AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
733

Några frågor om 735ia -89

In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Jag har nyligen köpt min första BMW, en pigg o kry 735iA -89. Den ser mycket fin ut och går mycket bra i motor och Aut- växellåda. Men eftersom motor och låda har gått rätt långt så bör nog en del saker göras. Eftersom jag saknar bilens verkstadshandbok och är ny på bmw så tänkte jag ställa några frågor.

1) På motorn, vad bör man kontrollera/byta? Har hört om ett rör som smörjer kammen som kan sättas igen. Mera såna tips jag behöver eftersom jag inom kort ska serva motorn.

2) Var kan man få reda på rymdmått för vätskor/oljor eller eventuellt hitta en verkstadshandbok?

3) Var köper/hittar man delar till denna modell både interiört och exteriört?

4) Den Stora färddatorn med knappar på tyska är lite svår att förstå utan handbok, Kan man på något sätt byta ut knappsatsen mot en på engelska? Och vart kan man hitta en instruktionsbok?

5) Hur fungerar bilens service/inspektions system. Ibland kan den pipa och varna för något. Tex: Halka, Lysen osv osv. Men vad kan den mera varna om? Står det något om detta i Verkstadshandboken?

Kommer inte på något mera just nu, men det kommer väl. Kom gärna med svar tips eller råd.

Tack på förhand.
By
163
Bylund
325iA -06
750iL -89
1502 -76
2) Det mesta står i manuelen, har du ingen finns den hos bmw...

3) här på "delar säljes", skrotar (www.fbt.se), samt hos bmw

4) Ja det finns att köpa på engelska även detta hos bmw.. även färddatorn går att ändra till engelsk text.. finns under "Gör-det-själv"..

5) Den varnar för nästan allt.. i min iallafall
bromsbelägg, bromstryck, bromsvätska, växellåda, ASC, kylvätskenivå och temp, nivåreglering.. oljetryck och nivåer i motor och servo....

West Coast Räcers | Länk
på jakt efter 535-e34
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
1. Röret är livsviktigt för kammens liv i framtiden. Dåligt skötta oljebyten sätter igen det och skruven som håller det på plats har en förmåga att gänga ur sig. Inte bra, inte bra alls. Du ser röret direkt under ventilkåpan.

//Magnus

In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Tack för svaren.

Vad skönt nu när man hittade under "gör det själv" hur man ändrade språket på färddatorn. Slipper man sitta med tyskalexicon i handen när man kör.

Finns här någon med Verkstadshandboken till 735 -89 i handen som skulle kunna säga hur mycket olja det ska vara i motor och Aut växellådan?
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Motor med oljefilter 5.8 liter

Automat med körprogram EH, totalmängd 8,5 liter
Endast byte oljan i tråget c:a 3 liter!

///Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.