|
|
|
|---|---|
| Vad händer om man lämnar bilen på tomgång i låt oss säga en dag eller två? Om vi bortser från att bensinen tar slut vad händer med motorn, jag har hört att de kan bli konstiga. Stämmer detta? | |
bustorp |
Grannarna är det som blir konstiga..... Allvarligt talat så skulle det vara intressant om någon svarar som verkligen har erfarenhet av detta. Jag menar, vem glömmer sin bil på tomgång i 2 dagar? Eller, vem testar för att se vad som händer? BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis! |
|
Jag hörde om en VW Transport som någon glömt på tomgång över en dag, och den ville inte starta igen. |
|
|
Jeg er ikke sikker på, om der er olietryk nok ved tomgang i lang tid. Jeg ved ikke om det er et generelt problem. Jeg ved dog, at VW's/Audi's 2,5V6 TDI motorer er berømte for at gå i stykker pga. tomgang. Olietrykket er for lavt, og top/ventiler bliver ikke smurt = dyr reperation/renovering af topstykke. |
|
|
Frånsett kamaxlar med tillhörande mekanismer och dålig konstruktion på smörning som i VAG-fallet så är det inga större lagertryck/belastningar eller kylbehov heller vid tomgång så lägre oljetryck bör inte påverka. Om inte stiften slaggar igen eller tempen sjunker för lågt i motorn så tror jag faktiskt inte att moderna motorer påverkas så värst mycket. Många dieslar t.ex till sjöss får ju gå på tomgång i timmar ibland, har inte hört om direkta problem pga detta. FP |
|
| Taxi bilar går på tomgång halva livet, å det är inga problem förutom med AUDI 2,5 v6 TDI. Vilka rasar. Sliter ner en nock på kammen. | |
|
Jo, fast Taxibilar går ju på tomgång kanske upp till en halvtimma i sträck, sedan får dom ju som regel den smörjning som behövs.. Hinner verkligen smörjningen försvinna på den korta tiden? Skall inte uttala mig för säkert, men en av taxina' som jag kör är en VW Caravelle med just 2.5 TDi'n, och den har gått 39k mil på samma motor och låda.. Massa tomgång på den... Hur som helst, ett till kul exempel :) Under en övning under lumpen hade någon lyckas märka tankbilarna fel, så att det var bensin i dieseltanken, och tvärt om.. :) Rätt kul när en officer skule dra iväg med sin 940, och det inte gick för fort framåt, hehe... Den fick dom köra ur på tomgången (Ja, den gick på diesel!!) Dom jag tyckte mer synd om var stackarna som fick slanga 350 liter bensin ur en av lastbilarna :) Jaja, lite off kanske, men jag tror inte tomgången skall slita speciellt i "normala fall"... |
|
|
Hmm, glömde en grej.. Då det är kallt ute och jag har tomgången på länge (jag kör ju som sagt taxi) märker jag att tempen ofta går ner till ca 1/4 av skalan.. Det må ju slita att inte ha motorn i arbetstemperatur längre tider.. |
|
|
alien, dieselbilar har svårare att hålla uppe tempen i sträng kyla än bensinare, här uppe (Norrbotten) får en del inte ens upp rätt temp. när dom kör vilket måste vara mycket störande, därför har man börjar med extravärmare på nya dieslar, typ cdi..... |
|
|
för hög verkningsgrad....blir inte tillräckligt mycket spillenergi i typ av värme. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.