer att vara mindre om 2 år än den är nu? Visserligen är Volvos andrahandsvärde bra och ingen vet väl egentligen hur ettan kommer att stå sig. Men låt säga att du får 190.000 för din Volvo nu och BMWn kostar 250.000 så är det en mellanskillnad på 60.000. Om två år kanske din Volvo är värd 140.000 och 120d kostar 180.000-200.000. Skillnaden är fortfarande ungefär samma. Dock får du en något starkare bil men du går miste om fri service, vagnskada från början och chansen att speca bilen helt själv. Det är en svår avvägning :) |
|
|
När servicen börjar kosta pengar är det kanske dax för ett byte? Min: Länk Erik** ///Tänk först, meka sen... |
|
|
acey: Precis när jag bestämt mig så får du mig att tveka igen :-) Din värdering av min bil är samma som Volvos +-5000. Men jag tror jag väntar ändå, jag måste lära mig att behålla bilar mer än ett år, hur trist det än är :-) Frågan är ju va en E60 går loss på om 2 år, då är man kanske sugen på en sån istället... Till saken hör också att jag har räntefritt billån på jobb där jag kan låna 100% av bilens värde. I nuläget har jag "hunnit ikapp" med amorteringen så att jag ligger på samma skuld som värdet på bilen är, trots att jag som sagt inte la 20% kontant. Om bilen då tappar 50.000 de närmsta två åren så har jag då 25.000+ eftersom jag hunnit amortera drygt 75.000 under de 2 åren, så fr.o.m. nu amorterar jag troligen mer än va bilen tappar i värde, vilket inte är fallet om jag byter till en ny bil. |
|
|
Ur ekonomisk synpunkt är det förstås förkastligt att köpa en sprillans ny bil, snacka kapitalförstöring! ;P. Bäst är att han en bättre beg. bil, sköta den väl (regelbunden service, tvätt osv), under tiden försöka lägga undan en slant (spara, kallas det!) och ha kvar bilen tills den går i graven. Detta är min ståndpunkt. Confucious say: Man who run behind car get exhausted. |
|
|
Ur ekonmisk synvinkel är bil på det hela taget en enda lång utgift.... man borde åka kollektivt, men vem f-n vill det?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.