|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har ett par 7,5 tums aluminiumfälgar som jag tänkte lägga på vinterdäck på. Funkar det med 195/65/15 eller måste jag gå upp på 205/60/15? /Andreas | |
|
205 blir bäst /Johan Min bil: Länk |
|
|
Det går med 195:or, men de är i smalaste laget för fälgbredden. Blir inte mycket gummi som skyddar fälgkanterna om du skulle gå mot en trotoarkant eller liknande. 7" är nog en bättre fälgbredd för 195:or! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej undrar oxå om det går har 195/65/15 däck på bmw orginal fälg men tänker köpa ett par fem ekrade lätt tvättade fälgar. som är 7.5" Är det nån som vet helt säkert om det går? MVH |
|
|
Ja, det går! Bredden på fälgarna är 7,5" vilket blir 19,05cm...något under sektionsbredden på 195-däck. Däcksidorna blir ganska raka med så bred fälg till den däckbredden. Fördelen är att däcket svarar snabbare när du svänger och nackdelen är att det blir lite mer oföljsamt mot ojämnheter i vägbanan. Du kan säga att däcket får lite "sportigare" uppträdande än med en lite smalare fälg. Största nackdelen är nog ändå att fälgkanterna blir dåligt skyddad mot trotoarkanterna... Men som sagt: en 7"-fälg fungerar bättre till 195:or! Varför inte välja den fälgbredden i stället när du ändå skall köpa nya fälgar? Om det är däck till E36 du skall ha, satsa på 185/65/15 i stället. Det är en mer korrekt dimension till den bilen än 195/65/15 och dessutom lite bättre i vinterföre mht något smalare däck. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B Jag tänkte köpa fälgarna beg av en kille för en mindre peng (1000:-) i ny skick. måste kolla upp så jag har 195or nu blir lite orolig det kanske bara är 185or och då går det ju inte. orginal fälgarna e ju så fula att man nästan spyr :p |
|
|
kolla upp så jag har 195or å det va det men Johan B tycker du att jag ska strunta i att byta då? vill ju inte att däcket ska hoppa av när man kör sen sen =P |
|
|
Faktiskt mkt mkt bättre med smala däck vintertid. Har jag märkt... Så det är ju att föredra. |
|
| jag åker 16" 7" med 10,50" de går hur bra som helst under ett kilo! fast de är dock mt däck! he.. | |
|
Hej! Tack för alla svar! Är det någon som har erfarenheter av 205 vinterdäck? Jag bor i Umeå så här kan det vara ganska mycket vinter ibland... /Andreas |
|
|
Jag har då åkt på 205/50*16 Michelin Maxi Ice (dubbfria) fungerade bra tycker jag. Bodde då i ö-vik och åkte mycket mellan ö-vik och Bollnäs. Hade aldrig några större problem med det. En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
| "Spookshow" Spårade det inte något? Vad hade du för bil då? Jag tror att jag måste ha 205/60 hursomhelst eftersom det är 7,5tums fälg | |
| "Spookshow" Spårade det inte något? Vad hade du för bil då? Jag tror att jag måste ha 205/60 hursomhelst eftersom det är 7,5tums fälg | |
|
En 325 -94 hade jag. Spårade gjorde det då inte så jag märkte av det. Om det var riktigt moddigt så var det väl kanske inte det absolut bästa man kunde ha men det var bara när det var riktigt mycket modd på vägen. Det är ju inte profilen som spelar nån roll vad gäller bredden på däck och fälg. 205/50 skall du nog ha eller 205/55 viktigt att det kommer så nära orginalomkretsen som möjligt annars visar hastighetsmätaren fel. På länken kan du själv räkna ut vilket däck du skall ha! Länk En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.